אג"ח | בלעדי

קריסת ברוקלנד הסבה לקרן הגידור גיא פאנד תשואה שלילית של 24% בחודשיים

קרן הגידור גיא פאנד, בניהולו של עודד גל, ספגה הפסדים כבדים מהשקעתה באג"ח של חברת הנדל"ן הקורסת ברוקלנד אפריל • את שנת 2018 סיימה הקרן עם תשואה שלילית של 27%, ומאז שהוקמה במהלך 2013 הניבה תשואה מצטברת חיובית של 34% • למדריך השקעה במניות

עודד גל / צילום: עינת לברון
עודד גל / צילום: עינת לברון

קרן הגידור גיא פאנד, בניהולו של עודד גל, ספגה הפסדים כבדים מהשקעתה באג"ח של חברת הנדל"ן הקורסת ברוקלנד אפריל, אשר הסבו לקרן תשואה שלילית חריגה של 24% בחודשיים (כ-10% בנובמבר ו-15% בדצמבר). כך עולה מנתוני הקרן שהגיעו לידי "גלובס". את שנת 2018 סיימה הקרן עם תשואה שלילית של כ-27% ומאז הוקמה במהלך 2013 היא הניבה תשואה מצטברת חיובית של כ-34% (תשואה שנתית ממוצעת של 5.2%).

לאחרונה חשף "גלובס" כי גיא פאנד, שהיקף נכסיה מוערך בכמה מאות מיליוני שקלים. היא המשקיעה הגדולה באג"ח ברוקלנד, ועל פי ההערכות בידיה כ-40 מיליון שקל ערך נקוב של אג"ח ברוקלנד ב' - קרוב לשליש האג"ח מסדרה ב' וכ-27% מסך איגרות החוב (א' ו-ב' יחדיו) שהנפיקה החברה ושטרם נפרעו.

את קבוצת קרנות הגידור גיא פרטנרס הקים עודד גל ב-2013, כשנה לאחר שפרש מתפקידו כמנכ"ל חברת קרנות הנאמנות של בית ההשקעות אי.בי.אי. גיא פרטנרס מנהלת כיום שלוש קרנות גידור שונות - גיא פאנד, שמתמחה בשוק האג"ח הישראלי, גיא אקוויטי, שמתמחה בשוק המניות הישראלי, וגיא גלובל, שמתמחה בשוקי איגרות החוב הדולריות בעולם. גיא פאנד נחשבת בשוק המקומי לשחקנית של פוזיציות גדולות, ובהן באג"ח של חברות הנדל"ן הזרות .

ברוקלנד, בבעלות בועז גלעד, היא חברה יזמית קטנה בתחום הנדל"ן למגורים, שפועלת ברובע ברוקלין שבניו יורק. בשנים 2014-2015 הנפיקה החברה איגרות חוב לציבור בישראל בשתי סדרות. כיום עדיין נסחרות בבורסה בת"א אג"ח של החברה מסדרות א' וב' בהיקף של כ-150 מיליון שקל ערך נקוב. לפני כחודשיים דיווחה החברה כי עקב עיכובים חמורים בקצב בניית הדירות ובמסירתן לרוכשים, היא תתקשה לעמוד בפירעונות הקרן למחזיקי האג"ח במהלך 2019.

בשבועות שחלפו מאז אותו דיווח נפלו אג"ח החברה למחיר המשקף החזר מצומק למשקיעים, במקביל להליך התפוררות מהיר. בשבוע שעבר הודיע הבעלים גלעד על התפטרות מתפקיד יו"ר החברה, צעד שאותו נימק בין היתר "בשל דרישתם של מחזיקי איגרות החוב למנות מנהל מטעמם בתוך מספר שעות - בלי שניתנה ההזדמנות להבין כיצד ניתן לעבוד ביחד, והאם יש יכולת ליצור תוכנית פעולה משותפת, עקב ניהול מו"מ עם משקיעים ומלווים בלי להתייעץ עמו או ליידע אותו, באופן שגרם לדעתו לנזקים כבדים, וכן התנהלות בהקשר זה שהיא אגרסיבית ואין מאחוריה כוונה להבריא את החברה. כל אלו באופן שלא מאפשר ליו"ר למלא את תפקידו בחברה נאמנה". בעקבות התפטרותו של גלעד, התפטרו עימו גם סמנכ"לית הכספים של החברה, נועה מתתיהו פורן, והדירקטור אלון רסקי.