500 מיליון שקל ויותר: בכמה תסתכם ירידת השווי של yes

בעקבות בקשת בזק לאיחוד yes עם בזק בינלאומי: אנליסטים מעריכים כי חברת הלוויין צפויה להפחתת שווי דרמטית • לירן לובלין, IBI: "ההודעה של בזק מהבוקר לא מפתיעה, ועיקר המשמעות של המחיקה הפוטנציאלית היא חשבונאית"

רון אילון מנכל yes  / צילום: יח``צ
רון אילון מנכל yes / צילום: יח``צ

בשלב זה בזק אינה מספקת פרטים ומציינת שטרם ביצעה הערכות שווי מעודכנות, אולם הערכות של גורמים בשוק נותנות תמונה ראושנית. להערכת האנליסט לירן לובלין מבית ההשקעות IBI, המחיקה ב-yes תגיע ל-500 מיליון שקל. המשמעות במקרה כזה היא ששווי yes יעמוד על כ-850 מיליון שקל בלבד, פחות ממחצית משוויה של החברה כאשר בזק רכשה את החזקות בעל השליטה בעבר, שאול אלוביץ', ב-yes.

ההודעה של בזק על איחוד yes ובזק בינלאומי מוכיחה: שווי yes בעסקת בעלי העניין היה מנופח 

לובלין כותב היום בתגובה לדיווח של בזק, כי "ההודעה של בזק מהבוקר לא מפתיעה אף אחד ברמה הכלכלית, ועיקר המשמעות של המחיקה הפוטנציאלית היא חשבונאית. ברור שהפעילות של yes נשחקת בצורה אגרסיבית וכי השווי בספרים אינו דומה לשווים במודלים של קונצנזוס האנליסטים בשוק (במודל שלנו yes שווה כ-800 מיליון שקל)".

לובלין מתייחס לדיווח בשני מובנים. לדבריו, המשמעות קצרת הטווח היא שבמידה ולא ניתן יהיה להתייחס לחברה האם, לבזק בינלאומי ול-yes כיחידה מניבת מזומנים אחת, צפויה מחיקה משמעותית מהערך בספרים של yes (אותה הוא מעריך כאמור ב-500 מיליון שקל). מנגד, אם ההתייחסות לבזק קווי, בזק בינלאומי ו-yes תהיה כיחידה מניבת מזומנים אחת המחיקה צפויה להיות פחותה משמעותית. "המחיקה תפגע כמובן ברווח הנקי של החברה וכפועל יוצא גם בחלוקת הרווחים", מדגיש לובלין.

לדבריו, בטווח הרחוק יותר "בזק מעכלת את העובדה שהגבינה זזה וניקוי אורוות אגרסיבי הוא הדרך להוביל את החברה לעתיד ורוד יותר. לאחר שניסיונות קודמים לשנות מסלול כשלו, הנהלת החברה מבינה שהקרבת הטווח הקצר לטובת העתיד הרחוק של החברה היא הדרך היחידה להתמודד עם השינויים החלים בשוק התקשורת' ולא להתעורר לעולם שבו בזק רודפת אחרי המתחרות". לובלין מציין כי "להערכתנו מדובר במהלך חיובי וחיוני לעתידה של בזק גם אם המשמעות היא פגיעה בחלוקת הרווחים הנדיבה שאפיינה את החברה בעשור האחרון". להערכתו, הסיכון לירידה משמעותית במניה מוגבל מאוד.

גם בית ההשקעות פסגות מעריך כי תהיה מחיקה של יותר מחצי מיליארד שקל בשווי yes.

אילנית שרף, מנהלת המחקר בפסגות, אומרת כי "אפשר לדייק ולומר שהפחתת שווי מהותית צפויה בעיקר בגין חברת yes שנרכשה לפני מספר שנים בודדות לפי שווי כלכלי אסטרונומי של 2.1 מיליארד שקלים. שווי זה אינו בא לידי ביטוי באופן מלא בדוחות של בזק (השווי בספרים עמד על כ-1.4 מיליארד שקל). עם זאת, גם שווי פינקסאי של 1.3 מיליארד שקל אינו משקף את פעילות החברה, בטח כיום כאשר התחרות גוברת ולא אושר ביטול ההפרדה המבנית".

מה צפוי להיות גובה המחיקה? "לא ברור", טוענת שרף, מה שכן ברור שמדובר ככל הנראה במאות מיליונים, שכן החברה מציינת כי מדובר בירידת שווי מהותית. כמה מאות מליונים? רבים, רבים מאוד. אנו מעריכים שיותר מחצי מיליארד, הרבה יותר. התוכנית האסטרטגית הרב שנתית שמציגה החברה ככל הנראה תואמת את מצב השוק ואינה תואמת תחזית משנת 2015 לביטול הפרדה מבנית ואת השווי הפינקסאי". שרף גם מעלה תהייה: "שאלה נוספת שעולה מתוך ההודעה של בזק מהבוקר היא האם הרשות לניירות ערך תאשר איחוד שכזה, במיוחד נוכח הרגישות הגבוהה הכרוכה בכל ההבטים שכרוכים במהלך מסוג זה".