הנפקת שב"א צפויה להידחות לרבעון השני על רקע חילוקי דעות בין הבנקים השולטים בחברה

במרכז חילוקי הדעות: ההפרדה הצפויה בין שב"א - תשתית מערכות התשלום במשק - לבין החברה האחות מס"ב • גורם בבנקים טוען כי הנהלת שב"א פועלת לסכל את ההנפקה ומאיים בפנייה לבית המשפט • שב"א: "מכירת החברה נמצאת בטיפול בעלי המניות. החברה נרתמה באופן מלא להוצאת המהלך אל הפועל"

כספומט של שב"א / צילום: תמר מצפי
כספומט של שב"א / צילום: תמר מצפי

הנפקת חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), שהייתה אמורה להתקיים ברבעון הראשון של 2019, תידחה למאי-יוני השנה, כך שהיא תתבצע על פי הדוחות השנתיים של 2018 - כך נודע ל"גלובס".

ככל הידוע, הדחייה מתרחשת על רקע חילוקי דעות בין בעלי המניות העיקריים בשב"א, בנק לאומי ובנק הפועלים, בין השאר, בקשר להפרדת הפעילויות של שב"א מאלה של החברה האחות מס"ב - כך לדברי גורם המעורה בהליך.

לבנקים המחזיקים את עיקר מניות שב"א, שהינה חברת תשתית מערכות התשלום במשק - הפועלים (כ-34% מהמניות), לאומי(כ-32%) ודיסקונט(20%) - אינטרס להנפקתה עוד במהלך השנה הנוכחית. זאת, הן מאחר שעליהם לרדת להחזקה של עד 10% כל אחד עד לסוף ינואר 2021, וגם משום שאם ההנפקה תתעכב מעבר למועד החדש, האיחור יביא להקטנת חלקם של הבנקים בדיבידנד מיוחד בהיקף 175 מיליון שקל שחילקה שב"א אשתקד.

"הנהלת שב"א פועלת בניגוד עניינים"

גורמים במערכת הבנקאית תלו היום את האשמה בצמרת ההנהלה של שב"א, המנהלת גם את החברה האחות מס"ב (מרכז סליקה בנקאי), באומרם כי "הנהלת שב"א פועלת בניגוד עניינים ומנסה לסכל את ההנפקה בטענות הזויות". הם התריעו בהקשר זה כי "הבנקים על סף פנייה לבית המשפט נגד ההנהלה והדירקטוריון בעניין".

מנגד, גורם אחר במערכת הבנקאית אמר כי ההנפקה מקודמת, אך "המורכבות גבוהה בשל העובדה שיש כמה בעלים, כמה חברות חיתום וכמה רגולטורים שמעורבים". מנכ"ל שבא הוא משה וולף, שמנהל גם את מס"ב.

מחברת שב"א נמסר: "כל עניין מכירת החברה נמצא בהובלה ובטיפול של בעלי המניות. החברה נרתמה באופן מלא, ומסייעת להוצאת המהלך אל הפועל. לחברה לא ידוע על כל כוונה לבצע שינויים במערכת היחסים שבין שב"א למס"ב".

בנק לאומי, שמוביל את ההנפקה המתוכננת לשב"א באמצעות חברת החיתום של לאומי פרטנרס, כבר התחיל במכירת החזקותיו בשב"א. הבנק הקדים ומכר בשלהי 2018 לחברת ויזה העולמית כרבע מהחזקתו בשב"א - נתח של 10% ממניות החברה, בתמורה ל-37 מיליון שקל. על פי הערכות, סביר להניח שההנפקה תתבצע לפי שווי נמוך יותר מ-370 מיליון שקל, שלפיו מכרה לאומי את המניות לויזה. 

המיזוג עם מס"ב כבר נפל בגלל הבעלים

ההנפקה של שב"א מתרחשת בשל הוראות החוק להגברת התחרות ולצמצום הריכוזיות בשוק הבנקאות בישראל, שנחקק בינואר 2017, ושבו נקבע, בין השאר, כי שב"א תוכל לתת שירות לכל גורם, ולא רק לבנקים וללקוחותיהם, כשהחברה תהיה ללא גרעין שליטה ואף גורם לא יורשה להחזיק ב-10% ומעלה ממניותיה. על בעלי המניות שמחזיקים בשיעור גבוה מהאמור של מניות שב"א, למכור את ההחזקות העודפות עד לסוף ינואר 2021. 

שב"א מתפעלת מערכת תקשורת דו-כיוונית בין סולקים ומנפיקים של כרטיסי חיוב לבין בתי עסק, לאישור ולאיסוף עסקאות המבוצעות בכרטיסי חיוב בבתי העסק. כמו כן, החברה מנהלת ומתפעלת ממשק סליקה בין סולקים ומנפיקים של כרטיסי חיוב, ומערכת מיתוג המקשרת בין רשתות ATM (מכשירי בנק אוטומטיים - "כספומטים"). בכלל זה, מערכת המיתוג של שב"א מקשרת בין רשתות ה-ATM של לאומי, הפועלים, דיסקונט, הבינלאומי, מזרחי-טפחות, ירושלים ויהב.

בעלי המניות בשב"א
 בעלי המניות בשב"א

נוסף על כל אלה, שב"א מפתחת ומפיצה תוכנות לנקודות קצה לביצוע עסקאות בכרטיסי חיוב בבתי עסק. בעבר הפעילה החברה ATM משלה, אבל ב-2018 היא הפסיקה את הספיחים של פעילות זאת, שאותה מכרה ב-2014.

בשל הדיבידנד הענק והמיוחד בהיקף של 175 מיליון שקל שחילקה החברה במארס 2018, ההון העצמי של שב"א עמד בסוף הרבעון השלישי של השנה שעברה על כ-129 מיליון שקל, לעומת הון עצמי של כ-292 מיליון שקל בסוף 2017.

ביולי 2017 אישרו דירקטוריון שב"א ודירקטוריון החברה האחות מס"ב הסכם מיזוג בין שתי החברות, אבל הליך המיזוג הופסק, בין השאר, בגלל שיעורי החזקה שונים של הבנקים בכל אחת משתי החברות, ובשל התנגדות למיזוג כאמור מצד הפועלים.

בכל אופן, מדובר בשתי חברות אחיות, שעדיין חולקות בתשתית טכנולוגית משותפת, כולל מתקני גיבוי משותפים. עוד חולקות החברות שירותים משותפים בתחומי התקשורת, אבטחת מידע, מנכ"ל, מטה, צוותי עבודה לפיתוח ותחזוקת תוכנה ועוד. לחברות יש הסכם מסגרת להסדרת התחשבנות הכספים בגין השירותים המשותפים, שנחתם בשלהי 2017 והינו לתקופה של שלוש שנים.

בשב"א מציינים בדוחות הכספיים לרבעון השלישי של 2018 כי "לאור ההתרחשויות בעת האחרונה בתחום הרגולציה החלה על החברה והשוק שבו היא פועלת, קיימת אפשרות לשינויים משמעותיים בסביבת הפעילות של החברה". היא גילתה כי אינה יודעת לכמת השפעות אלה: "לחברה אין אפשרות להעריך בשלב זה את העיתוי, את האופי ואת היקף ההשפעה השינויים כאמור על פעילותה, והצעדים שתידרש לנקוט בתגובה להם".

במסגרת החוק להגברת התחרות בבנקאות נקבע גם כי על לאומי ועל הפועלים למכור את חברות כרטיסי האשראי שבבעלותם - לאומי קארד וישראכרט, בהתאמה. לפי שעה, רק לאומי נמצא בשלב מתקדם מאוד למכירת חברת כרטיסי האשראי שלו, לידי ורבורג פינקוס, כשבבנק הפועלים התחילו באחרונה לקדם במרץ את הנפקת חברת כרטיסי האשראי שלהם.