יכול להיות שממנים שופט תמורת שוחד מיני? שקד: עשינו עבודה מקצועית, סומכת על רשויות החוק

בצל הפרשה המשפטית החמורה שחלק מפרטיה הותרו היום לפרסום, ובצל האפשרות כי תוזמן לתת עדות פתוחה בלהב 433, שרת המשפטים איילת שקד נאמה בוועידת ישראל לנשים ועסקים • "אני לא מוזמנת לעדות. זה יום סוער עבורי, כשרת משפטים וכאישה", אמרה

שרת המשפטים איילת שקד / צילום: שלומי יוסף
שרת המשפטים איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

"לא אני לא מוזמנת לעדות, ואנחנו לא בראיון. אני אתייחס. זה יום סוער עבורי, כשרת משפטים וכאישה. אנחנו מנצלים את הסערה שהתקשורת מגיעה לכנס החשוב הזה" - כך אמרה שרת המשפטים איילת שקד בוועידת ישראל לנשים ועסקים הרביעית של "מידע כנסים", המתקיימת היום (ד') בתאטרון הקאמרי בתל-אביב. השרה שקד התייחסה בנאומה לפרשה המשפטית החמורה הנחקרת כיום בלהב 433 (יאח"ה). זאת, ככל הנראה, על-מנת שלא לגרום לשיבוש החקירה אשר על חלק מפרטיה עדיין קיים צו איסור פרסום.

מוקדם יותר היום הותר לפרסום כי בלהב 433 (יאח"ה) מתנהלת חקירה בחשד לביצוע עבירות מתחום טוהר המידות בקשר למינוי שופטים. אחד מכיווני החקירה הוא שוחד מיני. בתוך כך, היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, פסל את עצמו מעיסוק בפרשה עקב קרבה לגורם המרכזי בה, ובנוסף על רקע הדיווחים האחרונים בכל הקשור לפרשה, ראש לשכת עורכי הדין, אפי נוה, הודיע על יציאתו לנבצרות.

במסגרת פעילות של היחידה שהתבצעה היום, נעצר לחקירה חשוד אחד, עורך דין מוכר, ועד כה זומנו והגיעו לחקירה שתי חשודות נוספות - אחת מהן שופטת שלום ואחת מהן עורכת דין - וכן זומנו עדים, נערכו חיפושים, ונתפסו מסמכים וחומרי מחשב. נוסיף כי על-פי ההערכות, כל או רוב חברי הוועדה לבחירת שופטים - ובהם שרת המשפטים שקד - יזומנו בקרוב למסור עדות פתוחה במשטרה במסגרת הפרשה.

במסגרת הנאום של שקד, שתחילה תוכנן להיות שיחה אחת על אחת עם העיתונאית אורלי וילנאי, ציינה שקד כי "מינינו למעלה מ-300 שופטים ושופטות, שופטת חרדית, שופטת דרוזית מצוינת. אני גם אחראית על בתי הדין השרעאיים. לראשונה מיננו קאדי שהיא אישה".

לדברי שקד, "רוב המנהלות בפרקליטות הן נשים, ככה שבמשרד המשפטים אנחנו המין השולט. חשבתי כשהייתי מאחורי הקלעים לגנוז את הנאום, כי הוא די מייגע, ופשוט לספר על עצמי, איך אני הגעתי לפוליטיקה ומה האתגרים שצריך להתמודד איתם".

העיתונאית אורלי וילנאי ביקשה מהשרה שקד להרגיע את הציבור: "יכול להיות שממנים שופט בתמורה לשוחד מיני?"

שקד השיבה: "אני לא יכולה לדבר מעבר למה שפורסם, בגלל שיש צו איסור פרסום, ולכן אני מתנצלת. אני יכולה להגיד שבוועדה למינוי שופטים עשינו עבודה מאוד מקצועית ויסודית, ואם נפל פגם, אני סומכת על רשויות האכיפה שיחקרו את זה ויגיעו לחקר האמת". 

על החלטה ללכת למשרד המשפטים, אמרה שקד: "אני החלטתי ללכת עם האמת שלי, ולמרות שחששתי ופחדתי, אמרתי שאני לוקחת את זה. נוצרה איזושהי הזדמנות פוליטית, ולפעמים הרבה יותר נוח ופשוט ללכת על הדרך הקלה יותר, אך אני בחיים לא נרתעת מללכת בדרך הקשה, גם אם יש בה יותר סיכונים, כי אני חושבת שהזדמנויות צריך לנצל".

על המשפחה וההפגנות המתקיימות מחוץ לביתה, אמרה שקד: "אני כן מנסה להרחיק את הילדים מהפוליטיקה ומהעבודה. חוץ מההפגנות שיש לנו מחוץ לבית מדי פעם... כשיש כאלה הפגנות, ולפעמים הן קולניות, אני קודם כל מתנצלת בפני השכנים, כי זה פוגע בהם, אבל אני מסבירה לילדים שלי שזו דמוקרטיה, ולמה מפגינים... ואנחנו למדנו לחיות עם זה בשלום".

בהודעה משותפת שפורסמה מטעם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות והשרה שקד, הודיעו השתיים, בין היתר, כי הן "סמוכות ובטוחות כי מערכת אכיפת החוק תמצה את חקירת הפרשה ותגיע לחקר האמת. עוד ראינו לציין כי במהלך תקופת כהונתה של שרת המשפטים, חברת הכנסת איילת שקד, כיושבת-ראש הוועדה לבחירת שופטים, מינתה הוועדה 334 שופטים ורשמים בכירים בהליך מיון ובחירה קפדני ומקצועי. לצד השרה מכהנים בוועדה שני חברי כנסת, שר האוצר, 3 שופטים של בית המשפט העליון ובהם נשיאת בית המשפט העליון וכן שני נציגים של לשכת עורכי הדין".

ועידת ישראל לנשים ועסקים נפתחה מוקדם יותר היום עם נאום של השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל. עוד משתתפות שלוקחות חלק בוועידה: העיתונאית אורלי וילנאי (שמנחה את הוועידה), חלי ממן, אשלי וקסמן-בקשי, עדי רונן, ליקי רוזנברג, ראש מועצת רואי החשבון איריס שטרק, חנה רדו, נטע אלחמיסטר ומאות נשים מכל דרגי הניהול ומקבלי ההחלטות. 

*** חזקת החפות: הפרשה עברה רק היום לשלב החקירה הגלוי שלה. יודגש כי כל המעורבים בה זכאים ליהנות מחזקת החפות.