טבריה היא העתיד בפוליטיקה המקומית

ראש העיר החדש משדר את עצמו ללא הפסקה. זה לא מבטיח הישגים, אבל כולם עושים היום "רון קובי"

רון קובי, ראש עיריית טבריה / צילום: שלומי יוסף
רון קובי, ראש עיריית טבריה / צילום: שלומי יוסף

רון קובי כאן, רון קובי שם. רון קובי בכל מקום. אט-אט פילס לו ראש עיריית טבריה החדש מעמד של כוכב על בשמי התקשורת הישראלית, כאשר הוא מצליח בכישרון רב לייצר כותרות על טבריה על בסיס יומי.

קובי כנראה רוצה לעשות טוב לעירו. העניין הוא שראש העירייה מאמין באמת ובתמים שהפקת כותרות סביב העיר, על בסיס יומי כמעט, תוביל לשינוי בתדמיתה ולשגשוגה. את הנושאים, כך נראה, הוא בוחר על פי מידת הפרובוקציה שבהם ולא פחות מכך מידת התאמתם לאג'נדה השכיחה בברנז'ה התקשורתית.

רוצים תחבורה ציבורית בשבת? הנה, קובי יהיה שם, בלייב מהפייסבוק אם אפשר. לא הספיק לכם? מה דעתכם על הפיכת מסגדים בעיר למוזיאונים? מסגד, מוסלמים, עיר עם הרבה חרדים - אתם יודעים - שווה כותרות, לא?

ואם גם אלה לא יתפסו, קובי יארגן לכם כותרת אחרת. חושיו חדים ביותר בעניין זה.

הבעיה של קובי ושל תושביו היא שהמציאות רחוקה מלהיות חלומית. העירייה שקיבל במצב קשה עד אנוש. גירעון של 100 מיליון שקלים יקשה על כל מהלך, ללא הירתמות של המדינה. התגייסותו לטובת תחבורה ציבורית בשבת אכן סיפקה את הסחורה התקשורתית. זהו צעד אמיץ לכל הדעות, אך השאלה האמתית כיצד יגייס ראש העירייה את משרד הפנים לטובת הגשמת חזונו אם בראש המשרד יעמוד גם בממשלה הבאים אריה דרעי נניח.

הניסיון מלמד שמהפכים בזירה המקומית לא קורים מעצמם ובוודאי שלא על ידי הפקת כותרות בלבד.

קובי הוא זן חדש של פוליטיקאים. לבנימין נתניהו יש את אלירז שדה, לרון קובי יש את עצמו. הוא משדר את עצמו בלייב ללא הרף, מכל מקום. בתחילת השבוע עלה ראש העירייה בלייב מתוך אולפן הטלוויזיה של ערוץ 11, רגע לפני שהוא מתארח אצל קלמן וסג"ל. קובי קיים פרומו להופעה של עצמו בלייב בפייסבוק שלו.

בסרטון הוא מדבר בלחש, בדרמטיות, כמי שחושף סוד. מותר להניח שהוא מניח שמרבית צופיו הם תושבי טבריה. "עוד מעט תיכנסו לשידור בערוץ 11", הזמין ראש העירייה את תושביו, "נדבר על טבריה. חרדים, מוסלמים, מסגד, מוזיאון. קו של שבת. טבריה בכותרות, זה מה שחשוב. לאט-לאט דברים יסתדרו". עם אסטרטגיה כזו אכן קשה להתווכח.

רון קובי לא לבד. אט אט צצות בזירות המוניציפאליות ברחבי הארץ עוד ועוד דמויות מקומיות, שצמחו בטבעיות אל תוך עידן הרשתות החברתיות. המניפולציה ברורה להם עד דק. הם מסתובבים בעירם ומצלמים עצמם לייב ללא הפסקה. הם משדרים את הנעשה לתושבים מזווית מבטם.

מדובר בכוכבי רשת מקומיים, עם אוריינטציה פוליטית, שהופכים להיות תחנת שידור משל עצמם. אט-אט הם הופכים כוכבי רשת עם מעריצים משלהם וצוברים כך עוצמה פוליטית. מכאן הדרך להשפעה על המנגנונים המוניציפאליים, על מועצת העיר ובהמשך אולי לראשות העירייה - קצרה יחסית.

ובאשר לקובי, בסופו של דבר תימדד תקופתו בראשות העירייה על פי התוצאות, ולא על פי החשיפות ברשת. כי בכל עיר, גם בטבריה, רגע אחרי הלייב - מתחילים החיים עצמם.

הכותב הוא יועץ ומרצה לשיווק בעידן הרשתות החברתיות