כך נשדרג מרחב ציבורי ללא תקציבי-עתק

ראייה ארוכת-טווח בשילוב עם יצירתיות - ותושבי המקום יכולים לעורר אזורים מוזנחים

התחדשות עירונית / צילום: תמר מצפי
התחדשות עירונית / צילום: תמר מצפי

"פלייס-מייקינג" (יצירת מקום) היא גישה לפיתוח עירוני, שדוגלת בשדרוג מרחבים מוזנחים או חסרי ייחוד והפיכתם למקומות פעילים ומשמעותיים באמצעות התערבויות זולות יחסית, זמניות ודינמיות תוך חיבור לקהילה. רחובות נטושים, אזורי תעשייה ומוסכים יכולים להפוך למקומות שבהם מתפתחת סצנת תרבות ועשייה יצירתית ובכך הם הופכים לטובים ו"מזמינים" יותר.

בשנים האחרונות גוברת ההכרה שנדרשים לקהילה מקומות "טובים יותר" - גם במונחים פיזיים וגם בהיבטים סביבתיים, כלכליים ותכנוניים. הרעיון המרכזי הוא שהתושבים החיים בסביבת המרחב יעשו בו שימוש על-פי צורכיהם האמתיים, ובכך יתחזק הקשר בינם לבין המרחב שבו הם חיים. דבר זה יוביל ליצירת ערים טובות יותר.

פלייסמייקינג אינה מהווה תחליף לפיתוח עירוני בר-קימא אלא עשויה לשמש כשלב מקדים לביצוע תכנית אסטרטגית ארוכת-טווח, כחלק מניסוי וטעייה של תכנון עירוני או כאמצעי לביטוי של הקהילה. שדרוג המרחב הציבורי ברחבי העיר משמש הן ככלי לחיבור בין הקהילה למקום ולרשות המקומית והן כאמצעי אסטרטגי לשינוי תפיסתי כלפי מרחבים בעיר באמצעים יצירתיים ואמנותיים.

דוגמאות לשימוש אסטרטגי לפיתוח כלכלי באמצעות פלייסמייקינג ניתן לראות יותר ויותר ברחבי ישראל. בירושלים, בולט במיוחד אזור התעשייה תלפיות, שבו מובל מהלך אסטרטגי של התחדשות עירונית. על פי התוכנית ארוכת-הטווח, ישנה האזור את פניו ויהפוך מאזור מוזנח למתחם תעסוקה, מסחר, תרבות, פנאי ומגורים, עם מרחב ציבורי נעים ומזמין.

תהליכי התחדשות עירונית בסדר גודל כאלה נמשכים שנים רבות. מה עושים בינתיים, כדי לעורר את האזור ולהביא לחווית מגורים ושיטוט טובה יותר בו? כאן נעשה שימוש בפלייסמייקינג כמהלך מקדים.

לוקחים רחוב מוזנח וירוד, ללא מדרכה רציפה והופכים אותו לשדרה מעוצבת וצבעונית, כולל הזמנת אמנים לפעילויות גרפיטי מיוחדות על קירות הבניינים. הנגיעות הקטנות אך המשמעותיות הללו מסייעות להחיות אזורים שכאלו עד להגעת הפתרון הכולל שיכול לקחת שנים ארוכות (למשל, רכבת קלה).

התפקיד המרכזי של הרשויות המקומיות ושל החברות לפיתוח כלכלי בערים השונות הוא לאפשר את החיבורים והשותפויות בין כלל הגורמים. בהקשר זה, על הרשויות לסייע לקהילות ותושבים ולייצר התערבויות פיזיות, חברתיות או תרבותיות. בנוסף, עליהן לגשר בין הצרכים והשאיפות של הקהילות למערכת התכנון ולמגבלות בשטח. החוכמה היא לזהות רעיון ייחודי, חדשני, יצירתי, רלוונטי, שמיוחד למקום ולקהילה, ולהגדיר את האופן שבו יתוחזק וישמש את הקהילה לאורך זמן.

במקביל, יש לערב את המינהל הקהילתי ואת תושבי המתחמים הרלוונטיים בייזום, תכנון, הקמה ושימוש. מגדירים, בצוותא עם התושבים, את התוכן, ובוחנים את ההיבטים פיזיים. כמו כן, מגדירים תקציב ולוח זמנים, בודקים מהו ייעוד הקרקע ואיזה בעלות יש על המקום. במסגרת ההכנות ממנים אחראי לניהול פרויקט ויוצאים לדרך.

בדרך זו, יוצרים למעשה "גאוות יחידה" מקומית. בונים, יחד עם תושבי השכונות והקהילות השונות, תבנית ייחודית, אשר משלבת מסורת ורקע תרבותי. בסופו של דבר, נוצר סיפור חדש של השכונה, יחד עם יושביה.

הכותב הוא מנכ"ל עדן, החברה לפיתוח כלכלי של ירושלים