הלך לעולמו יזם הנדל"ן, קבלן ונשיא התאחדות בוני הארץ לשעבר אורי דורי

אורי דורי, מהנדס אזרחי בהשכלתו, החל לפעול כיזם וקבלן ב-1978, כשרכש חברת בנייה משפחתית בשם א. ברגמן

אורי דורי / צילום: יוסי כהן
אורי דורי / צילום: יוסי כהן

היזם, קבלן ונשיא התאחדות בוני הארץ לשעבר, אורי דורי, נפטר היום (ג') בגיל 75.

דורי פרץ את דרכו בעולם הבנייה מחיפה, שם הקים את חברת א. דורי. החברה שימשה קבלנית מבצעת ויזמית של פרוייקטים, ובין הייתר הקימה את מגדל השופטים, מגדלי צמרת-אלרוב ("אקירוב"), מגדל מאייר, פרוייקט BLUE, מגדלי YOO ובפארק צמרת, מגדלי משרדים כגון מגדלי הארבעה, מגדל טויוטה ומגדל גיבור ספורט, ו מגדל הסיטי טאואר (לשעבר "שרתון סיטי טאואר") ברמת גן והולידיי אין, מוריה, דן והנסיכה באילת ואף את קניוני השרון, רחובות ולב המפרץ בחיפה (כיום קרוי CINEMAMALL), שבו דורי שימש שותף. קניון זה ספג טיל סקאד במסגרת מלחמת המפרץ, ימים ספורים לפני שנפתח, מה שגרם לעיכוב של מספר חודשים בפתיחתו.

אורי דורי, מהנדס אזרחי בהשכלתו, החל לפעול כיזם וקבלן ב-1978, כשרכש חברת בנייה משפחתית בשם א. ברגמן. את הפרק הראשון של החברה הוא פתח באזור חיפה, כשהקים מבני מסחר ומשרדים, כגון מרכז חורב, קניון לב המפרץ, ולאחר מכן גרנד קניון. בשנות התשעים, עם הבום הגדול של הבנייה לנוכח העלייה הגדולה, התרחבה מאוד פעילות החברה גם לתחום המגורים, וגם כיזמית.

בין 1997 ל-2000 כיהן דורי כנשיא התאחדות הקבלנים (כיום התאחדות בוני הארץ). באותם ימים ענף הבנייה נקלע לקשיים, עקב המיתון שפקד את המשק במחצית השנייה של אותו עשור, ודורי ניסה לגבש תכנית בצוותא עם הממשלה דאז, לסיוע לענף. מצד שני, הזהיר את הקבלנים באחת מאסיפות הקבלנים שהתקיימו באותם ימים במרכז הירידים, שלא להפריז בתלונות. "קשה לשכנע שאתה צודק, כשמחירי הדירות מגיעים לרבע מיליון דולר", נימק את קריאתו, ואולם לא נראה שממשיכי דרכו יישמו את עצתו.

במהלך שנות התשעים הנפיק דורי את החברה שלו, וב-2011 סיים את רוב פעילותו בענף הנדל"ן, עם מכירת חלקו בא. דורי לגזית גלוב. החברה הוסיפה מאז להתגלגל, וכיום היא מהווה את הזרוע הקבלנית של קבוצת עמוס לוזון יזמות ואנרגיה.

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק מסר: "אורי דורי היה מעמודי התווך של ענף הבנייה בישראל. ביותר מ-40 שנות פעילות הוא יזם, תכנן, בנה ותרם תרומת ענק למשק ולחברה בישראל. אורי זכה, ובצדק, לכינוי: האיש ששינה את קו הרקיע של ישראל. הוא היה שילוב נדיר של איש חזון ובולדוזר של ביצוע. זו המתנה שהוא הותיר לכולנו וכאן ההזדמנות נוספת שלנו לומר לו תודה".

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים, ספד לאורי דורי: ״אורי היה איש ישר דרך, שסלל את קידום ענף הנדלן בישראל במשך 40 שנה. עשה תמיד את הטוב ביותר בצניעות ומקצועיות והיווה מודל לרבים אחריו. המגדלים שבנה בישראל בכלל ובתל אביב בפרט יישארו בתבנית הנוף לזכרו לעד ויזכירו את החלוץ שהיה בתחום זה״.

משפחת אדלסבורג שהקימה איתו את תחנת הכוח הפרטית הראשונה דוראד (ששמה נגזר משמו של דורי ושל אדלסבורג): איבדנו היום איש חזון, מנהיג עסקי וחבר קרוב. שותף לדרך ארוכה בהנחת היסודות לבניית משק חשמל תחרותי.