מניית פלוס500 צונחת יותר מ-30% בלונדון בעקבות אזהרת רווח

החברה, שמפעילה פלטפורמת מסחר מקוון, הודיעה כי תוצאותיה ב-2018 יהיו נמוכות משמעותית מצפי האנליסטים, בעקבות כניסה לתוקף של רגולציה חדשה באירופה באוגוסט • גם בבריטניה שוקל הרגולטור להטיל מגבלות על המינוף של לקוחות ולאסור שיווק מסחר במטבעות קריפטו ונגזרים פיננסיים ללקוחות פרטיים

אסף אלימלך, מנכ"ל פלוס500 / צילום: אמיר מאירי
אסף אלימלך, מנכ"ל פלוס500 / צילום: אמיר מאירי

מניית Plus500  הישראלית צונחת היום (ג') ביותר מ-30% במהלך המסחר בבורסת לונדון, לאחר שהחברה הודיעה כי תוצאותיה ב-2018 יהיו נמוכות משמעותית מצפי האנליסטים, בעקבות כניסה לתוקף של רגולציה חדשה של רשות ניירות ערך האירופית באוגוסט אשתקד.

פלוס500, שאותה מוביל המנכ"ל אסף אלימלך, מפעילה פלטפורמת מסחר מקוון בחוזי הפרש (CFD) על מדדי מניות מובילים בעולם, פורקס (שערי מטבעות), מטבעות דיגיטליים וסחורות, וכן על מניות בולטות, והיא גובה עמלה על ההפרש בין מחיר הקנייה למחיר המכירה. לקוחות החברה משתמשים בדרך כלל במינוף גבוה מאוד (שימוש באשראי נוסף על ההון העצמי), כך שהם יכולים להרוויח או להפסיד את כל סכום השקעתם המקורית במהירות.

הקשיים שמערימים הרגולטורים על פעילות החברות בתחום צפויים להימשך, כשגם בבריטניה שוקלת הרשות לפיקוח על השירותים הפיננסיים להטיל מגבלות על היקף המינוף של לקוחות ולאסור שיווק של מסחר במטבעות קריפטו ונגזרים פיננסיים ללקוחות פרטיים.

בעבר כבר נתקלה פלוס500 בקשיים מצד הרגולציה באירופה ובבריטניה, כשבסוף 2017 הודיעה ESMA (רשות ניירות ערך האירופית) כי היא מודאגת משיווק "מוצרים ספקולטיביים כגון CFD" וכן אופציות בינאריות ללקוחות, ופועלת לייצר ניטור ופיקוח על התחום. אז ציינו שם כי רשויות אחרות בעולם כבר אימצו צעדים בתחום, והוסיפו כי הם שוקלים, בין השאר, לאסור את השיווק, ההפצה והמכירה של אופציות בינאריות, וכן להגביל את השיווק, ההפצה והמכירה של CFD ומוצרים דומים ללקוחות קמעונאיים. זאת, בין השאר, על ידי הגבלות על המינוף הנדרש ופרסום אזהרות.

מניית פלוס500
 מניית פלוס500

המניה צנחה כ-50% מהשיא

פלוס500 הצליחה להתגבר על משברים אלה, ומנייתה עלתה לשיא של יותר מ-20 ליש"ט באוגוסט 2018. מאז, צנחה המניה בקרוב ל-50% עד לרמה הנוכחית של 11.60 ליש"ט, המשקפת לחברה שווי של כ-1.7 מיליארד דולר. 

מי שניצל את מחירי השיא במניה בשנים קודמות היו חמשת מייסדי פלוס500 - גל הבר, אלעד בן יצחק, אלון גונן, עומר אלעזרי ושלומי ויצמן - שמכרו בשנתיים האחרונות את כל החזקותיהם בחברה תמורת מאות מיליוני דולרים. למרות הנפילה של החודשים האחרונים, מאז הנפקתה בלונדון ביולי 2013 הכפילה מניית פלוס500 את ערכה כמעט פי 10, כשבדרך היא מחלקת למחזיקים במניותיה דיבידנדים שמנים.

מי שעוד נהנה מהגאות במחיר המניה אשתקד היה המיליארדר טדי שגיא, שניסה בעבר להשתלט עליה באמצעות חברת פלייטק שהייתה בשליטתו. שגיא ביקש לנצל צניחה של יותר מ-50% במניית פלוס500 בשנת 2015, עקב בדיקת הרגולטור הבריטי, שבחן מחדש חלק ממסמכי האימות והזיהוי של לקוחות החברה בשל חשש לעבירות של הלבנת הון. כתוצאה מאותה בדיקה הוקפאו חלק מחשבונות הלקוחות, והחברה עצרה צירופם של לקוחות חדשים. בתחילת ספטמבר 2018 מכרה פלייטק, שהחזיקה בכ-10% מההון של פלוס500, את כל החזקתה בחברה, בסכום כולל של 235 מיליון דולר וברווח עצום. 

את הרבעון השלישי של 2018 סיימה פלוס500 עם ירידה של 14% בהכנסות בהשוואה לרבעון המקביל ב-2017, לרמה של כ-100 מיליון דולר. התנודתיות הנמוכה מאוד בשווקים (במיוחד בספטמבר), יחד עם השפעתה הצפויה של הנמכת שיעורי המינוף המוצעים ללקוחות הקמעונאיים של החברה בחלק מהשווקים האירופיים, בעקבות כניסה לתוקף של הרגולציה החדשה באירופה באוגוסט, הובילו לירידה של 20% בהכנסה הממוצעת מלקוחות פעילים (ARPU) לרמה של 981 דולר ברבעון השלישי. הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) הסתכם בכ-50 מיליון דולר ברבעון - כ-50% מההכנסות.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2018, הציגה החברה קפיצה של 86% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה ב-2017, לכ-565 מיליון דולר, בעוד ששיעור ה-EBITDA בתקופה זו עמד על כ-401 מיליון דולר (71% מהמכירות).