לקראת הבחירות: פייסבוק תחשוף מידע על קמפיינים פוליטיים

לקראת הבחירות בישראל, הרשת החברתית תשיק כלים חדשים שיבדקו את השקיפות סביב מודעות פוליטיות • לדברי פייסבוק, מפרסמים יחויבו לקבל הרשאה לרכישת מודעות הנוגעות לבחירות, והמשתמשים יקבלו מידע רב יותר לגבי המודעות האלה, כמו טווח המחירים בו נרכשה המודעה ומידע על הרוכשים

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק / צילום: רויטרס, leah millis
מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק / צילום: רויטרס, leah millis

פייסבוק הודיעה כי תשיק לקראת הבחירות בישראל כלים חדשים שיבדקו את השקיפות סביב מודעות פוליטיות. הכלים יושקו בחודש מרץ, מתוך מטרה לסייע במניעת התערבות של גורמים זרים בבחירות הקרובות בארץ.

לדברי פייסבוק, מפרסמים יחויבו לקבל הרשאה לרכישת מודעות הנוגעות לבחירות, והמשתמשים יקבלו מידע רב יותר לגבי המודעות האלה, כמו טווח המחירים בו נרכשה המודעה ומידע דמוגרפי על הרוכשים. המודעות אף יאוחסנו בספרייה פתוחה, שניתן יהיה לערוך בה חיפוש, למשך 7 שנים.

קייטי הרבת', מנהלת מחלקת הפוליטיקה הגלובלית וקשרי ממשל בפייסבוק, אמרה כי "פייסבוק כולה מקדישה זמן, אנרגיה ומשאבים ניכרים למאבק בשחקנים שליליים ולהגברת השקיפות, ובו-זמנית פועלת לסייע לאנשים להשמיע את קולם בתהליך הדמוקרטי. הגברת השקיפות בפרסום של מודעות פוליטיות מהווה חלק חשוב במאמץ זה".

בתחילת החודש אמר ראש השב"כ, נדב ארגמן, כי מדינה זרה מתכננת להתערב בבחירות בישראל. ארגמן לא ידע לומר לטובת או לרעת מי תהיה ההתערבות בשלב זה. עם זאת, ניסיונות השפעה זרה בבחירות הן פרקטיקה ידועה, וכבר תקופה ארוכה שהדבר נחשב לבעיה, אותה גם הרשתות החברתיות עצמן מצופות למנוע.

בין היתר, לפני כ-3 חודשים הגיע לישראל מנהל תחום הממשל והבחירות בפייסבוק אירופה, שון איווינס. הוא נפגש עם פוליטיקאים וכתבים, והציג סט כלים שהחברה משתמשת בו נגד ההונאה ברשת. איווינס נועד גם עם יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, ועם מנכ"לית ועדת הבחירות, עו"ד אורלי עדס.

אחרי הבחירות לנשיאות ארה"ב בשנת 2016, כשהניסיונות הרוסיים להשפיע על עמדות האמריקאים דרך המדיות החברתיות עלו לשיח לראשונה, מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג ניסה לבטל את האפשרות לפיה לפעילות בפלטפורמה הייתה השפעה כלשהי על המיוץ לנשיאות - אך מאז החברה כבר מתבטאת ומתנהגת אחרת.

בארה"ב ננקטים על-ידי פייסבוק צעדים כמו הסרה של עמודים ופרופילים שהרשת החברתית מזהה ככאלה שמופעלים על-ידי סוכנים זרים, ולפני בחירות האמצע פייסבוק וטוויטר אף שיתפו פעולה עם רשויות פדרליות כדי לבלום מאמצים כאלה. בארה"ב פרסום מודעות פוליטיות אף מותנה באימות הכתובת של המשתמש ככזו שנמצאת בארה"ב, באמצעות שליחת גלויה בדואר. צוקרברג מדבר באופן תדיר על הגברת המאמצים לפיקוח על התכנים ברשת החברתית כדי להבטיח את יושרת הבחירות סביב מערכות בחירות במדינות שונות בעולם. 

ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר, מחברת המחקר "תעמולת בחירות בעידן הדיגיטלי", אמרה על הכלי החדש של פייסבוק כי מדובר ב"מהלך טוב וחשוב", אך הוסיפה כי "לא יכול שהשירות הזה יוציא את האחריות מידיהן של המפלגות והמדינה. לא יכול להיות מצב שנעשה אאוטסורסינג להסדרת המערב הפרוע המתרחש בעת בחירות במרחב הדיגיטלי, ואסור בשום פנים ואופן שהמוצר הזה יהווה תחליף להליך החקיקה שלנו".