מל"ג יו"ש אישרה את הקמת הפקולטה לרפואה באוניברסיטת אריאל

היועמ"ש מנדלבליט קבע כי "לא ניתן לקבוע שמל"ג יו"ש אינה מוסמכת כיום לקבלת ההחלטה בעניין פתיחת הפקולטה לרפואה באוניברסיטת אריאל, וכי אין מניעה משפטית שתקבל החלטה בנושא" • יחד עם זאת ומפאת חשיבות ההחלטה, ציין היועמ"ש כן מן הראוי שהמל"ג תקיים דיון בנושא זה • בשבוע שעבר החליטה ות"ת לבטל את האישור להקמת בית הספר לרפואה באריאל

מליאת המועצה להשכלה גבוהה ביהודה ושומרון אישרה לפני זמן קצר (ד׳) את הקמת הפקולטה לרפואה באוניברסיטת אריאל. על ההחלטה להחזיר את הנושא למליאת מל"ג יו"ש הורה מוקדם יותר היום היועץ המשפטי לממשלה, ד״ר אביחי מנדלבליט. כעת, ובהתאם לעמדתו של היועץ יובא הנושא לדיון במל"ג עצמו.

כל זאת, מגיע כשבוע בלבד לאחר שהוועדה לתכנון ותקצוב של מערכת ההשכלה הגבוהה (ות"ת) החליטה לבטל את האישור להקמת בית ספר לרפואה באריאל.

בעמדת היועץ שפורסמה היום, קובע מנדלבליט כי החלטת הות"ת היא בגדר המלצה בלבד. לדבריו, החלטת הות"ת משבוע שעבר, "היא בעלת אופי תכנוני, אף שייתכנו לה השלכות תקציביות, ועל כן היא בגדר המלצה לגוף המוסמך בעניין בהתאם להחלטת ממשלה 666 מיום 6.6.1977, ולפסיקת ביהמ"ש העליון בבג"ץ 6168/12 האוניברסיטה העברית בירושלים נ' המועצה להשכלה גבוהה יהודה ושומרון". היום צפוי להתקיים הדיון במל"ג יו"ש.

נוכח קביעה זו, הגיע היועמ"ש לכלל מסקנה "כי לא ניתן לקבוע שמל"ג יו"ש אינה מוסמכת כיום לקבלת ההחלטה בעניין פתיחת הפקולטה לרפואה באוניברסיטת אריאל וכי אין מניעה משפטית שתקבל החלטה בנושא. זאת, לאחר שקילת עמדת הות"ת וכלל השיקולים הצריכים לעניין". לפי היועמ"ש, החלטת מל"ג יו"ש "צריכה להתייחס, בין היתר, לחוות דעת זו של הות"ת, להיות סבירה, מנומקת ומבוססת".

למרות קביעתו של היועמ"ש שההחלטה בנושא מצויה בסמכות מל"ג יו"ש, הוא קבע כי מן הראוי שהמל"ג תקיים דיון בנושא. וזאת, לאור העובדה כי סמכויותיה של מל"ג יו"ש עתידות לעבור בימים הקרובים לידי מל"ג.

בהקשר זה הזכיר היועמ"ש כי גם ההחלטה על הקמת אוניברסיטת אריאל, אשר התקבלה ע"י מל"ג יו"ש, הוצגה בפני מל"ג, אשר בירכה על הדברים.

לאור דחיפות הנושא, הורה היועמ"ש כי הדיון במל"ג ייערך תוך פרק זמן קצר שיאפשר לאוניברסיטת אריאל, על הסטודנטים והמרצים הקשורים לכך, להיערך ביחס לפעילותה בשנת הלימודים הקרבה, ולכל המאוחר יש לקיים דיון או להתייחס לעניין זה בתוך חודשיים ממועד החלטת מל"ג יו"ש בנושא. זאת "על מנת לאפשר לאוניברסיטת אריאל ולכלל הגורמים הנוגעים בדבר לכלכל צעדיהם בהתאם. פשיטא, כי בנסיבות העניין, החלטה מאוחרת של מל"ג בנושא זה תהא ההחלטה הסופית המחייבת בהתאם לסמכויותיה לפי חוק".

נזכיר, כי הדיון המחודש שהוביל להחלטת הות"ת, נבע מחשש לניגוד עניינים מצד חברת הות"ת, ד"ר רבקה ודמני, בהחלטות שהתקבלו בנוגע להקמת בית ספר לרפואה באוניברסיטת אריאל. בעקבות זאת הורו המשנים ליועמ"ש, עורכי הדין רז נזרי ודינה זילבר, לות"ת לדון שוב בהחלטה, הפעם בלי ודמני.

נפתלי בנט מסר בתגובה כי "שר החינוך ויו״ר המועצה להשכלה גבוהה, נפתלי בנט: ״אני שמח שמל״ג יו״ש קיבלה את ההחלטה הנכונה לטובת מדינת ישראל. ישנו מחסור חמור ברופאים וישראל, ישנו צורך בהקמת הפקולטה וישנה אוניברסיטה שמתאימה לכך. זה הדבר הנכון לאקדמיה, לעולם הרפואה ולציבור בישראל. לאורך כל הדרך, הקרטל האוניברסיטאי ניסה לעשות הכל כדי לתקוע מקלות בגלגלים ולסכל את הקמת הפקולטה כדי להימנע מדבר אחד: תחרות. טובת ישראל גברה על הפוליטיקה הקטנה של קרטל האוניברסיטאות. ניצחנו".

שרת המשפטים איילת שקד: "אישור הקמת הפקולטה לרפואה באוניברסיטת אריאל היא הישג גדול וחשוב למדינת ישראל שצמאה לרופאים. שר החינוך בנט בנחישות ועקביות נלחם בבירוקרטיה והמשפטיזציה ופתח את הפקולטה לרפואה למען כלל אזרחי ישראל".

מאוניברסיטת אריאל לא נמסרה תגובה.