עד החתונה זה יעבור? כך משפיע העיכוב במיזוג על רשת ועשר

מחכים להחלטה הסופית על המיזוג ובנתיים גוברים התסכולים • העיכוב יצר סיטואציה מסובכת, כמעט בלתי אפשרית, למנהלי הערוץ הממוזג - ובראשם המנכ"ל המיועד, יוסי ורשבסקי • בערוץ עשר עיקר התוכן המשודר כיום הוא שידורים חוזרים

חוזרים לעידן של 2 זכייניות: אושר המיזוג בין רשת וערוץ עשר צילום: שאטר
חוזרים לעידן של 2 זכייניות: אושר המיזוג בין רשת וערוץ עשר צילום: שאטר

למרות העיכובים במתן האישורים הרגולטוריים למיזוג בין רשת לערוץ עשר, ההערכות בשוק הן כי הערוץ הממוזג ייצא לדרך לקראת אמצע ינואר, אולי אפילו במועד המתוכנן - ה-12 בחודש (יום השקת תוכנית הדגל "האח הגדול") - זאת לאחר שיקבל את האישורים הנדרשים. ביום חמישי האחרון קיבל המיזוג חותמת נוספת במסע לאיחוד המיוחל כשוועדת הריכוזיות אישרה את הבקשה ללא תנאים, אך עם המלצה למועצת הרשות השנייה לפעול להוספת דירקטורים מטעמה לדירקטוריונים של הערוצים המסחריים. כעת נותרו שתי תחנות נוספות: אישור מחודש של הממונה על ההגבלים העסקיים ואישור סופי של מועצת הרשות השנייה. 

1. מה קורה בערוצים עצמם? נערכים, אבל בידיים כבולות  

את החשש שנרשם בימים הראשונים לגורל המיזוג לאחר שהתברר כי נדרשת הגשת בקשת מיזוג חדשה החליפה בימים האחרונים תחושה של תסכול. העיכוב יצר סיטואציה מסובכת, כמעט בלתי אפשרית, למנהלי הערוץ הממוזג - ובראשם המנכ"ל המיועד, יוסי ורשבסקי. בתחילה כאמור, עמד תאריך ההשקה של הערוץ הממוזג על ה-1 בינואר, ובהמשך נדחה ל-12 בחודש - היום שבו אמורה רשת להתחיל לשדר את התוכנית "האח הגדול". בערוצים החלו להיערך ליצירת לוח שידורים ליום שאחרי המיזוג, הנהלת ערוץ עשר החלה להגיע לישיבות במשרדי רשת ואף החלו צעדים מעשיים כמו פיטורים.

אפילו ספקים חיצוניים החלו להיערך למיזוג המיועד. כך למשל, באולפני הרצליה פוטרו בתקופה האחרונה 25 עובדים, זאת לאחר שסוכם סופית עם ערוץ עשר כי תוכנית הבוקר המופקת ומשודרת מהאולפנים תרד מהאוויר ב-10 בחודש או לכל המאוחר ב-15. גם התכנים המשודרים בערוצים הולכים ומשתנים, והדבר בולט במיוחד בערוץ עשר שם עיקר התוכן המשודר כיום הוא שידורים חוזרים.

החלטת הממונה לבחון מחדש את הדברים אמנם לא מנעה לחלוטין את ההכנות, אך היא הקשתה עליהן מאוד. זאת, משום שהמיזוג לא קיבל עדיין את כל האישורים הנדרשים ולכן קיימות מגבלות חוקיות לגבי סוג החומרים שאנשי ערוץ עשר ורשת יכולים להיחשף אליהם שהתעלמות מהן נחשבת לעבירה פלילית. כפועל יוצא מכך התבקש אבי צבי, המנכ"ל היוצא של רשת, להישאר עד שהתהליך יושלם, והוא מצידו כינס את הנהלת רשת וביקש מבעלי התפקידים להישאר ככל שיידרש.

במקביל, המיזוג שממשיך להתעכב נותן אותותיו גם במתח שמצטבר בקרב העובדים. נזכיר, כי לאחר שהתבררו יחסי המיזוג התאגדו עובדי רשת תחת ההסתדרות שבה מאוגדים גם עובדי ערוץ עשר. בשבוע שעבר אמורה הייתה להתקיים פגישה בין נציגי העובדים וההסתדרות ונציגי הנהלת רשת שבה אמורים היו לדון, בין היתר, בתנאי העובדים שייפרשו ובתנאי אלה שיישארו. הפגישה נדחתה והעובדים הגיבו במחאה ספונטנית מתחת לבניין רשת. 

אם נחזור לרגע לפיצול של ערוץ 2 בנובמבר 2017, אפשר לקבל מושג על המשמעות של השקת ערוץ ועל הצורך לייצר אצל הצופה הרגלי צפייה חדשים וליידע אותו היכן הוא יוכל למצוא את התוכן שהוא אולי מחפש, כולל המספר בשלט שעליו ללחוץ לשם כך. לערוץ הממוזג לא תהיה הפריבילגיה הזאת. אין להם דרך לבשר שרפי רשף כבר לא יהיה, אבל שבמקומו ניתן יהיה למצוא טאלנט אחר; הם לא יכולים להכריז שגיא לרר חוזר לתוכנית ה"צינור" ושטל ברמן ישיק תוכנית אקטואליה. כלומר, הם לא יכולים לחגוג את הערוץ הממוזג, אלא רק לקוות שהצופה יתרגל מהר וילמד בקלות יחסית את מה שבפיצול השקיעו מיליוני שקלים כדי ללמד אותו.

בשורה התחתונה, רשת ועשר ניצבים במצב של בין לבין: כל ערוץ יתקשה כעת לעמוד בפני עצמו, בעוד שיחד זה עדיין לא אפשרי. סביר שגם אם האישורים יגיעו ברגע האחרון, הערוצים לא ייקחו זמן נוסף להיערך והערוץ הממוזג יעלה ללא התראה תקשורתית מוקדמת וללא קידום. למרות שפרומו משותף כבר צולם, תחת המגבלות האמורות לא ניתן לקדם אותו ואפילו לא לשדר אותו. אפילו קידום טקטי יותר, כמו למשל קמפיין השילוט הגדול שעשו ברשת בעונה הקודמת לקראת השקת "האח הגדול", לא ניתן להעלות כעת כי אין מי שיאשר זאת. כך שסביר שכאשר המיזוג יתרחש סוף-סוף, התהליך, והתיקונים אם יידרשו, יתבצעו תוך כדי תנועה.

2. הלפרין לא אהבה את השינוי בבעלות, אבל גישתה חיובית 

כשרק דובר תחילה על המיזוג, האישור של הממונה על ההגבלים, עו"ד מיכל הלפרין, נתפס כיעד הקשה ביותר להשגה. אחרי הכול, הלפרין התבקשה להוציא מהשוק המצומצם ממילא שחקן חשוב, אבל היא השתכנעה שבמצב הנוכחי לא סביר ששלושת הערוצים המסחריים ימשיכו לפעול. לאחר שבעלי המניות של ערוץ עשר הבהירו שללא מיזוג עם רשת דינו של הערוץ להיסגר, אימצה הממונה את דוקטרינת "הפירמה הכושלת" ואישרה את המיזוג ללא תנאים מגבילים. אבל בינתיים, עם התארכות התהליך, חל שינוי במבנה הבעלות הצפוי של הערוץ הממוזג ובמקום שבעלי המניות של רשת ישלטו בו התברר כי השליטה תהיה דווקא בידי בעלי מניות ערוץ עשר - אותו ערוץ שאמור לפי דבריו להיות פירמה כושלת.

יש להניח שהלפרין לא אהבה את ההתפתחות שתקשורתית עלולה הייתה להעמיד אותה באור לא מחמיא, והיא קבעה כי בעקבות השינוי בחלוקת המניות בערוץ הממוזג יש להגיש בקשת מיזוג מחודשת. למרות שבענף היו שטענו כי הממונה כועסת על אנשי רשת ועשר, מקורבים לעסקה מספרים שהערוץ מולה נשאר פתוח ושהשיחות מתנהלות בענייניות ובקורקטיות.

לקראת סוף השבוע הקרוב, כנראה כבר ביום רביעי, צפוי ברשות ההגבלים דיון בנושא המיזוג, וגם אם לא תהיה בסופו של דבר הכרעה באותו היום המגמה במשרד הממונה היא חיובית ולפיכך קיימת סבירות גבוהה שהאישור המיוחל יגיע במועד.

3. למרות המחיר ששילמה, שמאלוב-ברקוביץ' לא תעצור את התהליך 

כמו הממונה על ההגבלים העסקיים גם ברשות השנייה דנו ואישרו את המיזוג בעבר. אך בעוד שהממונה על ההגבלים ניהלה תהליך מהיר מאוד, במועצת הרשות הדבר ארך זמן רב וגרר ביקורת רבה על כך - בעיקר לאור העובדה שיו"ר הרשות, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', לא הסתירה את דעתה כי אין לאשר את המיזוג. בסופו של דבר המועצה אישרה את המיזוג המבוקש, ואילו שמאלוב-ברקוביץ' שילמה מחיר על התנגדותה למיזוג ועל האופן שבו ניהלה את התהליך כששר התקשורת, איוב קרא, החליט לחזור בו ולא להאריך את תפקידה. 

האם החזרת הכדור למועצה צפויה להביא לשינוי ההחלטה? אם להסתמך על דברים שאמרה שמאלוב-ברקוביץ' בישיבת מועצת הרשות השנייה, אזי אין לה כל כוונה לנסות ולעצור את התהליך. לשיטתה, פרטי העסקה במתכונתה הנוכחית ידועים מזה זמן רב, ולכן אם הממונה על ההגבלים תאשר את העסקה בשנית - אין למועצה סיבה אמיתית לשנות את ההחלטה. כך שעל פניו, למרות התנגדותה הראשונית נראה שגם היא מבינה שהמיזוג הוא עניין סגור. כך שאם חברי המועצה יצליחו לתאם ישיבה כבר ליום חמישי הקרוב ולהעלות את הנושא לדיון, הסבירות שהוא יאושר היא גבוהה.