יאיר לפיד הבין את הטעות: "לא נעצור את פיתוח מאגר לוויתן"

בסוף השבוע האחרון לפיד אמר כי יפעל להעתיק את אסדת הגז של לוויתן ממרחק מתוכנן של 10 קילומטר מהחוף ל-40 קילומטר מהחוף • הבעיה: האסדה תתמקם עוד לפני הבחירות • כעת במפלגה מבהירים: "נפעל להקמת ועדה שתבחן את האפשרויות השונות"

יאיר לפיד, יו"ר מפלגת יש עתיד / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד, יו"ר מפלגת יש עתיד / צילום: תמר מצפי

בעקבות הפרסומים הבוקר (ג') בתקשורת על עמדת 'יש עתיד' בנושא מאבק אסדות הגז, המפלגה פרסמה היום (ג') את עמדתה הרשמית בעניין בניסיון למזער את הנזק התקשורתי שנגרם נוכח קצב התקדמות העבודות של פרויקט לוויתן.

מוקדם יותר יאיר לפיד, העומד בראש המפלגה, צוטט כשאמר בסוף השבוע האחרון כי אם ייבחר, הוא יפעל להרחיק את אסדת הגז של לוויתן ממרחק מתוכנן של 10 קילומטר מהחוף ל-40 קילומטר מהחוף, בדומה לדרישת המטה למאבק באסדות הגז. עם זאת, ביש עתיד לא לקחו בחשבון כי הצהרותיו של לפיד לא תואמות את לוח הזמנים המתוכנן בשטח, שכן עד הקמת הממשלה הקרובה יהיה זה מאוחר מדי כי הקמת האסדה תוכננה להתמקם מול חוף דור ברבעון הראשון של השנה - לפני הבחירות לממשלה. 

מאוחר יותר נראה כי ביש עתיד הבינו את הטעות ופורסמה בשל כך הודעה לתקשורת, ולפיה המפלגה "תדאג כי פיתוח משק הגז הטבעי ייעשה בד בבד עם שמירה על האינטרס הציבורי הביטחוני והסביבתי. נקים וועדה שתבחן את האפשרויות השונות לגבי עבודות האסדות המתבצעות 10 קילומטר מהחוף. מובן מאליו שלא נעצור את פיתוח מאגר לוויתן".

מאגר לוויתן הממוקם כ-125 קילומטרים מערבית לחיפה, נתגלה בדצמבר 2010. בתוכנית הנוכחית להקמת האסדה ישאבו גז גולמי כ-120 ק"מ מהחוף, וישנעו אותו בצינורות למרחק של כ-10 ק"מ מחוף דור בעומק מים של כ-86 מטרים. המתנגדים להקמת האסדה במרחק כה קרוב מלינים כי אם תהיה תקלת שפך מאסדת לוויתן, קרבת האסדה לחוף תגרום לכך שמרבית החופים בין חדרה לחיפה, כמו דור ונחשולים, יזוהמו בדלק, וייתכן שאף ייהרסו כליל. 

לקראת סוף 2018 הושלם ייצור הרגליים של אסדת לוויתן הצפויה להפיק גז טבעי ממאגר לוויתן, ולהזרימו לצנרת הגז של מדינת ישראל כבר בסוף שנת 2019. במחצית השנייה של 2019 יגיע החלק התפעולי של האסדה, Topsides, עליו ממוקמים מתקני האסדה ומגורי צוות העובדים, והוא יוצב על גבי רגלי האסדה.

לאחר השלמת ההקמה, תתבצע סדרה של בדיקות הרצה לפני הזרמת הגז לשוק המקומי בסוף 2019. הגז מהמאגר יועבר באמצעות שני צינורות תת-ימיים באורך של כ-130 ק"מ ישירות לאסדת הטיפול המדוברת. הטיפול בגז ייעשה בים, והגז המטופל וקונדנסט מיוצב יוזרמו מהאסדה לחוף באמצעות צינור שיחובר למערכת הולכת הגז הארצית של נתיבי גז לישראל, ולצנרת הולכת הדלקים הארצית של קצא"א.

בכל אופן, בשוק הגז בבורסה המקומית לא התרגשו מההצהרה של ללפיד, כך למשל מדד ת"א נפט גז נסחר בירידות קלות בלבד, מה שמשקף כי אין חשש כלשהו לעיכוב העבודות שבכל מקרה שלב א' תוכנן להסתיים לפני הבחירות לממשלה.