ביטוח - הזדמנות לשלב אינטרסים כלכליים וחברתיים

אי-אפשר לזייף שילוב ערכים ואחריות חברתית-סביבתית בארגון עסקי

אחריות תאגידית / צילום: Shutterstock
אחריות תאגידית / צילום: Shutterstock

המושג "אחריות תאגידית" זוכה מעת לעת להתייחסות צינית, שמעידה יותר על המצקצקים מאשר על הצורך החיוני בו והשפעתו העמוקה על פעילותם של תאגידים וחברות. במהותה, אחריות תאגידית היא תפיסה ארגונית המשלבת ערכים ואחריות חברתית-סביבתית בתוך המערכת העסקית, שבכוחם לייצר שינוי של ממש.

לא מדובר כאן בטרנד חולף או בעלה תאנה שנועד להלבין "חטאים" ולייצר לגיטימציה ציבורית. זו רק דרכם של המצקצקים להציג זאת, כתולדה של מציאות שבה ארגונים לא תמיד מצליחים להפנים שאחריות תאגידית משמעה אסטרטגיה עסקית נכונה, הקוראת את צרכי השוק ואת תפקיד התאגיד ואינה בגדר סעיף שיש לבצע כדי לסמן וי.

אחריות תאגידית אמיתית צריכה לשאוף לייצר שינוי מהותי, כזה שמטמיע שיקולים חברתיים והשלכות סביבתיות על הליבה העסקית של הארגון ומוטמע לאורכו ולרוחבו. לא עוד שורת רווח ושיקולים מסחריים לטובת משקיעים ובעלי מניות, אלא בנוסף לכך - יצירת ערך לכלל בעלי העניין, דהיינו קהל גדול של עובדים, ספקים, לקוחות, קהילה, חברה וסביבה שמביאה לערך מוסף, לחיזוק המותג ולשיפור ביצועים כלכליים עתידיים. מעגל קסמים חיובי שממנו כולם יוצאים נשכרים.

במידה רבה, שימוש ציני, שמבטל את מהותה של אחריות תאגידית, הוא דוגמה לשיקול דעת מוטעה של חברות וארגונים שעדיין חיות בעבר, בתקופה שבה תמונה יפה בידיעת רכילות העסקית הייתה המטרה, וניתן היה להסתפק בכך ולא בהשפעה אמתית. השימוש המלאכותי באחריות תאגידית שאינו מגובה בשינוי מהותי, בהפנמת חשיבותה האסטרטגית של האחריות התאגידית כחלק בלתי נפרד מהחשיבה העסקית, פשוט לא עובד יותר.

שילוב האינטרסים הכלכליים של התאגיד יחד עם ערכים רחבים יותר, שהם בגדר אינטרס חברתי - כמו שמירה על איכות הסביבה, סביבה בטוחה או התנהגות מונעת - היא הרבה יותר מאפשרית. הדרישה שקיימת היום מתאגידים דומה במידה רבה לדרישות מכוח האדם הפוטנציאלי - להיות בעלי "כישורים רכים", כלומר סט שלם של התנהגות שהוא גדול יותר מהתפקיד הכלכלי, המקצועי או המסחרי שהם ממלאים. תחום הביטוח, למשל, מגלם הזדמנות כזו ביכולת לשלב אינטרסים כלכליים עם קידום התנהגות צרכנית פרודקטיבית כחלק מקו ברור של אחריות חברתית.

עידוד של התנהגות מונעת, בין אם בנהיגה בטוחה יותר או באימוץ אורח חיים בריא, כשהיא מונעת על ידי חברת ביטוח, מהווה תמריץ כלכלי. זה מוביל לתוצאות טובות בכל התחומים: ברמה הציבורית יש ירידה ברמת הנזק הציבורי והאישי, וברמת הסיכון - מבוטחים שמאמצים דפוסי התנהגות בריאים או בטוחים יותר ומתוגמלים בהתאם; ברמה האישית, המבוטח מרוויח התנהגות בריאה וירידה בפרמיות בעוד החברה מרוויחה יתרון תחרותי ושיפור ביצועים עם הירידה בתביעות ובנזק.

בצקצוק לשון אפשר לראות בניסיון כזה תמריץ צרכני נטו, אך למעשה זה רחוק מכך, תוצאה של אימוץ אחריות חברתית בלב הפעילות העסקית עצמה היא בעלת פוטנציאל להשגת תוצאות מיטיבות בכל תחום. זו יציאה מתחום הנוחות המסחרי והבנה שאחריות חברתית מצריכה קו פעולה אקטיבי.

אם נתמרץ התנהגות בריאה יותר, הרווח לא יסתכם בשורה טכנית בטבלה, אלא בחברה בריאה יותר; אם נתמרץ נהיגה בטוחה יותר, התוצאה תהיה אוכלוסיית נהגים שיש לה תמריץ, גם כלכלי, לנהוג בצורה בטוחה יותר, מה שיוביל לצמצום תאונות הדרכים - אינטרס לאומי מהמעלה הראשונה, שגם מביא לתועלת למשק. מעבר לסכנת החיים הברורה, תאונות דרכים גם עולות הרבה מאוד כסף למדינה וגם לצרכנים.

אימוץ האחריות התאגידית לעומק הארגון, חזונו ופעילותו הוא ראייה לטווח ארוך, ממש כמו שספורטאי אינו מתאמן רק למרתון הבא, אלא בונה תכנית אימונים לכל המרתונים שבדרך. אחריות תאגידית מתחילה בהבנה שכאשר לגופים כלכליים, לחברות ולתאגידים ישנו גם כוח עצום ויכולת השפעה בסוגיות חברתיות וסביבתיות ועליהם להשתמש בו. דפוס הפעולה משתנה, ההסתכלות השתנתה, ומתוקף זה גם הדרך שבה יש לפעול כדי לא להישאר מאחור.

הכותב הוא מנכ"ל AIG ישראל