לאחר שמוזגה לשלד בורסאי בארה"ב: Seedo הישראלית השיקה קופסת גידול קנאביס ביתית

בימים אלה מתחילה סידו לספק הזמנות מוקדמות שכבר התקבלו למוצר: "הקופסה מכילה חיישנים ותוכנה, ובאמצעותם היא מבקרת את התנאים בהם גדל הצמח באופן אוטומטי לחלוטין" • מניית החברה זינקה 300% בחודש וחצי

השבוע אושר בממשלה יצוא הקנאביס מישראל, ובעקבות זאת זינקו מניות החברות הקשורות לענף ונסחרות בבורסה המקומית. ובינתיים בבורסה האמריקאית מזנקת גם מניית חברת Seedo הישראלית, המפתחת מערכת לגידול ביתי או חקלאי של קנאביס באופן מבוקר וללא מגע יד.

סידו נסחרת בבורסה שמעבר לדלפק בארה"ב לפי שווי של 32 מיליון דולר, לאחר שהניבה למשקיעים בה תשואה מרשימה של 300% מאז השלימה מיזוג לתוך שלד בורסאי לפני כחודש וחצי במקביל לגיוס של כ-2.5 מיליון דולר. את המיזוג לשלד ואת הגיוס מחברת קנביקס ומקרן יורקוויל הוביל עו"ד שמואל ינאי.

בימים אלה מתחילה סידו לספק הזמנות מוקדמות שכבר התקבלו למוצר, בהיקף של 5.5 מיליון דולר. ההזמנות אינן רק מארה"ב, אלא ממדינות רבות בעולם. רגע זה של המפגש בין ההבטחות שהובילו להזמנות לבין המוצר עצמו, הוא משמעותי מאוד עבור חברות המציעות מוצרי "חלום" בהזמנה מוקדמת, משום שהציפיות לרוב גבוהות מאוד.

יותר יקר, יותר כמות

לדברי זוהר לוי, מנכ"ל החברה, "פיתחנו מכשיר שהוא מעין קופסה, שמניחים בבית הלקוח ומחברים אותה לאינטרנט. הקופסה מכילה חיישנים, כולל מצלמה שמצלמת את הצמח, וכן תוכנה, ובאמצעותם היא מבקרת את התנאים בהם גדל הצמח באופן אוטומטי לחלוטין ללא כל התערבות מצד הלקוח. אין צורך בחומרי הדברה, הניהול הצמוד הממוחשב של הגידול חוסך במים, ועל המגדל רק להחליף מידי פעם בלון CO2, פילטר מים, פילטר אוויר ודשנים".

מה בקופסה? צפו:

קופסה ביתית עולה 2,400 דולר והמתכלים אותם יש להחליף פעמיים בשנה עולים כ-270 דולר לרבעון. כך שבסופו של דבר עלות התוצרת היא גבוהה ממה שהייתם משלמים, למשל, כדי לרכוש קנאביס רפואי במינון ממוצע המומלץ לחולה בישראל. אולם, גם הכמות יותר גבוהה, ובשווקים המאפשרים זאת - ניתן למכור את החומר הלאה. כמו כן, בחו"ל המחיר של המתחרים גבוה יותר. "כל שתיל מייצר 100 גרם פרחים יבשים ב-90 יום, שבארה"ב מחזירים 10 דולר לגרם לכל הפחות".

יצור סדרתי על 2020

החברה החלה את דרכה בשיווק המוצר ללקוחות שהם בעצם חקלאים, ולא לשוק הביתי. היא מתכוונת בקרוב לחזור לכך. "קנאביס באיכות גבוהה חייב לגדול בתנאים מבוקרים כלומר במקום סגור. מכולת הגידול שלנו חוסכת בכוח אדם, 6-8 אנשים פר מכולה, ואפשר גם להעמיס את המכולות זו על גבי זו, כדי לחסוך בשטח וכדי לגדל בתוך העיר. המטרה היא לספק מכולות כאלה בייצור סדרתי עד סוף 2019".

המוצר מיועד היום לתחום הקנאביס ומשתלם במיוחד לגידול שאותו אפשר גם למכור ביוקר, אולם אין מניעה עקרונית מלהשתמש בו גם כדי לגדל מוצרים חקלאיים אחרים, כגון תות שדה שלא בעונה, או זעפרן שגם הוא צמח יקר. כמו כן צרכנים שחשוב להם לאכול מזון אורגני ואינם סומכים על הגידולים המשווקים כאורגניים שאכן גודלו על פי התקנים, יכולים כך להגיע לבקרה מלאה של תנאי הגידול של המזון שלהם, בלי להפוך בעצם לחקלאים.

לוי: "אנחנו עובדים על מוצר נוסף לגידול עצמי של סלט. הוא יהיה בגודל של מקרר, מחולק לתאים שלכל אחד מהם בקרה ייחודית על פי התנאים שדורש אותו גידול, והוא יתאים את היבול לצריכה של המשפחה. אפשר יהיה לקטוף את הירקות לסלט מן המקרר שלנו במקום לקנות אותם. החזון שלנו הוא שיום אחד המקרר יגדל את כל המזון הדרוש לבית בעצמו ללא התערבות"

הרעיון של גידול חקלאי מבוקר ללא אדמה כבר זכה לפופולאריות לפני קצת יותר מעשור, ואז דעך. "בגל הקודם של הטכנולוגיה הזו, היא פשוט לא הייתה מתקדמת מספיק. נדרשו המון מנורות כדי לחמם את הצמח ואז מזגנים כדי לקרר את הצמח. היום יודעים לתת תאורה וחום מספק בצריכת אנרגיה זניחה שחלקה סולארית".