ניסיון שוד באמצע הפיכה? מי ניסה להבריח 20 טון זהב מוונצואלה

ממשל ונצואלה אמנם עצר את משלוח הזהב בסופ"ש, אך היעד עליו הזהב היה אמור להישלח ואופי העסקה לא ברורים לחלוטין • לפי ארה"ב מדובר בניסיון של הנשיא ניקולס מדורו לשדוד את משאבי המדינה

ניקולס מאדורו / צילום: Manaure Quintero, רויטרס
ניקולס מאדורו / צילום: Manaure Quintero, רויטרס

ממשל ונצואלה עצר במהלך סופ"ש משלוח של 20 טון של זהב, שתוכנן לעזוב את המדינה. זאת ברקע להתגברות הקולות שקוראים לנשיא המדינה ניקולס מדורו לוותר על השלטון. 

מטילי הזהב, ששווים 850 מיליון דולר, נשקלו והוכנו למשלוח בכספת של הבנק המרכזי בוונצואלה, אבל הם לא צפויים להישלח לאף מקום בקרוב. כך, אמר ל"בלומברג", מקורב לנושא. 

היעד עליו הזהב היה אמור להישלח ואופי העסקה לא ברורים לחלוטין, ומדובר באירוע יוצא דופן שבו ממשלה מחליטה לבצע משלוח של כמות כה גדולה של זהב. 

פקידים אמריקאים, שתומכים במנהיג האופזיציה חואן גואידו וקוראים למדורו לוותר על שלטונו, טוענים כי המשלוח היה חלק מהתוכנית של הממשל לשדוד את המדינה בימי השלטון האחרונים.

עצירת משלוח הזהב מגיע שבוע אחד בלבד לאחר שבנק אנגליה סירב לבקשתו של מדורו להוציא מטילי זהב, בשווי 1.2 מיליארד דולר, שנמצאים בבנק. 

ארה"ב מאיימת בסנקציות כלפי מי שיעיז להוציא את הזהב

הזהב שנמצא בקראקס ובלונדון הוא משאב חשוב מאוד למדינה שנפלה לעוני חמור מאוד תחת שלטונו של מדורו. יתרת מטבע החוץ של הבנק המרכזי במדינה, כולל הזהב, עומדת על 8 מיליארד דולר בלבד. 

בינתיים, צייץ השבוע היועץ לביטחון לאומי האמריקאי ג'ון בולטון כי ארה"ב פועלת כדי להבטיח ש"המשאבים של ונצואלה לא יגנבו על ידי מדורו ושותפיו".

הסנטור האמריקאי מרקו רוביו, שמוביל את המאבק במדורו, פרסום ביום חמישי ציוץ שבו הוא מציין כי חברת ההשקעות של איחוד האמירויות הערביות, Noor Capital (נור קפיטל), היא החברה שמובילה את עסקת הזהב של הרשויות בוונצואלה. רוביו הזהיר כי חברת ההשקעות, וכל חברת תעופה שתטיס את הזהב, יפגעו מהסנקציות שהטילה ארה"ב על ונצואלה. נור קפיטל פרסמה הצהרה כי החברה "אינה משתתפת באף פעילות לא חוקית או אסורה" והודיעה כי היא נמנעת מעשיית עסקים עם ונצואלה עד שהמצב לא יתייצב. החברה ציינה כי היא רכשה בצורה חוקית 3 טון של זהב מהבנק המרכזי לפני שבוע, אך מאז לא עשתה רכישות נוספות. 

מטוס מטען של החברה הרוסית E-Cargo נחת בשדה התעופה בקראקס ב-30 בינואר - דבר שהזין שמועות כי המטוס יהיה זה שיוביל את הזהב. המטוס נחת במדינה לאחר שעזב את מוסקבה ב-29 בינואר ועצר בדרך בדובאי, קזבלנקה וברפובליקה 
כף ורדה - כך לפי נתוני "flightradar24.com". המטוס המריא מקראקס בשישי אחר הצהריים. 

בינתיים, רוביו המשיך להזהיר חברות וממשלות מליצור קשרים עם ממשל מדורו, שנתמך במשך שנים על ידי טורקיה, רוסיה וסין. "תחשבו על זה טוב מאוד", אמר רוביו בנאום במיאמי. "החוק ברור. אתם תעמדו בפני סנקציות חמורות מאוד אם תאפשרו לניקולס מדורו לגנוב את הזהב, שלא שייך לו, אלא לאזרחי ונצואלה".