מתכוננת למשבר? בלנדר מבטחת הלוואות כנגד הפסדי אשראי

הביטוח החדש של בלנדר יכסה הפסדים בגובה של עד 14% מהקרן • החברה, שפועלת בישראל, באיטליה ובליטא, במגעים לכניסה גם ללטביה

מנכ"ל בלנדר ואחד המייסדים, ד"ר גל אביב / צילום: סיון פרג'
מנכ"ל בלנדר ואחד המייסדים, ד"ר גל אביב / צילום: סיון פרג'

חברת האשראי החוץ בנקאי בלנדר, שבניהול גל אביב, מתקשרת החל מהשנה עם חברת ביטוח זרה, במטרה ליצור מעטפת הגנה להפסדים מאי החזר אשראי. שכבת ההגנה החדשה, שניתנת על ידי חברת הביטוח שמושבה בפנמה, תספק הגנה נוספת עד הפסד של 14% מהקרן.

התשלום תמורת הביטוח מכוסה לפי שעה על ידי קרן הביטחון של בלנדר, שנצברת באמצעות תשלומים שזורמים בשיעור קבוע שנגזר מדירוג האשראי של הלקוח הלווה, ושנעים מ-0.5% עד 5% במקרי קיצון, כשהממוצע נמוך משמעותית מהרף העליון. הביטוח החדש של בלנדר מכסה הלוואות שניתנו במועד הביטוח, החל מינואר השנה, ועד מועד הפירעון המלא בגין אותן הלוואות.

למשקיעים בבלנדר יש מעין השתתפות עצמית בביטוח, בדמות קרן הביטחון של בלנדר שמכסה על ההפסד הראשון בקרן - ורלבנטית לכלל ההלוואות שניתנות על ידה ועבור לקוחותיה, ככל שיקרה, וזאת עד הפסד של 4% מקרן ההלוואה. מעבר לכך, הביטוח החדש מייצר שכבת הגנה נוספת ומכסה על הפסד מ-4% ועד 14%, כאשר כל הפסד מעבר לא מכוסה. עם זאת, הפסדים על אשראי בהיקף גבוה מ-14% אינם דבר נפוץ, כשלמעשה מדובר במקרי קיצון.

מהי אותה קרן שמפעילה בלנדר, על מנת לספוג הפסדים? מדובר בתשלום שנועד לספק מענה למקרים של אי פירעון בהתאם למתוכנן. לבלנדר, כמו גם לנותני אשראי אחרים, קורה כחלק מהפעילות שלווים מסוימים לא יכולים לעמוד בתנאי ההחזר. על כן, "קרן הביטחון", לדברי החברה, "נועדה להגן על כספי המלווה במקרה שאחד הלווים יתקשה בהחזר ההלוואה שלו, כאשר עד היום, בזכות קרן הביטחון, כל המלווים נהנו מהגנה מלאה על הקרן". כלומר, ההפסדים בגין חדלויות היו נמוכים מהסכום שנצבר בקרן.

הביטוח מכסה את כלל ההלוואות שהועמדו החל מתחילת שנה זו, כאשר עד לתאריך זה ההלוואות מכוסות על ידי קרן הביטחון בלבד. ככל הידוע, בלנדר העמידו עד היום כ-12,500 הלוואות בהיקף כולל של כ-250 מיליון שקל, כך שההלוואה הממוצעת עומדת על כ-20 אלף שקל. המח"מ (משך חיים ממוצע) של הלוואה בבלנדר עומד על כשנתיים. בלנדר הוקמה בשנת 2014, וכיום היא פועלת בישראל, איטליה וליטא, ובמגעים להיכנס גם ללטביה.