האם בני גנץ זלזל באיום המנהרות כפי שטוענת מירי רגב?

המנהרות ההתקפיות מעזה היו הנשק המרכזי של חמאס במבצע צוק איתן, וכעת הן הנשק הפוליטי של שרת התרבות נגד בני גנץ • רגב טענה בגלי צה"ל כי במהלך המבצע גנץ זלזל באיום ואמר כי למנהרות אין משמעות – האם היא צודקת? • המשרוקית של גלובס

מירי רגב / צילום: תמר מצפי
מירי רגב / צילום: תמר מצפי

"דוח מבקר המדינה בעניין צוק איתן קבע - בני גנץ אמר בקבינט במהלך המבצע כי למנהרות אין שום משמעות ויכולת" - כך אמרה שרת התרבות מירי רגב בראיון לתוכנית וילנסקי את ברדוגו בגלי צה"ל. רגב אף חזרה על הדברים יותר מפעם אחת. אלא שהשרה לא דייקה בדבריה. גנץ אכן ספג ביקורת על ההיערכות הצבא לטיפול במנהרות, אך לא כפי שציינה רגב.

בדוח שפורסם בפברואר 2017, המבקר אכן העיר לרמטכ"ל דאז גנץ על כך ש"לקבינט לא הוצג איום המנהרות במפורט. נציגי צה"ל ושב"כ, ראש המל"ל לשעבר, שר הביטחון לשעבר וראש הממשלה אמרו אמירות כלליות ומעטות לגבי איום המנהרות, ולא תיארו את האיום על מלוא התפתחותו, היקפו והפערים שהיו בנוגע אליו". ואולם אין בדוח אזכור לדברים שייחסה רגב לגנץ.

עוד עלה מהדוח, כי הרמטכ"ל לשעבר הזכיר את איום המנהרות בפני הקבינט הביטחוני רק פעם אחת, יותר משנה לפני צוק איתן. על כך כתב המבקר כי "אף על פי שחומרת איום המנהרות כבר הייתה ידועה, הוא (גנץ) תיאר את האיום רק במסגרת האזכור הבודד האמור", והוסיף כי "לא ניתן לצפות שמתיאור זה תובן עוצמת האיום, כפי שכבר הייתה ידועה".

מי שעוד ספג אש בדוח הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש מפלגתה של השרה רגב. "היה עליו (רה"מ) להנחות את המל"ל ואת מערכת הביטחון להציג לקבינט את איום המנהרות באופן מפורט ומודגש", נכתב בדוח.

בשורה התחתונה: אמירתה של רגב אינה נכונה. עיקר הביקורת בדו"ח היא כלפי שר הביטחון, ראש הממשלה וראשי מערכת הביטחון, ובפרט הרמטכ"ל וראש אמ"ן, על כך שבתקופה שקדמה למבצע לא הציגו באופן מפורט לשרי הקבינט את חומרת איום המנהרות.

פורסם במקור ב-6.1.2019