משרד האוצר מגייס בלונדון אג"ח באירו לטווחים של 10 ו-30 שנה

היקף הגיוס המתוכנן אמור להיקבע במסגרת המכרז • שר האוצר, משה כחלון, התייחס לנסיעתו של החשב הכללי, רוני חזקיהו, בתחילת השבוע, כשאמר כי נתוני הגירעון לשנת 2018, שלפיהם הגירעון עמד ביעד התקציבי, יסייעו לחזקיהו בגיוס האג"ח • הפעם האחרונה שבה הנפיקה מדינת ישראל אג"ח בשוק האירו הייתה בינואר 2017, אז הונפק סכום של 2.25 מיליארד אירו לטווחים של 10 ו-20 שנה

רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: תמר מצפי
רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: תמר מצפי

יממה לאחר פרסום נתוני הגירעון המדאיגים לשנת 2019 הודיע היום (ד') משרד האוצר כי החשב הכללי, רוני חזקיהו, הנמצא בלונדון, החליט על ביצוע הנפקת אג"ח של מדינת ישראל במטבע האירו לטווחים של 10 ו-30 שנה.

שר האוצר, משה כחלון, התייחס לנסיעתו חזקיהו בתחילת השבוע, כשאמר כי נתוני הגירעון לשנת 2018, שלפיהם הגירעון עמד ביעד התקציבי, יסייעו לחזקיהו בגיוס האג"ח הקרוב. ואולם כאמור, אתמול התפרסמו תחזיות קודרות לגבי הגירעון ב-2019, שלפיהן הוא צפוי לזנק ל-3.5% תוצר, על רקע ירידה חדה בצמיחה הצפויה.

היקף הגיוס המתוכנן אמור להיקבע במסגרת המכרז. ההחלטה התקבלה לאחר סדרת פגישות שקיימו נציגי אגף החשב הכללי במספר יעדים באירופה, עם משקיעים זרים מהגדולים בעולם. נוסף על הפגישות, קיימו נציגי האגף כמה שיחות ועידה גלובליות עם משקיעים מהמזרח הרחוק. סדרת הפגישות נעשתה כחלק מתוכנית קשרי המשקיעים של אגף החשב הכללי, וכמו כן, נועדה לבחון ביקושים לאג"ח מדינת ישראל בשווקים הגלובליים.

הפעם האחרונה שבה הנפיקה מדינת ישראל אג"ח בשוק האירו הייתה בינואר 2017, אז הונפק סכום של 2.25 מיליארד אירו לטווחים של 10 ו-20 שנה. ההנפקה האחרונה במטבע הדולר התבצעה בינואר 2018, בסכום של 2 מיליארד דולר לטווחים של 10 ו-30 שנה.

הבנקים שנבחרו לשמש כחתמים בהנפקה הם Barclays, BNP Paribas and Goldman Sachs. האוצר מבקש להסתמך בהנפקה על הדירוג הגבוה הנוכחי של מדינת ישראל מדורגת A1 Positive/AA- Stable/A+ Stable על ידי Fitch/S&P/Moody's.