5 שעונים חכמים שעושים יותר מאשר להתממשק עם הסמארטפון

שעון מיוחד לנהיגה שיודע להפעיל את הרכב בהתאם למצבכם הפיזי, שעון שהוא גם מחשב צלילה משוכלל לחובבי המעמקים, שעונים שיעזרו לכם לעקוב אחר הבריאות ועוד שכלולים אחרונים בתחום

שעון היד הוותיק הולך ומאבד את הפופולריות שלו כמכשיר למדידת זמן, אך במקביל הוא זוכה לחיים חדשים בעולם ה-IoT והבריאות המקוונת. המציגים בתערוכת CES הפיחו בו חיים חדשים.

שעון שמתממשק עם המרצדס

לתעשיית רכבי היוקרה יש קשר עתיק יומין לתעשיית שעוני היוקרה אולם עד לאחרונה הוא התמקד בעיקר בסמלי סטטוס ממותגים. כיום, כאשר כלי הרכב ההופכים להיות חכמים, אפשר לקשר אותם לשעון. כך לדוגמה שיתוף הפעולה בין יצרנית שעוני הכושר והניווט גרמין לבין מרצדס בנץ, שהניב גרסה ממותגת לשעון החכם Vivoactive 3 GPS. השעון מגיע עם חבילת תוכנה שמתחברת לממשק התפעול והמידע החכם שמגיע בדגמי הרכב החדשים של מרצדס. השעון מנתח את נתוניו הפיזיים של הנהג כגון דופק וטמפרטורה, מזהה את רמת המתח שלו ואת נתוני המיקום, ומעביר אותם למערכת הרכב. זו משגרת לנהג המלצות חזותיות בזמן אמת מעל מסך המולטימדיה או המלצות קוליות, למשל המלצה לעצירת התרעננות או אפילו מעבר למסלול ניווט חלופי על כבישים פחות מעייפים ותובעניים.

שתי החברות בוחנות להרחיב את יכולות השעון ולאפשר לו לשלוט אוטומטית בפיצ'רים ברכב, כמו למשל הפעלת תוכניות עיסוי בכיסא הנהג אם מזוהה מתח פיזי חריג, שחרור ריחות נעימים דרך מערכת האוורור האלקטרונית, השמעת מוזיקה מרגיעה מהפלייליסט ועוד. השעון יזכה לעיצוב ורצועות ממותגות, שתואמות אל ליין האופנה של מרצדס והוא כולל כמובן פיצ'רים "רגילים" כגון ניווט, תשלומים אלקטרוניים ועוד. השעון יושק בנקודות המכירה של מרצדס בעולם החל מחודש מרץ. מחירו לא פורסם אולם הוא יהיה גבוה מהמחיר של הגרסה הרגילה שעולה כ-270 דולר.

מחשב צלילה במסך השעון

הקישוריות האלחוטיות יורדות היום גם למעמקי הים. דוגמה טובה הוא שעון/מחשב הצלילה החדש D5 של חברת Suunto, שמושק החודש בעולם. ממדיו של השעון קטנים משמעותית משל מחשבי צלילה ייעודיים ומקצועיים, כך שניתן להשתמש בו כשעון חכם ביומיום, מחוץ למים. היצרנית אפילו מציידת אותו במבחר רצועות צבעוניות אופנתיות להחלפה.

בצלילה הוא מתפקד כציוד מקצועי לכל דבר עם מעקב ודיווח רצוף אחרי העומק, הלחץ, זמני הצלילה ועוד ובהתאם לתכניות מקצועיות כמו צלילת אוויר, צלילת Nitrox, צלילה חופשית ועוד. בסיום הצלילה ניתן לסנכרן את יומן הצלילה אלחוטית עם האפליקציה של סונטו בסמארטפון כולל נתונים על העומק המרבי שהושג, משך הצלילה, טמפרטורת המים ועוד. את הנתונים אפשר להעביר לרשת החברתית בליווי תמונות. אחד החידושים החשובים הוא ממשק אלחוטי בין השעון לשסתומים חכמים ולמיכלי צלילה, שמציעה סונטו תחת השם Tank Pod. המידע מועבר אלחוטית ומאפשר לצוללת לעקוב בזמן אמת מעל מסך השעון אחרי נתוני הלחץ במיכל, קצב צריכת האוויר ועוד.

שעון למדידת לחץ דם

מדידת לחץ הדם בשעון יד נחשבה עד כה אגוז קשה לפיצוח בשל מורכבות התהליך. אחת החברות הראשונות שנכנסות לתחום היא יצרנית ציוד הבריאות היפנית Omron שהשיקה בתחילת ינואר שעון בשם HeartGuide, לאחר שקיבלה אישור של ה-FDA.

hearguide- שעון למדידת לחץ דם/ צילום: רויטרס
 hearguide- שעון למדידת לחץ דם/ צילום: רויטרס

לחץ הדם נמדד על פרק היד של המשתמש באמצעות רצועת השעון המתנפחת וחיישנים. המדידה מתבצעת בתוך כ-30 שניות, ברמת דיוק קלינית לטענת החברה, וניתן להפעיל אותה ידנית או לתזמן אותה לפרקי זמן קבועים מראש. חיבור אלחוטי לאפליקציות רפואיות מאפשר לשגר למשתמש המלצות בריאות מיידיות, לעקוב אחר התנודות בלחץ הזמן לאורך היום ולאורך פרקי זמן ולקבל המלצות שונות, כמו שינוי תזונה ושתיית מים. המערכת גם משמיעה ומציגה התרעות על חריגה מגבולות הנורמה ואת אלה ניתן לשגר לנמען מרוחק - שירות רפואי או בן משפחה למשל - באמצעות הטלפון. בנוסף משמש השעון לניטור איכות השינה ולמעקב אחרי הכושר.

כל זה מגיע במארז קומפקטי: בקוטר 48 מ"מ ובעובי 14 מ"מ, כאשר הרצועה המודדת היא ברוחב 3 ס"מ ומתאימה לפרקי יד בגדלים שונים.

מחיר בארה"ב: 500 דולר.

התרעה על חריגות בקצב הלב

עוד שעון בריאותי הוא זה של חברת Withings, שעוקב בזמן אמת אחרי האותות החשמליים של הלב - מה שמוכר בשם א.ק.ג. המדידה מתבצעת באמצעות שלוש אלקטרודות בלבד: שתיים מובנות בגב השעון ואת השלישית, בדמות טבעת, אוחזים ביד.

שעון בריאותי של חברת Withings/ צילום: רויטרס
 שעון בריאותי של חברת Withings/ צילום: רויטרס

המדידה מתבצעת תוך כ-20 שניות והנתונים מועברים לאפליקציה ייעודית, שבמקרה הצורך ממליצה לפנות למומחה. בנוסף משמש המכשיר כשעון כושר עם מעקב רצוף אחרי הפעילות בשילוב GPS מובנה, ספירת מספר המדרגות שמטפסים בהן במהלך היום ותוכניות כושר לסוגי ספורט שונים. השעון אמור לצאת לשוק באביב.

מחיר: טרם פורסם.

שעון חכם מעוצב לנשים

לא מעט מותגי אופנה ידועים מגלים את הפוטנציאל הטמון בשעונים חכמים לנשים. לקטגוריה הזו שייך הדור החדש והשני של Access Sofie, של המותג מייקל קורוס. השעון משלב את העיצוב העילי גם במארז החיצוני שלו, שעטוי באבני חן וניתן להזמנה בשחור, זהב, כסף או שילובים שונים, וגם בגרפיקת המסך שניתן לשנות אותה לפי הטעם ומצב הרוח. למרות התצורה שמזכירה שעון אנלוגי מדובר בשעון חכם עם פיצ'רים מקובלים כמו מעקב אחרי הכושר האישי באמצעות אפליקציית Fit של גוגל וחיישני קצב לב מובנים, איתור מיקום באמצעות GPS ועוד.

מחיר: טרם פורסם.