המפיקים מגבים את טמירה ירדני: מאיימים לבטל את ההסכם עם אק"ט

לאחר שבאק"ט איימו לשבש את ההפקות של טדי הפקות שבבעלות טמירה ירדני אם לא תתאים את תנאי התשלום לעובדים לאלה שמופיעים בהסכם עם ארגון המפיקים, מקבלת ירדני הבעת תמיכה מאיגוד המפיקים

טמירה ירדני / צילום: שוקה כהן
טמירה ירדני / צילום: שוקה כהן

האם המאבק בין המפיקה טמירה ירדני לארגון אק"ט (המאגד בתוכו את עובדי ההפקות) הולך ומסלים? לאחר שבאק"ט איימו לשבש את ההפקות של טדי הפקות אשר בבעלות ירדני אם לא תתאים את תנאי התשלום לעובדים לאלה שמופיעים בהסכם עם ארגון המפיקים, מקבלת ירדני הבעת תמיכה מאיגוד המפיקים שמאיים לבטל את ההסכם בין שני האיגודים.

"חברתנו טמירה ירדני צודקת", מצהיר מרק רוזנבאום, יו"ר איגוד המפיקים, בהודעה ששיגר בתגובה לפרסום על המשבר. "אכן רוב המפיקים בישראל שעובדים מול תחנות הטלוויזיה השונות סופגים תנאי תשלום קשים של שוטף פלוס 90 במקרה הטוב ומשלמים לאנשי צוות שחקנים וספקים הרבה לפני".

לדבריו, "זכויות עובדי תעשיית הטלוויזיה והקולנוע הם נר לרגלי איגוד המפיקים, וההסכם בין איגוד המפיקים לאק"ט משנת 2008, שעל חידושו עמלים, הוא היחיד המורשה על-ידי הארגון, וכל גרסה אחרת היא גרסה מטעה ולא מקובלת".

ובכל זאת, רוזנבאום בוחר לבקר אישית את איתמר אביטן, מנכ"ל אק"ט, שלדעתו יש לו חלק אישי בהסלמה ביחסים שבין המפיקים לעובדי התעשייה: לטענתו, "מאז בחירתו של אביטן' מערכת היחסים בינינו לבין עובדים נאמנים ומסורים הלכה והhדרדרה. זאת בשל החלטתו של אביטן, שאינו איש תעשייה, לבחור בדרך ריב ומדון. לא נותר לנו אלא להצר על כך ולקוות שפרנסתם של החברים באק"ט לא תיפגע בשל דרכו של אביטן".

רוזנבאום מבהיר כי כל חריגה מצד חברי אק"ט תיענה באמצעות נקיטת אמצעים משפטיים - לרבות ביטול הסכם הקיים בין האיגודים, על כל המשמעויות הכרוכות בכך. 

נזכיר כי לפני ימים ספורים איים ארגון אק"ט (המאגד עובדים מתעשיית הטלוויזיה והקולנוע, ביניהם צלמים, תאורנים, מקליטים, תחקירנים וכדומה) לשבש את העבודה בהפקות של טמירה ירדני, מבעלי טדי הפקות - לרבות הפסקת העבודה בהפקה, וזאת בטענה כי ירדני מבקשת לשלם לעובדי ההפקה תשלום בשיטת "שוטף פלוס 45", ולא "שוטף פלוס 30" כפי שקבוע בהסכם בין אק"ט ל איגוד המפיקים .

באק"ט טענו כי בחברת טדי הפקות ביקשו מעובדים הם לחתום על חוזה אישי, לפיו התשלום יינתן להם לפי שוטף פלוס 45 ולא לפי שוטף פלוס 30. עוד נטען כי בטדי הפקות שיפצו את חוזה העבודה הקבוע שהוסכם בין אק"ט לארגון המפיקים והוסיפו לו סעיף. "החוזה הוצג לעובדים עם לוגו של ארגון אק"ט, כך שהעובדים סברו כי הארגון הסכים על דחיית תשלומי השכר שלהם".

ירדני מצידה טענה כי באק"ט מסלפים את הדברים, וכי העובדות הן פשוטות: "אנחנו מקבלים את התשלום מחיים סלוצקי (בעל הערוץ בו משודרת ההפקה המדוברת), שמקבל מ-yes בתנאים של שוטף פלוס 95. החלטנו לספוג חצי מהדחייה ולשלם שוטף פלוס 45. כל העובדים הסכימו לכך בלי הסוס. יחסי העבודה שלנו עם הצוותים הם מן המשובחים שיש, ולא לשווא. טדי תמיד מטה אוזן קשבת למצוקות ולבעיות כלכליות של אנשים". 

בארגון אק"ט הביעו היום (ד') צער על תגובת איגוד המפיקים: "צר לנו כי איגוד המפיקים בחר לעמוד לצידה של טמירה ירדני לאחר שהפרה הסכם חתום תוך הטעיית עובדים. במקום לעמוד לצד העובדים, האיגוד אף שולח יותר מאיום מרומז על מקור פרנסתם של עובדים שבחרו להתאגד בארגון העובדים אק"ט כדי להגן על עצמם מפני תנאי העסקה פוגעניים. איומים מסוג זה הם בניגוד לחוק, שכן לכל עובד יש זכות להתאגד מבלי שהמעסיק יאיים עליו יפגע בו או יתנקם בו, גם אם הוא מועסק על-ידי מפיקה מקושרת כמו טמירה ירדני. הגיע הזמן שהמעסיקים בתעשייה יבינו שהזמן שבו ניתן להעסיק את העובדים בתנאים מחפירים תוך איום בפיטורים או אי-העסקתם, עבר מין העולם. אנו נמשיך להגן בכל האמצעים העומדים לרשותנו על העובדים וזכויותיהם".