למה הרשת החרדית של שופרסל מורידה מהמדפים את שוופס, קריסטל ו-RC קולה?

ל"גלובס" נודע כי הסכסוך בין יפאורה-תבורי ושופרסל החל לפני כמה חודשים, כשהמשקה המוגז קריסטל, המיוצר ע"י יפאורה ונחשב לפופולרי במיוחד בקרב האוכלוסייה החרדית, נעלם מהמדפים ברשת "יש חסד" • בשבוע האחרון עלה הסכסוך מדרגה, וכל מוצרי יפאורה-תבורי, שנחשבת למובילת שוק במגזר, הוסרו ממדפי הרשת

הרשת החרדית של שופרסל, "יש חסד" / צילום: תמר מצפי
הרשת החרדית של שופרסל, "יש חסד" / צילום: תמר מצפי

מדוע נעלמו RC קולה, קריסטל ושוופס ממדפי הרשת החרדית של שופרסל? סכסוך עסקי בין ספקית המשקאות יפאורה-תבורי המובילה בשוק החרדי לבין הרשת החרדית של שופרסל, "יש חסד", הביא להסרת מוצריה ממדפי הרשת - כך נודע ל"גלובס".

יפאורה אוחזת בנתח שוק של למעלה מ-44% ממכירות המשקאות הקלים במגזר החרדי, והיא הספקית העשירית בגודלה בשוק המזון והמשקאות בישראל.

הסכסוך בין שתי החברות הציבוריות החל לפני כמה חודשים, כשהמשקה המוגז קריסטל - המיוצר על-ידי יפאורה ונחשב לפופולרי במיוחד בקרב האוכלוסייה החרדית - נעלם מהמדפים. ואולם בשבוע האחרון כל מוצרי יפאורה-תבורי הוסרו ממדפי הרשת.

"יש חסד" הוא הפורמט המוזל החרדי של שופרסל, שאותו מנהל דניאל ורדיגר, והוא מונה 26 סניפים בפריסה ארצית. בנוסף מפעילה שופרסל גם פורמט עירוני תחת השם "יש בשכונה", המונה 26 סניפים נוספים.

יפאורה
 יפאורה

בגלל המותג הפרטי או ההתייקרויות? 

האם מדובר בסכסוך שהחל על רקע "נגיסה" של שופרסל במכירות המשקאות הקלים של יפאורה באמצעות המותג הפרטי, או שהוא קשור דווקא להעלאת המחירים של יפאורה-תבורי? בשנה האחרונה שופרסל, בניהולו של איציק אברכהן, סימנה מחדש את תחום המשקאות הקלים עבור המותג הפרטי שלה. כך, באוגוסט 2017 השיקה החברה את קולה שופרסל - מותג פרטי למשקה השחור בגרסה רגילה ובגרסת דיאט. שנה מאוחר יותר הרחיבה שופרסל את נוכחותה בקטגוריה והחלה לשווק משקה ליים-דיאט שמתחרה במותגים שוופס ובספרייט זירו, שהחל להימכר לפני כ-5 חודשים.

סיבה נוספת למחלוקת בין שתי החברות עשויה להיות קשורה למחירון החדש ששלחה יפאורה-תבורי לרשתות המזון לפני כחודשיים. בחודש נובמבר האחרון פורסם לראשונה ב"גלובס" כי יפאורה מייקרת את המשקאות הקלים שלה לקמעונאים בשיעור של עד 4% - בדומה למהלכים מוקדמים יותר שביצעו המתחרות שלה. ככל הידוע, היעלמות קריסטל מהמדפים החלה עוד לפני המחירון החדש שהעבירה יפאורה לרשתות, אך הסכסוך שנוגע לכלל המוצרים החל אחריו.

נזכיר כי בחודש יולי האחרון אמר מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, בוועידת MAD של "גלובס" כי "אנחנו גם נוריד מהמדפים ספקים שלא יעמדו ברף שלנו. לא נהסס להוריד מהמדפים ספקים שירצו להעלות מחירים. הודענו גם לאחד הספקים שאם הוא יעלה את המחיר, הוא מוזמן שלא לשלוח את הסחורה".

נציין כי זו אינה הפעם הראשונה ששופרסל מסירה מוצרים של יצרנית דומיננטית מהמדפים שלה במסגרת סכסוך עסקי: ביולי 2015 תלתה הרשת שלטים שקראו לצרכנים לא לקנות מוצרים של יוניליוור. הסכסוך בין השתיים נמשך על פני חודשיים, שבמהלכם הופסקה אספקת סחורה של יוניליוור לסניפי הרשת.

נחשבת לשחקנית המובילה במגזר 

יפאורה-תבורי, בניהולו של רוני גת, היא אחת מתוך 3 יצרניות המשקאות הגדולות בשוק הישראלי, והיא עוסקת בייצור ובשיווק משקאות קלים, ובהם המותגים שוופס, מי עדן, RC קולה, עין-גדי וספרינג. בניגוד לשוק הכללי, שבו החברה המרכזית (קוקה-קולה ישראל) שולטת ביד רמה - במגזר החרדי יפאורה-תבורי היא מובילת שוק המשקאות הקלים, גם מבחינת נתח השוק הכספי שלה וגם מבחינה כמותית.

מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי מכירותיה של יפאורה-תבורי במגזר החרדי הסתכמו בסוף 2018 ב-89 מיליון שקל. מדובר במכירות של כ-10 מיליון שקל יותר מאשר אלה של החברה המרכזית במגזר, וב-37 מיליון שקל יותר מאשר אלה של טמפו. כלומר, מדובר בהסרת השחקן המוביל במגזר ממדפי הרשת. מכירות קטגוריית המשקאות במגזר החרדי הסתכמו ב-240 מיליון שקל ב-2018 - גידול של 6.5% ביחס ל-2017.

יפאורה
 יפאורה

על-פי סטורנקסט, יפאורה-תבורי אחזה בסוף 2018 בנתח שוק כספי של כ-37% מהמכירות ב-2018, ו-44% מהמכירות מבחינה כמותית. עם זאת, ב-2018 רשמה יפאורה היחלשות מסוימת בנתח השוק שלה, לאחר שב-2017 היוותה החברה 38.5% מהמכירות הכספיות בקטגוריה.

אחריה בשוק המשקאות הקלים ניצבת החברה המרכזית עם נתח שוק של כמעט 33% מבחינה כספית ושל כ-25% בלבד מבחינה כמותית. כלומר, היא שומרת על התמחור הגבוה יותר לעומת המתחרות גם במגזר החרדי. השחקנית השלישית והקטנה ביותר במגזר החרדי בקטגוריית המשקאות הקלים היא טמפו, שאוחזת בנתח שוק כספי של כ-22% ובנתח שוק כמותי של כ-24%.

כמו כן, לפי נתוני סטורנקסט, יפאורה-תבורי אוחזת בנתח שוק של 2% מכלל שוק המזון והמשקאות לשנת 2018. על-פי הנתונים, מכירותיה בשוק הקמעונאי בשנה זו הסתכמו בכ-737 מיליון שקל.

נציין כי 30% ממניות יפאורה-תבורי נמצאות בידי חברת כלל משקאות הציבורית של המיליארדר לן בלווטניק, שנסחרת לפי שווי של 484 מיליון שקל. השווי של כלל משקאות, שכל פעילותה הוא החזקה במניות יפאורה, גוזר לחברת המשקאות הפרטית שווי של כ-1.6 מיליארד שקל. 

בשופרסל סירבו להתייחס פניית "גלובס" בנושא, ואילו מיפאורה-תבורי נמסר: "איננו מוסרים מידע על יחסינו עם לקוחות וספקים".