הלקח ההונגרי: כך גייסנו את ההמונים נגד הדמוקרטיה

כפי שבהונגריה הפכו את המיליארדר סורוס לאויב, כך פועלים בארץ נגד הקרן החדשה לישראל

ג'רוג' סורוס / צילום ארכיון: Luke MacGregor, רויטרס
ג'רוג' סורוס / צילום ארכיון: Luke MacGregor, רויטרס

על רקע התכנסות פורום וישגראד בירושלים, חשוב להאיר את זרקור על תחקיר "באזפיד", שפורסם לאחרונה וחשף את האסטרטגיה שעמדה מאחורי הקמפיין של ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, נגד הפילנתרופ היהודי ניצול השואה ג'ורג' סורוס, ומאירה היטב על הקמפיין שראש הממשלה נתניהו והארגונים הסמוכים על שולחנו מנהלים כבר עשור נגד שומרי הסף בישראל, ובהם ארגוני החברה האזרחית.

בתחקיר של באזפיד מודה יועץ התקשורת ג'ורג' בירנבאום, כיצד הוא וארתור פינקלשטיין, ששודכו לאורבן ע"י נתניהו, נאלצו להמציא לו יריב פוליטי ראוי כדי שיוכלו להסית נגדו ובאמצעותו לקטב ולשסע את קהל הבוחרים. על גבי סנטימנט ציבורי אנטישמי, בחרו היועצים מטרה שתחילה נראתה מוזרה, אך התגלתה כיעילה במיוחד.

השימוש בקמפיינים אלה, סימון אויבים מבית, נועדו לשרת מטרה רחבה הרבה יותר ממנדטים וניצחון בבחירות. הם נועדו למקסם צייתנות אזרחית תוך זריעת פחד בעצם החשיבה הליברלית על ידי הפיכה של כל ביקורת לגיטימית על הממשלה למעשה בגידה. קמפיין תודעתי שכזה מאפשר גיוס תמיכה ציבורית קלה הרבה יותר לתקיפה של שומרי הסף, התקשורת והחברה האזרחית. למעשה כשהוא מצליח כפי שראינו בהונגריה וכעת בישראל, המוסדות האמונים על שמירת הדמוקרטיה הופכים ללא לגיטימיים.

הקמפיין נגד סורוס, לא רק הפך אותו לאויב האומה בעיני רבים בהונגריה, אלא גם הכשיר את דעת הקהל שם למהלכים מרחיקי לכת שהובילה ממשלת אורבן במטרה מוצהרת להפוך את הונגריה ל"דמוקרטיה לא-ליברלית". מהלכים אלה כללו את הוצאתה של קרן החברה הפתוחה של סורוס אל מחוץ לחוק, במטרה לסכל את פעילותם של ארגוני החברה האזרחית שבהם תמכה, השתלטות על התקשורת המקומית והגיעו לשיאם בכינונו של בית משפט עליון חדש וחוקה חדשה להונגריה, ברוח התפיסה הלאומנית של ממשלת אורבן. והכול, כחלק מהאסטרטגיה שגובשה ע"י היועצים האסטרטגיים שהמליצו לרודן ההונגרי להפריד כדי להמשיך למשול.

מכאן, שאי אפשר שלא לזהות את הדמיון שבין ההסתה נגד סורוס בהונגריה לבין ההסתה הנמשכת אצלנו נגד שומרי הסף, ובהם הקרן החדשה לישראל וארגוני חברה אזרחית אחרים. כשם שסורוס הפך ליעד להתקפה משום שהעז לרתום את הונו לטובת מטרות ליברליות-דמוקרטיות, ובעיקרן מאבק ברדיפת מיעוטים כלקח מנסיונו בשואה, כך הפכה אצלנו הקרן החדשה לישראל למוקד של ח"כים ואישי ציבור מסיתים, לכאורה בגלל מחוייבותה לסדר יום דמוקרטי-ליברלי, אך בפועל בגלל הצורך הברור לייצר אויב מבית, כזה שיהיה אפשר להפעיל מולו את ה"בייס" הפוליטי המפורסם.

כעת כשנחשף הבלוף, הגיע העת שהתקשורת, אנשי ציבור ופוליטיקאים המחויבים לאתוס הדמוקרטי בישראל, שבא לידי ביטוי במגילת העצמאות, לצאת בקול ברור נגד קמפיין השקר של אורבן הישראלי. על שוחרי הדמוקרטיה והליברליות הישראלית לנקוט עמדה ברורה נגד ההרס שזורעים כאן יועצי הקמפיינים הפופוליסטיים, ונגד המסרים הרעילים שמטפטפים הפוליטיקאים הניזונים מהם.

היום כשיצא המרצע מן השק והאמת ידועה לכל, שהאויבים הליברלים בדמות סורוס או הקרן החדשה לישראל הם אויב מומצא, הגיע הזמן שהתקשורת והמנהיגים הפוליטיים בישראל שנותרה בהם טיפת הגינות ימנעו משיתוף פעולה עם תרבות השקר, ויצאו להגנת הדמוקרטיה הישראלית, אחרת הם יהוו רק פיונים בקמפיין האנטי ליברלי של אורבן-נתניהו ושותפיהם בימין הפופוליסטי.

הכותב הוא מנכ"ל הקרן החדשה לישראל