על רקע אישור היצוא: מבול דיווחי קנאביס הציף את הבורסה בת"א

לא כל החברות יוכלו ליהנות מההזדמנות שנפתחה, אלא רק כאלה שיעמדו בתקינה החדשה ליצוא • נכון להיום עומדות בתקינה הנדרשת רק שתי חברות בורסאיות בתקינת הגידול - אינטרקיור ו-BOL, שבה מחזיקה עמיר שיווק; ושתיים בתקנת הייצור - פנאקסיה ו-BOL

חממת הקנאביס של טוגדר באוגנדה / צילום: טוגדר פארמה
חממת הקנאביס של טוגדר באוגנדה / צילום: טוגדר פארמה

על רקע אישור יצוא הקנאביס הרפואי מישראל, הוצפה היום הבורסה המקומית בדיווחים של חברות הפועלות בתחום הלוהט או המבקשות לפעול בו, ואלה נהנו מעליות חדות תוך מחזורי מסחר גבוהים, שמאפיינים לאחרונה את התחום הלוהט. עם זאת, כדאי להדגיש שלא כל החברות יוכלו ליהנות מההזדמנות שנפתחה, אלא רק כאלה שיעמדו בתקינה החדשה ליצוא. נכון להיום עומדות בתקינה הנדרשת רק שתי חברות בורסאיות בתקינת הגידול - אינטרקיור ו-BOL שבה מחזיקה עמיר שיווק , ושתיים בתקנת הייצור - פנאקסיה ואותה BOL.  

חברות הקנאביס הנסחרות בבורסה בת"א
 חברות הקנאביס הנסחרות בבורסה בת"א

ואמנם, לאחר עלייה של 25% במניות התחום בימים רביעי וחמישי, מגמה שניכרה גם הבוקר, עם הינתן אישור היצוא, חלק מן המניות עברו לירידות קלות, ככל הנראה משום שמשקיעים שנכנסו למניות במטרה להמר על האירוע הבינארי, יצאו מן ההשקעה מיד לאחר התרחשותו. נראה כי חברות אשר אכן ערוכות כבר היום ליהנות מהיצוא ממשיכות ליהנות ממומנטום חיובי ואילו חברות שלא ברור אם יהיו מוכנות ליצוא כאשר יאושר, שומרות על יציבות או יורדות.

● ההודעה המשמעותית של היום הייתה של חברת פנאקסיה העוסקת בעיבוד קנאביס רפואי למוצרים סופיים, אשר חתמה על הסכם לעיבוד מוצריה של "תיקון העולם", חוות גידול הקנאביס המובילה בנתח השוק שלה בישראל (המהווה כשליש מן השוק). במקביל לייצור שמנים מהקנאביס של תיקון עולם, תהיה פנאקסיה אחראית גם להפיץ את המוצרים לבתי הלקוחות.

פנאקסיה עומדת להתמזג לתוך השלד הבורסאי הרודיום השק , שנסחר הבוקר לפי שווי של 53 מיליון שקל (לפני הקצאה לפנאקסיה, אשר צפויה לקבל בשלב הראשון 75% מהחברה ואחר כך לעלות עד 90% בהתאם לעמידה באבני דרך). בשעות הצהריים עלתה מניית הרודיום ב-8%. עם חתימת ההסכם, פנאקסיה הפכה ליצרנית עבור 9 מתוך 10 מותגי הקנאביס הנמכרים כיום בישראל. החברה היחידה שאינה מייצרת באמצעות פנאקסיה היא BOL, אשר לה חווה ומפעל משלה.

פנאקסיה תייצר תפרחות ושמנים תחת המותג "תיקון עולם", ותמכור אותם ללקוחות הקיימים של תיקון עולם וללקוחות חדשים. יצוין כי תיקון עולם עדיין צריכה לקבל אישור לכך שהיא מגדלת את הקנאביס על פי תקני הרפורמה החדשה, והיא מקווה לעשות זאת לפני סוף מארס. אם לא תשיג את התקינה, לא תוכל להציע קנאביס לשוק, גם לא באמצעות המוצרים המעובדים על ידי פנאקסיה.

● חברת פארמוקן, שעמודת בפני מיזוג לשלד מדיקל קומפרישן, פרסמה היום מצגת מעודכנת בכנס חברות קנאביס שערכה חברת קשרי המשקיעים גלברט כהנא. מן המצגת עולה כי הכנסות החברה ב-2018 מוערכות בכ-15 מיליון שקל, צמיחה של כ-40% לעומת 2017. הכנסה זו היא הגבוהה ביותר מבין חברות הקנאביס הבורסאיות שכבר דיווחו על תוצאותיהן.

נקודת הבידול של החברה היא המוצרים החדשים שפיתחה, אשר כיום לא ניתן למכור אותם בישראל. מדובר במוצרי קוסמטיקה ומוצרים פרה-רפואיים לטיפול בעור. כמו כן מפתחת החברה תוספי מזון מבוססי קנאביס. לחברה הסכם באוסטרליה להקמת פעילות על בסיס הידע של פארמוקן ועל בסיס השקעה של השותפות האוסטרלית. בחודשים האחרונים חתמה על הסכמים דומים ביוון ובקמבודיה. לאחרונה סיימה החברה בהצלחה ניסוי קליני בטיפול באוטופיק גרמטיטיס באמצעות משחת קנאביס.

פארמוקן עדיין אינה מחזיקה בתקן GAP שיאפשר לה לעסוק בתחום הקנאביס אחרי ה-31.3, אולם להערכתה תוכל להגיע לתקן בזמן ובהשקעה נמוכה. כמו כן לחברה מפעל תרביות רקמה של צמחי קנאביס ייחודיים, בהיקף מסחרי. תרביות הרקמה אמורות לאפשר אחידות רבה יותר בין הגידולים. בכוונת החברה להקים בעתיד גם מפעל ייצור בישראל.

● חברת קנאשור  (לשעבר דירקט קפיטל) הודיעה על מיזם משותף יחד עם חברת קניקה הישראלית, להקמה של חממה טכנולוגית ליזמים בתחום הקנאביס במתחם המפעל של קנאשור. קניקה היא חברת מו"פ, ייעוץ ושירותים בתחום הקנאביס. במסגרת ההסכם קניקה תקבל מקנאשור בנוסף לשטח משרד להקמת החממה, גם שירותי ייצור ועיבוד מוצרי קנאביס במחיר עלות בתוספת 5%. קניקה תשלם לקנאשור שכירות וכן 10% ממניות קניקה, כאשר קניקה בעצמה תהיה בעלת מניות בסטארט-אפים שיוקמו בחממה.

במצגת שפרסמה החברה בסוף השבוע שעבר, הודיעה קנאשור כי החזון שלה הוא להיות חברה המספקת את כל חלקי שרשרת הערך בתחום הקנאביס, כלומר היא מעוניינת לעסוק גם בחקלאות המוצר. קנאשור, שמינתה לאחרונה ליו"ר את מפקד חיל האוויר לשעבר עידו נחושתן, הוקמה על ידי בעלי השליטה בחברת מוצרי הסויה סולבר, על בסיס מפעל שהיה שייך לסולבר בעבר. סולבר, בבעלות ניר פלס ושמעון בר קמה, מחזיקה 70% מקנאשור.

● חברת תפן  הבורסאית אשר עומדת למזג לתוכה פעילות קנאביס שבשליטת חברת אלויט, הודיעה כי פעילות הקנאביס התקשרה במזכר הבנות עם מספר משקיעים להקמה של חברת גידול, ייצור והפצה של קנאביס רפואי בפורטוגל. חברת הקנאביס של תפן תחזיק ב-39.4% מן החברה בפורטוגל. פורטוגל יישמה באמצע 2018 רפורמה מקיפה בתחום הקנאביס הרפואי, ועוד לפני כן צמח בה קנאביס המיועד ליצוא. תפן הודיעה בסוף השבוע שעבר כי המיזוג של פעילות הקנאביס לתוך החברה הבורסאית תפן יתרחש בימים הקרובים.

● חברת טוגדר  פארמה הודיעה כי תקים באוגנדה מפעל לייצור מוצרי קנאביס בנוסף לחוות שכבר החלה להקים במדינה. במקביל חשפה החברה היום תמונות ראשונות מחממה המוקמת באוגנדה. טוגדר מסרה כי היא מקימה את המפעל כדי שלא תהיה תלויה במפעלים מקומיים וכן תחסוך בעלויות. לגבי החווה, מסרה טוגדר כי זו נמצאת בימים אלה בשלב הזריעה והיא פועלת להשיג תקן לחווה המקביל לתקן הגידול הנאות (GAP) בישראל.

ניסים ברכה, מנכ"ל טוגדר, מסר כי "הקמת המפעל באוגנדה מבטיחה שגם מקטע הייצור בטריטוריה זו יהיה בשליטה ופיקוח שלנו, זאת על מנת לייצר מוצרי קנאביס רפואי העומדים בסטנדרטים הנדרשים על ידי הלקוחות בשוקי היעד, וללא תלות כלשהי. מעבר לכך נוכל לחסוך עלויות ייצור לצד שלישי, וכן להביא לחיסכון נוסף עם בניית המפעל בשטח החווה עצמה".

● מי שזיהתה את הטרנד החם בבורסה בת"א היא פי.אל.טי, חברה קטנה הפועלת בתחום האשראי החוץ בנקאי הנמצאת בשליטת שרון פלצ'י. החברה, אשר קיבלה לאחרונה התראה מהבורסה כי אינה עומדת בכללי השימור, הודיעה היום כי "בימים האחרונים הגיעה לבעל השליטה בחברה פנייה מחברה פרטית, השוקלת את רכישת השליטה בחברה מידיו.

"במסגרת הפנייה נמסר לבעל השליטה כי בכוונת הגוף המתעניין להכניס לחברה, ככל שאכן תירכשנה מניות השליטה, פעילות בתחום הקנאביס... מובהר, כי בין הצדדים מתנהל מו"מ אך טרם נחתם ביניהם הסכם כלשהו, ולמועד הדיווח אין כל ודאות כי תתבצע בסופו של דבר עסקה למכירת השליטה בחברה". מסתבר כי עבור המשקיעים חובבי הענף הבוסרי זה הספיק: בשעות הצהריים רשמה מניית פי.אל.טי עלייה של כ-41% לשווי של 24 מיליון שקל".