הציבור הערבי רוצה נציגים בכנסת, לא בהכרח ברשימה ערבית

חמישית מבעלי זכות הבחירה מתיחסים באדישות לבחירות. אפשר לשנות את זה

בחירות  / צילום: שלומי יוסף
בחירות / צילום: שלומי יוסף

מערכת הבחירות הנוכחית היא ללא ספק ההצגה הכי טובה בארץ. העלילה מפתיעה ולא צפויה, השחקנים הראשיים לא מאכזבים, והתפאורה עממית. אבל למרות הכל, חמישית מהקהל בישראל צופה בנעשה בחוסר עניין ואדישות, משום שהוא לא מתחבר לאף אחת מהדמויות על הבמה.

ערביי ישראל מהווים 20% מתושבי המדינה, אבל כרגע הבחירה הנפוצה במערכת הבחירות הנוכחית היא להתעלם מהם, על אף שמדובר בפוטנציאל קולות משמעותי שביכולתו להוות משקל מכריע בבחירות.

באופן טבעי נוטים להתייחס לציבור הערבי כולו כמזוהה עם המפלגות הערביות, אך לא מביאים בחשבון שרבים בקרבו מאסו בחברי הכנסת איימן עודה, אחמד טיבי וחבריהם, ומעוניינים בשינוי.

בכנסת האחרונה הרשימה המשותפת נחלה כישלון חרוץ בייצוג ציבור בוחריה, למרות האמון הרב שזכו לו בבחירות האחרונות. בזמן שחבריה עסקו בהסתה, בפילוג ובענייני חוץ, הם הזניחו את הציבור הערבי שנותר לטבוע בבעיות החברתיות הפנימיות בו ולהתמודד עם מצב סוציו-אקונומי קשה.

בחברה הערבית ישנה תחושת התעוררות ורצון אמתי לחיי דו-קיום ושותפות במדינה. הנושאים שמעסיקים אותנו יותר מכל הם פנים-חברתיים, צמצום פערים, קידום תעסוקה, טיפול באלימות ופשיעה, והתקדמות לעתיד של הזדמנויות במדינה.

אך המפלגות שמתמודדות בזירה הפוליטית הנוכחית לא מתייחסות לקול הערבי כרלוונטי עבורן, ולא משכילות לשמש כאלטרנטיבה עבורו.

רשימות שמציגות עצמן ככאלו שחרטו על דגלן את הנושא החברתי-כלכלי חייבות לתת ביטוי גם לסוגיית ערביי ישראל ולפעול עבור אותו קול שפוי במגזר, שמעוניין בהשתלבות בחברה הישראלית.

בימים שבהם רשימות מורכבות, חשוב שהמגזר שלנו יובא בחשבון. הציבור הערבי שבע מהבטחות של פוליטיקאים, ורוצה מקום וביטוי של נציגים מתוכו שבאמת ידאגו לאינטרסים שלנו, יילחמו עבורנו מבפנים, וניתן יהיה להאמין להם. ישנם נשים וגברים רבים בחברה הערבית שמתאימים וביכולתם לייצג את הציבור הערבי בצורה ראויה מתוך עשייה ציבורית.

גם בעידן שאחרי חנין זועבי וג'מאל זחאלקה, ועם פיצול אחמד טיבי וסיעתו מהרשימה המשותפת, המפלגות הערביות לא ישנו את עורן, ימשיכו לעורר פרובוקציות ולעשות שם רע לציבור שלנו כולו, אך מולן חשוב להעמיד בכנסת נציגים ערבים שיראו את הצד השני, ושבאמת ישרתו את החברה הערבית.

זה הזמן של הרשימות להצטייד בשחקני חיזוק מהמגזר הערבי וליצור חיבור בין מגזרי. כי במצב הנתון - מה נשאר לנו לעשות חוץ מלצפות מהצד בנעשה, לדעת שמה שהיה הוא שיהיה, ולא להתערב באיך היהודים מחלקים את הקולות שלהם.

הכותב הוא פעיל חברתי בחברה הערבית בישראל ומנכ"ל עמותת "ביחד - ערבים זה לזה"