מתחם המטוסים "איירפארק" של חיים גייר קיבל את אישור משרד הביטחון

הפרויקט של חברת איי.אי.אס בשליטת גייר מתוכנן לקום על כ-2,200 דונם סמוך לעובדה, והוא יוכל לקלוט עד 500 מטוסים במקביל • עלות הקמת פרויקט מסוג זה עשויה להגיע לכ-100 מיליון דולר

חיים גייר / צילום: תמר מצפי
חיים גייר / צילום: תמר מצפי

אחרי שנים ארוכות של ציפייה, חברת איי.אי.אס (IES) שבשליטת חיים גייר רשמה התקדמות משמעותית עם פרויקט "איירפארק", במסגרתו היא מתכננת הקמת מתחם לשיפוץ, השבחת וביצוע פעולות נוספות במטוסים, עם קבלת האישור הנדרש ממשרד הביטחון. איי.אי.אס עדכנה היום כי חתמה על הסכם מול משרד הביטחון, בו הוא העניק לה רשות שימוש, סיוע ושירותים מבסיס עובדה שבערבה, וזאת בכפוף להתקיימות תנאים שונים. ההסכם כולל בין היתר את הסדרת פעולות תכנון והקמת המיזם, עבודות התאמה הנדרשות בבסיס חיל האוויר הסמוך, עבודות הקמת המיזם ונהלי עבודה להפעלת שדה התעופה עובדה בשעות שגרה וחירום.

באיי.אי.אס ציינו כי החברה רואה בהסכם "אבן דרך משמעותית, בשל העובדה שההסכם מהווה מסגרת לשיתוף פעולה עם בסיס עובדה ומסדיר את מערכת הכללים ונהלי העבודה המהווים תנאי מהותי לקידומו של המיזם". עוד הוסיפו כי חברת איירפארק "ממשיכה לפעול להשלמת התיאומים הנדרשים מול משרדי הממשלה ורשויות המדינה השונות".

מניית איי.אי.אס טיפסה בכ-75%
 מניית איי.אי.אס טיפסה בכ-75%

אזור תעסוקה שיקלוט כ-800 עובדים 

מדובר בפרויקט שיוקם על פני שטח גדול למדי, של כ-2,200 דונם, ואשר יוכל לקלוט עד 500 מטוסים במקביל. על פי ההערכות, עלות הקמת פרויקט מסוג זה עשויה להגיע לכ-100 מיליון דולר, בתלות בפעילויות אותן תחליט איי.אי.אס להציע בו, ובמקרה שבו תכניותיה יתקדמו כמתוכנן - הוא עשוי להתחיל לפעול כבר בעוד כשנתיים באופן חלקי, עד להשלמת ההקמה במלואה.

לפי איי.אי.אס, המיזם המתוכנן צפוי להיות אחד הגדולים בעולם מסוגו, ובמסגרתו יוקם אזור תעסוקה חדש שיקלוט כ-800 עובדים שיידרשו לתפעול המיזם. לצורך קידום הפרויקט, באחרונה גייסה איי.אי.אס את יאיר ביטון, המשמש כמשנה למנכ"ל החברה, סמנכ"ל ההשקעות שלה ומנהל הפרויקט. 

ביטון, טייס חיל האוויר בעברו, ששימש עד לפני כמה חודשים כראש המטה של מנכ"ל משרד האוצר, אמר היום כי הפרויקט "יהפוך את ישראל למובילה בתחום התעופה האזרחית. היתרונות התחרותיים המשמעותיים שיש למיקום הגאוגרפי של ישראל לצד תנאי האקלים, יביאו את איירפארק במהירות להיות חברה עולמית חזקה בתחומה. מדובר בפרויקט אסטרטגי שמביא בשורה אמתית לנגב ולאזור עדיפות לאומית. הפרויקט ישמש מנוע צמיחה מרכזי, יפתח מאות מקומות תעסוקה חדשים ואיכותיים ויהווה קטר כלכלי שיוביל את האזור כולו קדימה".

עוד מציינים באיי.אי.אס כי שוק התעופה העולמי צומח בקצבים גבוהים מדי שנה, מה שמהווה עבורה הזדמנות עסקית טובה במיוחד. לפי הנתונים שהיא הציגה, עד שנת 2025 שוק השימור, השדרוג וההשבחה של כלי טיס אזרחיים צפוי להגיע לכ-110 מיליארד דולר בשנה.

לאחר הקמת הפרויקט, הוא צפוי להיות אחת הפעילויות המרכזיות של איי.אי.אס, הפועלת כיום בעיקר בתחום הנדל"ן להשקעה, כשהנכס העיקרי שלה הוא מתחם לתעשייה, לוגיסטיקה והתפלת מים באזור התעשייה פלמחים, ונדל"ן בחו"ל, שם היא מחזיקה בשותפות בפרויקט של כ-50 דירות בספרד. יו"ר איי.אי.אס הוא גדעון אלטמן, לשעבר בכיר בבנק לאומי, וממלא מקום המנכ"ל הוא שלום מלכה.

החזקות גייר שוות כ-520 מיליון שקל

מניית איי.אי.אס , שעולה כעת בכ-3%, משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-900 מיליון שקל, וזאת אחרי שהשלימה קפיצה של כ-75% בשלוש שנים, ומשקפת להחזקותיו של גייר (כ-58%) שווי של כ-520 מיליון שקל.

בסוף חודש אוקטובר 2017 מכרה איי.אי.אס כ-5% ממניותיה (מתוך מניות רדומות שהחזיקה) לחברת הביטוח הפניקס (כ-3%) ולקרן ההשקעות הפרטית נוקד קפיטל (כ-2%), של רועי ורמוס ושלומי ברכה, תמורת 42 מיליון שקל ולפי מחיר מניה של 160 שקל, שהיווה אז הנחה של כ-5% על מחיר השוק. אחרי העליות היום, שווי המניה גבוה בכ-10% ממחיר העסקה.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2018 הכנסותיה של איי.אי.אס יותר מהוכפלו והגיעו ל-42 מיליון שקל, וזאת בזכות הכנסות של כ-26 מיליון שקל שרשמה ממכירת 20 דירות. בתקופה זו נהנתה איי.אי.אס גם מעלייה ניכרת בהכנסות מימון ומצמצום הוצאות מס, ובשורה התחתונה הרווח הרווח נקי קפץ בכ-60% והגיע ל-16 מיליון שקל.