חשש ב"ידיעות אחרונות": ההנהלה תנסה לשבור את השביתה

ל"גלובס" נודע כי ועד העובדים נערך לאפשרות שההנהלה תנסה להחליף עובדים שישבתו בעובדים של חברות אחרות • בערב העיצומים האחרון נשלחו עובדי טכנולוגיות לסייע בהורדת עמודים, וגרפיקאיות מהמקומונים הונחו להישאר בהמתנה בשעות הערב • "זהו צעד פסול מבחינה חוקית, מוסרית וחברית"

דסק "ידיעות" ו"כלכליסט" נטושים / צילום: ארגון העיתונאים
דסק "ידיעות" ו"כלכליסט" נטושים / צילום: ארגון העיתונאים

המאבק בין עובדי "ידיעות אחרונות" להנהלת הקבוצה מסלים: ל"גלובס" נודע כי ועד העובדים נערך לאפשרות כי ההנהלה תנסה להחליף עובדים שישבתו בעובדים של חברות אחרות. הוועד וארגון העיתונאים פנו הבוקר (ה') לבית הדין לעבודה בבקשה למנוע מהלך כזה. הדיון צפוי להתקיים ביום ראשון הקרוב.

הערב דיווח ארגון העיתונאים לעובדים על המתרחש. לדברי הארגון, מדובר בניסיון לעשות שימוש בעובדי חברות אחרות - ידיעות תקשורת (המקומונים) וידיעות טכנולוגיות - להורדת עמודים כדי לשבור את השביתה. בערב העיצומים האחרון נשלחו עובדי טכנולוגיות לסייע בהורדת עמודים, וגרפיקאיות מהמקומונים הונחו להישאר בהמתנה בשעות הערב. "זהו צעד פסול מבחינה חוקית, מוסרית וחברית", נכתב בהודעה לעובדים.

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", השבוע נקראו 10 עיתונאים לשימוע לאור כוונת הנהלת "ידיעות" לפטר 47 עובדים. בתגובה יצאו העובדים לשביתת אזהרה של שעה בשעה 18:00 בערב.

את הבקשה לבית הדין לעבודה, שהוגשה בשם ארגון העיתונאים ו-וועד עובדי "ידיעות אחרונות", הגישו היועצים המשפטיים של הארגון, עו"ד אמיר בשה וד"ר מורן סבוראי ממשרד מורן סבוראי זבידה.

מהבקשה עולה כי בזמן שהעובדים התאספו לקראת עיצומי האזהרה, נצפו עובדי ידיעות טכנולוגיות צועדים לכיוון מערכת "כלכליסט" ו"ידיעות". מדובר בעובדים המשמשים כטכנאים המדריכים את עובדי המערכת כיצד להפעיל את מערכת התוכן איתה "סוגרים" דפים, ולמעשה משלימים את ההיבט הטכני של ההבאה לדפוס, אולם אינם חלק ממצבת העובדים ב"ידיעות".

עובדים אלה היו במערכת למשך שעה בזמן שהתקיימו עיצומי האזהרה. למיטב ההבנה, הם אלה שהורידו מספר עמודים של "כלכליסט" לדפוס. בתום העיצומים עובדי "כלכליסט" שבו למקומם, והעיתון ירד בזמן.

העובדים טוענים כי על-פי הפסיקה חל איסור על מעביד לשכור עובדים חלופיים במקום עובדים שובתים, ולכן הם סבורים כי להנהלת "ידיעות" אסור היה לשכור עובדים חלופיים באמצעות קבלנים חיצוניים או להעסיק עובדים מחברת-האם שביצעו את משימותיהם של העובדים המאורגנים ששבתו. הוועד מבקש צו שימנע מההנהלה להפעיל עובדים חלופיים בעת שהעובדים נוקטים צעדים ארגוניים.