3 שנים אחרי הקריסה: בעלי אורבנקורפ מגיש הצעה משופרת למחזיקי האג"ח

אלן ססקין, שהוביל את החברה לקריסה פחות מחצי שנה לאחר שגייסה בבורסת ת"א 185 מיליון שקל בהנפקת אג"ח, הודיע כי יסכים לשלם למחזיקים כ-50 מיליון שקל תמורת רכישת מלוא הזכויות באורבנקורפ ובנכסיה וביטול כל התביעות נגדו • ההצעה המשופרת משקפת "תספורת" אפקטיבית של כ-20% למחזיקים

אלן ססקין, בעלי חברת הנדל"ן הקנדית אורבנקורפ / צילום: איל יצהר
אלן ססקין, בעלי חברת הנדל"ן הקנדית אורבנקורפ / צילום: איל יצהר

כמעט שלוש שנים לאחר קריסתה המהדהדת של חברת הנדל"ן הקנדית אורבנקורפ, הגיש באחרונה בעליה, אלן ססקין, הצעה משופרת למחזיקי איגרות החוב של החברה.

ססקין, שהוביל את החברה לקריסה בתוך פחות מחצי שנה לאחר שגייסה בבורסה של תל-אביב כ-185 מיליון שקל בהנפקת אג"ח, הודיע כי יסכים לשלם למחזיקים סכום של 18 מיליון דולר קנדי (כ-50 מיליון שקל) תמורת רכישת מלוא הזכויות באורבנקורפ ובנכסיה, וכן ביטול כל תביעות הנזיקין נגדו.

הצעה זו של ססקין מגיעה בהמשך להצעה קודמת שהגיש על סכום נמוך יותר, של כ-10 מיליון דולר קנדי. עם זאת, גם לאחר שיפור ההצעה, קשה לראות את מחזיקי האג"ח נענים לה, משום שהיא עדיין משקפת "תספורת" אפקטיבית של כ-20%, בשעה שציפיית המחזיקים היא לקבל מלו סכום נשייתם.

מאז קריסתה של אורבנקורפ היא מנוהל בידי עו"ד גיא גיסין, שמונה על ידי בית המשפט המחוזי בתל-אביב לבעל תפקיד בחברה ולנאמן לביצוע הסדר הנושים שלה. על פי מסמכי עדכון שהעביר באחרונה משרד גיסין ושות' לבית המשפט, הועברו עד כה לנאמן האג"ח של אורבנקורפ 97 מיליון שקל לצורך חלוקה למחזיקים, וזאת מתוך הכספים שקיבל בעל התפקיד ממימוש נכסי החברה בקנדה.

עוד עולה מהמסמכים כי סכום נוסף של כ-4 מיליון שקל ממתין לחלוקה, ועליו יש להוסיף עוד כ-10 מיליון שקל שנמצאים בקופת בעל התפקיד. כמו כן, אמורים להתקבל בקרוב סכומים נוספים בהיקף כולל של כ-8.7 מיליון שקל ממימושי נכסים ותביעות וחוב נוספים, כך שבסך-הכול מדובר בסכום של 119.7 מיליון שקל, שכבר הועברו או יועבר בוודאות גבוהה למחזיקי האג"ח.

החוב למחזיקים מוערך ב-190 מיליון שקל

סך החוב למחזיקי האג"ח מוערך כיום ב-190 מיליון שקל במונחי פארי, כשעל סכום זה יש להוסיף חובות נוספים של החברה בהיקף מוערך של 15 מיליון שקל, וזאת בגין תביעות ייצוגיות על נזקים שנגרמו למחזיקים, שמכרו את האג"ח בעת קריסת החברה, וכן שכר הטרחה לבעל התפקיד. לפיכך, בסך-הכול רק סכום של כ-215 מיליון שקל יביא כנראה להשבה מלאה של חובות החברה.

אם יסכימו המחזיקים להצעת ססקין, הרי שסך הכסף שיגיע לקופת בעל התפקיד יעמוד על כ-170 מיליון שקל, המשקפים כאמור "תספורת" של יותר מ-20% על החוב האפקטיבי. כמו כן, הם צפויים להפסיד סכום של לפחות 7 מיליון דולר קנדי (19.6 מיליון שקל), שעתיד המנהל המיוחד לקבל במסגרת הסכם הפשרה שאליו הגיע עם חברת טרה פירמה ועם המנכ"ל שלה לשעבר, דב מאייר.

הסדר הפשרה עם טרה פירמה ועם מאייר הגיע בעקבות תביעה על סך 195 מיליון שקל שהגיש בעל התפקיד נגד ססקין בישראל, ותביעה בסך 25 מיליון דולר קנדי, שהגיש בעל התפקיד בבית משפט בקנדה נגד עורכי הדין המקומיים של החברה. במסגרת תביעות אלה, נאספו מסמכים שלפיהם טרה פירמה ומאייר בראשה היו המממנים העיקריים של אורבנקרופ בתקופה שלפני ההנפקה, וכי 47 מיליון דולר מתוך כספי ההנפקה הועברו אליה לאחר מכן.

במסגרת ההכנה לתביעות התברר כי אנשי טרה פירמה היו מעורבים עד צוואר בהנפקת אורבנקורפ, ואף ניהלו שיחות עם הגורמים שליוו את ההנפקה: החתמים, חברת הדירוג, רואי החשבון ועורכי הדין. על רקע בקשה לצרף את טרה פירמה לתביעה בקנדה כמי שהייתה בעלת שליטה בפועל של אורבנקורפ, הסכימו החברה הפיננסית והמנכ"ל שלה להסדר פשרה.

במסגרת הסדר הפשרה, הוסכם כי טרה פירמה תמחה לקופת ההסדר את זכויותיה בסך של כ-7 מיליון דולר קנדי בהליכי חדלות הפירעון של חברת TCC Bay, שהיא חברה בת של אורבנקורפ. כמו כן, הוסכם כי טרה פירמה גם תמחה לקופת ההסדר גם את זכויותיה בתביעת פשיטת הרגל של אלן ססקין בסך של 17 מיליון דולר קנדי.

תביעת החוב מבוססת על ערבויות אישיות שהעמיד ססקין לטובת טרה פירמה. בעזרתן יוכל בעל התפקיד לפעול כנושה אישי של ססקין ולתבוע את ההכרה בו כפושט רגל, תוך ניסיון לשים יד על נכסים על שמה של דורין ססקין, אשתו של אלן ססקין. הליך זה אמור, על פי חלק מההערכות, להניב לקופת ההסדר עוד 3-4 מיליון דולר קנדי, כשאת יתרת הסכומים הדרושים לכיסוי מלוא החובות אמורים להגיע מתביעות הקושרות ליתרת הפרויקטים של אורבנקורפ.