הודו מחלקת מענקים לחקלאים ומתקדמת עוד צעד בדרך להכנסה בסיסית לכול

תוכנית המענקים מהווה את יריית הפתיחה לחגיגת ההוצאות לקראת הבחירות במדינה, שיתקיימו עד חודש מאי • מנהיג האופוזיציה חשף גם הוא תוכנית משלו לתמיכה בהכנסות, ונראה כי שתי התוכניות הן גרסאות ניסוי של רעיון ההכנסה האוניברסלית - תשלומים קבועים שיספקו די הכנסה לכיסוי צרכים בסיסיים - במטרה להפחית את שיעורי העוני במדינה

חקלאים בהודו / צילום: רויטרס, Amit Dave
חקלאים בהודו / צילום: רויטרס, Amit Dave

ממשלת הודו חשפה בסוף השבוע תוכנית מענקים נדיבים לחקלאים, וירתה בכך את יריית הפתיחה לחגיגת ההוצאות של שנת בחירות, שיהיה אולי הקדמה לאימוץ מערכת הכנסה בסיסית לכל אזרח במאמץ להתגבר על העוני במדינה.

התקציב ההודי לשנה שתתחיל ב-1 באפריל מכפיל את הכנסת הסף שממנה מתחילים לשלם מיסים, ומבטיח מענקים לחקלאים קטנים. המהלכים הללו מיועדים להגדיל את התמיכה במפלגת השלטון של ראש הממשלה נרנדרה מודי, שמקווה לשמר את השלטון בדמוקרטיה הגדולה בעולם אחרי הבחירות שייערכו עד חודש מאי. הם גם עלולים להצית מלחמת הבטחות למענקים לפני היציאה לקלפיות.

ההוצאה המתוכננת יחד עם מענקים קודמים יגרמו להודו להחמיץ את יעד הגירעון התקציבי שלה לשנה זו. יעד הגירעון היה אמור להיות 3.3% מהתמ"ג בשנה הקרובה, ויעלה ל-3.4% מהתמ"ג. היעד לשנה הבאה יהיה גם הוא 3.4%, ולא 3.1% לפני העזרה לחקלאים, מסר שר האוצר הזמני פיוש גויאל.

"אנחנו נעים לקראת הגשמה של הודו חדשה", אמר גויאל. "זו תהיה הודו נקייה ובריאה, שבה לכל אחד יהיה בית עם גישה לביוב, מים וחשמל, והכנסת האיכרים תהיה כפולה".

לפי התוכנית החדשה, הממשלה תשלם לכל משפחת איכרים עם פחות משני הקטאר (20 דונם) של אדמה 6,000 רופי בשנה, ישירות לחשבונות הבנק שלה. במונחי דולרים מדובר על 84 דולר. זה אולי לא נשמע הרבה, אבל בהודו, שבה העניים מרוויחים לעתים פחות מדולר ליום, זה יספיק להעלות מספר רב של אזרחים אל מעל קו העוני.

כ-120 מיליון משפחות חקלאיות ייהנו מן התוכנית, שתעלה 10.5 מיליארד דולר בשנה, אמר גויאל.

מנהיג האופוזיציה רהול גנדי, נשיא מפלגת הקונגרס, ניסה כנראה להכות את מפלגת בהרטיה ג'נאטה של מודי השבוע. גנדי חשף בטוויטר תוכנית משלו לתמיכה בהכנסות שתהיה חלק מהמצע של מפלגתו בעלת הרקע הסוציאליסטי.

"איננו יכולים לבנות הודו חדשה כאשר מיליוני אחים ואחיות שלנו סובלים מקללת העוני", הוא צייץ ביום ד' שעבר. "אם ננצח בבחירות 2019, מפלגת הקונגרס מחויבת להבטחת הכנסת מינימום לכל עני, כדי למחוק את העוני והרעב".

פרטים על יישום שתי התוכניות לא פורסמו, אך נראה שמדובר על גרסאות ניסוי של הבטחת הכנסה בסיסית לכול (אוניברסלית), מודל שנדון כעת ברחבי העולם.

הכנסה בסיסית לכול - תשלומים קבועים שיספקו די הכנסה לכיסוי צרכים בסיסיים - היא רעיון שקיים כבר עשרות שנים. כמה מדינות, כולל קנדה ופינלנד, ערכו בו ניסויים, כמו גם כמה מדינות מחוז בהודו.

הרעיון הוא להעביר מזומנים למקטע מסוים של אוכלוסייה, במקום להישען על תוכניות הרווחה המסורתית. תוכניות הסיוע הנוכחיות של הודו לעניים תלויות במידה רבה בסבסוד מזון, דלק, דשנים ומוצרי יסוד נוספים. המעקב אחריהן הוא יקר, והרבה מהכספים שמיועדים לכך לא מגיעים ליעד שלהם, לנזקקים ביותר.

תוכניות הכנסה בסיסית לכול אמורות לעקוף את המשימה הקשה של קביעת מי האנשים שזקוקים באמת לסיוע ממשלתי. תשלום ישיר לחשבונות הבנקים שלהם מיועד לייתר את המתווכים המושחתים ואת הביורוקרטים שמגלחים רווחים מתשלומי הסיוע.

כאשר מסעות הבחירות מתחילים ברצינות ברחבי המדינה, פרשנים צופים שיהיו עוד התחייבויות לסוג זה של סיוע.

"כעת הוויכוח הוא מתי ולא אם" הודו תשיק סוג של הכנסה בסיסית לכול, אמר מילאן ושנאב, מנהל ועמית בכיר בתוכנית הדרום אסיאנית בקרן קרנגי לשלום עולמי. "אני מעריך שנושא ההכנסה הבסיסית יהיה אחד הנושאים שסביבם יתרכז קמפיין הבחירות בהודו".

"הכנסה בסיסית לכול עשויה פשוט להיות הדרך המהירה ביותר להפחתת העוני", נאמר בנייר עבודה ממשלתי שהופץ בינואר 2017. "הכנסה כזו היא גם, באופן פרדוקסלי, מעשית יותר במדינה כמו הודו שבה אפשר להצמיד אותה לרמות נמוכות של הכנסה ולהשיג בכל זאת יתרונות רווחה אדירים".

כדי להשיג תוצאה אמיתית, התוכנית תצטרך כנראה להיות רחבה בהרבה ממה שפורסם ביום ו'. בנייר מ-2017, כלכלני הממשלה חישבו שהכנסה נוספת של מעט מעל 100 דולר בשנה ל-75% מההודים תוריד את שיעור העוני מ-15% כעת לפחות מ-1% מהאוכלוסייה.

כלכלני הממשלה העריכו אז שתוכנית כזו תעלה כמעט 5% מהתמ"ג, אך חלק מההוצאה הממשלתית על רווחה כעת יתקזז על ידי ביטול מענקים אחרים וסובסידיות.