נאמני קואופ לא מרוצים: מבקשים מרשתות המזון המתעניינות לשפר את ההצעות שהגישו לרכישת הרשת

עפ"י גורמים בשוק, גובה ההצעות שהוגשו עד כה עומד בין 100-130 מיליון שקל • בנוסף מעוניינים הנאמנים לשמר את התנאים של העובדים שנהנו מהטבות ותגמולים ש"לא אופיניים לענף הקמעונאות", ולמצוא רוכש שיאפשר לחברי האגודה להמשיך ליהנות מהנחה

קואופ שופ / צילום: אביבה גנצר
קואופ שופ / צילום: אביבה גנצר

נאמני קואופ מבקשים מרשתות המזון לשפר את ההצעה שהגישו לרכישת הרשת. הנאמנים, עו"ד ד"ר שלמה נס ורו"ח חן ברדיצ'ב, נפגשו אתמול (ג') עם חמשת המציעות שהתעניינו ברכישת רשת הקמעונאות הקורסת וקראו להן לזקק את הפרמטרים שאליהם מתייחס המחיר שהוגש עבור הפעילות הקמעונאית ולשפר את גובה ההצעה.

מדובר ברשתות ויקטורירמי לוי שיווק השקמה שבשליטת רמי לוי; זול ובגדול של אבי יוחנן; מחסני השוק בבעלות משפחת נעמן ומשפחת כהן; ופרש מרקט של האחים אמיר, שהגישו הצעות משולבות שכוללות גם את 42 הסניפים שבבעלות, גם את המרחב הכפרי, ובמקרה של רמי לוי ושל זול ובגדול גם את פעילות הנדל"ן. המועד החדש להגשת ההצעות המשופרות צפוי להיות עד סוף השבוע. על-פי גורמים בשוק, גובה ההצעות שהוגשו עד כה עומד על בין 100 מיליון שקל לכ-130 מיליון שקל.

"אנחנו חושבים שהמחיר על הרשת עצמה יהיה גבוה יותר", אמר ל"גלובס" גורם בסביבת הנאמנים. במקביל, הנאמנים יקיימו שיחות עם הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, על-מנת לברר האם יש הגבלות מיוחדות בנוגע לכל אחד מהמציעים.

הרשתות שמתעניינות בקואופ
 הרשתות שמתעניינות בקואופ

הוצאות שכירות ותפעול גבוהות 

בנוסף לשיפור התמורה הכספית, הנאמנים מעוניינים גם לשמר את התנאים של העובדים ברשת. נציגי ועד העובדים החלו בהליך של קיום פגישות עם הרשתות שהגישו הצעה, מתוך ניסיון לשמור על התנאים שמהם נהנו עד כה, אולם נראה כי הם יתקשו להשיג את התנאים הללו תחת הבעלות החדשה. בין היתר, מדובר בהטבות כמו מימון תואר ראשון לילדים של עובדים; ותגמולים ובונוסים "לא אופיניים לענף הקמעונאות", שגורם בשוק אף הגדיר אותם כ"הזויים".

כמו כן, נזכיר כי הנאמנים מעוניינים למצוא רוכש שיאפשר ל-12 אלף חברי האגודה להמשיך וליהנות מאחוזי הנחה ברכישת הרשת. גם לדברים הללו הגיבו בשוק בביטול: "מי ייתן להם הנחה ומתוקף מה? לא יהיה דבר כזה". אחד הפתרונות החלופיים האפשריים יהיה להעניק לחברי האגודה כרטיס מועדון מטעם הרשת הרוכשת.

לקראת התמחרות סופית, אמר היום (ד') ל"גלובס" אחד המתעניינים כי הוא הופתע מהוצאות השכירות הגבוהות באופן יחסי שהרשת משלמת ביחס למחזורים הנמוכים בסניפים שלה, כמו גם הוצאות התפעול הגבוהות. 

בגלל הסופרים השכונתיים 

הסיבה המרכזית בגינה מתעניינות הרשתות הגדולות בקואופ היא הפריסה העירונית שלה, בדגש על ירושלים וסביבתה. רשת הסופרמרקטים של קואופ משמעותית לשוק הקמעונאות בעיקר מזווית הסופרים השכונתיים שבבעלותה. מדובר בתחום שמרכז המון עניין לאחרונה, ובו פועלת שופרסל באמצעות תתי-הרשתות שופרסל שלי ושופרסל אקספרס; קבוצת יינות ביתן באמצעות מגה בעיר; רמי לוי באמצעות רשת סופר קופיקס ותחת המיתוג החדש "רמי לוי בשכונה"; וגם רשת ויקטורי שמרחיבה את פריסתה בערים וכבר מפעילה 7 סניפים בתל-אביב.

נזכיר כי לפני כחודש וחצי הגישה קואופ בקשה להקפאת הליכים, זאת לנוכח המצב התזרימי שאליו נקלעה בעקבות ספקי מזון גדולים שעברו לספק לה סחורה כנגד מזומן בלבד, ומה שהיא כינתה "שחיקת הרווח הגולמי המאפיין את ענף הקמעונאות ורשתות המזון בפרט". חובותיה מסתכמים בסכום של כ-200 מיליון שקל. לטענת הרשת, מדובר ב"משבר שהחריף משנת 2011 לאור העלייה בעלויות התפעול והגברת התחרות בשוק ללא ירידה במחירי הסחורות והוביל לסגירתן של חברות רבות גדולות וקטנות בשוק הקמעונאות הישראלי".