טראמפ הכריז על מצב חירום כדי לממן החומה בגבול עם מקסיקו

הנשיא הסכים לחתום על חוק התקציב, הודאה שקטה בכישלון מאמציו לשכנע את הקונגרס להקציב מימון מספיק לפרויקט • הכרזה על מצב חירום תאפשר לטראמפ למתג את עצמו כלוחם ללא חת מול הביורוקרטיה הוושינגטונית ולקבל, אולי, כספים שיועדו למטרות אחרות

הנשיא דונלד טראמפ/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הנשיא דונלד טראמפ/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכריז הערב (ו') על מצב חירום לאומי, צעד שיאפשר לו לממן את החומה שהוא שואף להקים לאורך הגבול עם מקסיקו בכספים שהקונגרס הקציב למטרות אחרות.

בה בעת, חתם טראמפ על חוק התקציב לשנת הכספים 2019, שמקצה לפרוייקט החומה רק 1.375 מיליארד דולר, במקום 5.7 מיליארד דולר שדרש הנשיא.

העובדה שטראמפ חתם עתה על חוק התקציב היא הודאה שקטה בכישלון מאמציו לשכנע את הקונגרס להקציב מימון מספיק לחומה, שטראמפ רואה בה כורח לאומי. עוד במסע הבחירות שלו הוא התחייב לבנות חומת בטון "יפהפיה" לאורך כל הגבול הדרומי של ארה"ב, שתסכור את גל ה"אנסים" וה"רוצחים" ממקסיקו ואת זרם הסמים שמציף את ארה"ב . בנאומו הערב הוא הוא דיבר על "פלישה" של כנופיות ממקסיקו לארה"ב.

המועמד טראמפ אף התחייב בקמפיין הבחירות שמקסיקו תממן את הפרויקט. זה כמובן לא קרה ולא יקרה, ועתה שואף טראמפ להטיל את המימון על כתפיהם של משלמי המיסים בארה"ב.

לפני כחודשיים סירב הנשיא לחתום על הצעת תקציב שלא כללה מימון לחומה והשבית את הממשל במשך 35 יום. השבתה זו פגעה בכלכלה הלאומית, גרמה סבל למיליוני אנשים וגילחה את שיעור התמיכה בטראמפ וברפובליקאים.

לאחר שההשבתה החלה לכרסם בתשתיות לאומיות - לרבות מערכת התעופה האזרחית - התקפל טראמפ וחתם על תקציב זמני לשלושה שבועות - שפוקע היום. בתמורה הסכים הקונגרס להקים ועדה דו-מפלגתית שתגבש פשרה בסוגיית מימון החומה. הפשרה - אותם 1.375 מיליארד דולר למימון החומה - היא חלק מחוק התקציב שטראמפ נאלץ לבלוע בעל כורחו. הוא איים להשבית את הממשל שוב, אך מחוקקים רפובליקאים הבהירו לו שלא יתנו ידם לכך. לדבריהם צעד כזה יהיה התאבדות פוליטית.

וכך, כדי להציל את כבודו בעיני ה"בייס" - תומכיו הנאמנים - הגה טראמפ את הרעיון להכריז על מצב חירם לאומי, צעד שכל נשיא רשאי לנקוט. אבל זה צעד רווי סיכונים. "החרמת" כספים שהקונגרס הקציב ליעדים מסוימים והעברתם ליעדים אחרים, שהנשיא מעדיפם, היא הפרה ברורה של "סמכות הארנק" ששמורה לקונגרס.

הבית הלבן יכול אפוא צפות לגל של תביעות משפטיות לסיכול היזמה ומימוש תכנית הנשיא לא יצא אל הפועל במשך חודשים רבים. טראמפ עצמו ניבא בנאומו הערב שכך יקרה, אך הוא אמר, כי בסופו של דבר, בית-המשפט העליון יפסוק לטובתו.