מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין מטלטלת את הכלכלה העולמית, אבל לא רעה לצופים מהצד

למרות השאיפה ליציבות בסחר העולמי, מדינות רבות רואות פוטנציאל לרווח מהסכסוך הנמשך בין שתי המעצמות • מגדלי הסויה בברזיל, למשל

ספינת משא ברזילאית מעמיסה פולי סויה ליצוא/ צילום: רויטרס, Paulo Whitaker
ספינת משא ברזילאית מעמיסה פולי סויה ליצוא/ צילום: רויטרס, Paulo Whitaker

מדינות שצופות מהצד במו"מ הסחר האמריקאי-סיני להוטות לכך ששני הצדדים ישיגו עסקה ויימנעו ממלחמת סחר ממושכת שתשפיע לרעה על הכלכלה העולמית - אך רבות מהן רואות פוטנציאל לרווח מסכסוך הסחר הזה.

ממקסיקו עד דרום-מזרח אסיה, מדינות רואות הזדמנות למשוך יצואנים במגזר הייצור שמנסים להימנע מהמכסים האמריקאיים על המוצרים הסיניים. יצרני הרכב ביפן ירוויחו אם שתי המעצמות יטילו מכסים הדדיים, ומגדלי פולי הסויה בברזיל ובקנדה יוכלו לספק יותר סחורה לעדרי החזירים הענקיים של סין.

"אם וייטנאם פורחת בגלל העברת ייצור מסין, גם אנחנו יכולים", אמר סגן נשיא אינדונזיה, יוסוף קאלה.

אבל האיום במלחמת סחר פוגע בשווקים עולמיים ובתוכניות עסקיות. למרות הרווחים קצרי הטווח מהסכסוך, רוב המדינות באגן האסיאני-פאציפי תומכות בהסרת חסמי סחר באופן כללי, וחסמי סחר עם סין בפרט.

הנשיא טראמפ ועמיתו הסיני שי ג'ינפינג הודיעו על הפסקת אש זמנית במלחמת המכסים ב-1 בדצמבר, ונציגים בדרג בינוני משתי המדינות נועדו בשבוע שעבר, והצליחו לצמצם כמה פערים בעמדות ולהכשיר את הקרקע לדיונים ברמת ייצוג גבוהה יותר.

מדינות רבות שסוחרות עם סין שותפות לתלונותיה של וושינגטון על ההתנהלות של בייג'ין, כולל סבסוד חברות סיניות, הגבלת גישה לשוק של חברות זרות וחיוב חברות זרות לחלוק את הטכנולוגיה שלהן.

נזק משני
 נזק משני

מסתדרות לבד

כמה מדינות מגיעות להסדרי סחר ללא השתתפות המעצמות הכלכליות. כאשר טראמפ הוציא את ארה"ב לפני שנתיים מהשיחות על עסקת סחר טראנס-פאציפית, יתר 11 המדינות - ביניהן יפן, אוסטרליה, קנדה, מקסיקו ו-וייטנאם - הגיעו להסכם משלהן, שידוע כ-11-TPP, ונכנס לתוקף ב-30 בדצמבר. עסקת סחר בין יפן לאיחוד האירופי תיכנס לתוקף ב-1 בפברואר.

אבל בסופו של דבר, ארה"ב וסין חיוניות למדינות רבות.

"אין מנצחים במלחמת סחר מתמשכת", אמר שר המסחר האוסטרלי סיימון ברמינגהם. הוא הזהיר שהסכסוך בין בייג'ין לוושינגטון עלול לפגוע ברצינות בצמיחה הכלכלית העולמית, למרות שהסכם TPP-11 יוצר הזדמנויות לחמוק מהמתיחות בין סין וארה"ב.

בדרום-מזרח אסיה, שהיא מוקד ייצור וסחר שנשען על הסחר בין ארה"ב לסין, המדינות חוששות מפגיעה בשרשרת הרכש ומהאטה בצמיחה העולמית. ההתרחבות המהירה של תנועת המכולות בעשור האחרון הפכה אפילו את המעבר של סחר דרך המדינות הללו לחשוב לכלכלה האזורית.

"הדעה הציבורית היא שעימות מסחרי הוא רע, וצריך להיפתר מוקדם ככל האפשר", אמרה דבורה אלמס, מנהלת מרכז הסחר האסיאני, מוסד מחקר מסינגפור. "באופן פרטי, הדעות אולי מגוונות יותר. כמה גורמים רשמיים בטוחים למדי שעימות סחר ממושך יבריח מסין חברות ועסקים".

התייקרות עלויות העבודה בסין כבר דוחפת יצרנים זוטרים יחסית למקומות כמו וייטנאם, קמבודיה ובנגלדש. מלחמת הסחר, שמגלמת פוטנציאל למכסים ממושכים, מאיצה את המגמה הזו.

סטיב מאדן העביר

בית האופנה סטיב מאדן, שרוכש את מרבית מוצריו בסין, אומר שהוא העביר כ-15% מייצור תיקי היד שלו לקמבודיה, ומקווה להכפיל את השיעור הזה ב-2019. "זה נותן לנו יתרון של שלוש שנים על פני המתחרים שלנו, מפני שרבים מהם רק מנסים לבצע את השינוי הזה כעת, בגלל המכסים", אמר המנכ"ל אדוארד רוזנפלד בשנה שעברה.

GoPro הודיעה בדצמבר שהיא תעביר את רוב ייצור המצלמות שלה המיועדות לשוק האמריקאי אל מחוץ לסין עד מחצית 2019 "כדי לרכך את ההשלכה הפוטנציאלית של רשימות מכס חדשות". החברה מקליפורניה לא מסרה לאן היא מעבירה את הייצור.me

אינדונזיה, תאילנד והפיליפינים הביעו עניין בהצטרפות לגוש מדינות TPP, אותו הסכם הסחר שממנו נסוגה ארה"ב. במקביל מתקיימים דיונים על אמנת סחר נפרדת שתקיף 16 כלכלות, ביניהן סין, הודו וכל דרום-מזרח אסיה.

סכסוך הסחר האמריקאי-סיני היה אמור לסייע למגזר החקלאי במדינות באזורים אחרים, כמו ברזיל וקנדה, אחרי שסין הטילה מכסי גומלין על מוצרים חקלאיים מארה"ב, אבל במקרים רבים, שיבושים בשוקים חקלאיים קיזזו את ההטבה הזו.

"היו שאמרו שיש הזדמנויות לחקלאים קנדיים למלא את החלל בשוק הסיני", אמר מארק אגניו, סמנכ"ל למדיניות בינלאומית בלשכת המסחר הקנדית. הבעיה, הוא אמר, היא שעודפים חקלאיים מארה"ב נמכרים בשווקים אחרים, מה שמדכא את מחירי התוצרת החקלאית, ופוגע גם בעסקים הקנדיים.

מגדלי הסויה בברזיל ייצאו בשנה שעברה תוספת של 10 מיליון טון פולי סויה לעומת התחזית המוקדמת, אבל החקלאים והיצואנים אומרים שהם מעדיפים יציבות על פני רווח חד-פעמי, ולהוטים לראות את סכסוך הסחר מסתיים.

"כל סיטואציה חדשה יוצרת אי ודאות, וזה מה שאנחנו לא אוהבים במגזר שלנו", אמר סרג'יו מנדס, מנכ"ל התאחדות יצואני הדגנים הלאומית הברזילאית.

עמדה לא נוחה

מבחינת כמה בעלות ברית של ארה"ב, סכסוך הסחר מציב אותן בעמדה לא נוחה מול בעלת הברית הביטחונית, ארה"ב, ובעלת הברית המסחרית סין.

"גם סין וגם ארה"ב הן שווקים חשובים של יפן", אמר אקיהיקו יאוי, מנהל המחקר על אירופה ואמריקה במכון המחקר מיזוהו בטוקיו. "לא יהיה טוב אם יפן תהיה במצב שבו היא תצטרך לבחור צד".

עסקים בדרום קוריאה, בעלת ברית של ארה"ב שמשגרת כרבע מהיצוא שלה לסין, ירוויחו מכך שארה"ב תאלץ את סין לפתוח את שוקיה בפני עסקים זרים. עם זאת, סין עלולה להגיב בצעדי גומלין על חברה קוריאנית שתבחר לצדד בארה"ב.

חברות כולל סמסונג הנמיכו לאחרונה את נוכחותן בסין, והעבירו עסקים למקומות אחרים כדי לגדר סיכונים. אי הוודאות המסחרית, התייקרות עלויות העבודה וירידה בנתחי השוק בסין היו הגורמים ששכנעו את סמסונג להקים את מפעל הטלפונים החכמים הגדול ביותר בעולם בהודו.

רשת השיווק הקוריאנית Lotte ספגה כמה תקופות של חרם סיני עליה אחרי שהחברה האם שלה הציעה ב-2017 שטח אדמה למערכות הגנה מפני טילי של ארה"ב שסין התנגדה להן. ירידה פתאומית בתיירות מסין פגעה במכירות חנויות הרשת. החברה נסוגה כעת מסין ומרחיבה את ההשקעה שלה בווייטנאם.

באירופה, הפוליטיקאים שותפים לתלונות רבות על פרקטיקות המסחר של סין, אך הם אינם מסכימים לאמצעי הנגד של ארה"ב. כאשר הבית הלבן בחר במלחמת מכסים עם בייג'ין, האירופים קראו למו"מ. בריסל טענה שחיזוק המערכת הבינלאומית מבוססת החוקים היא הדרך הטובה ביותר לריסון עיוותי השוק של סין.

יש גם מי שרואים סיכונים פוליטיים בגישה של ממשל טראמפ. קובעי מדיניות בהודו, הכלכלה הגדולה הצומחת במהירות הגבוהה ביותר כעת, רוצים הנמכה של חסמי הסחר עם סין, אבל הם יודעים שאם בייג'ין תצטרך להיכנע ללחץ, גם על הודו יופעל בהמשך לחץ דומה.