נחשפו החזקות נתניהו בחברת פלדה שעבדה עם טיסנקורפ מפרשת הצוללות

החלטת ועדת ההיתרים הבוקר חושפת כי לרה"מ היו החזקות, בשיתוף עם בן-דודו נתן מיליקובסקי, בתאגיד תעשייתי העוסק בתוספי פלדה • בעבר נחשף ב"כאן" כי בן-הדוד החזיק בכוח שליטה ביצרנית הפלדה GrafTech שעשתה עסקים עם טיסנקרופ, כוכבת פרשת הצוללות • נתניהו: "הכול פייק ניוז. לרה"מ לא ידוע אם היה או לא היה לחברה קשר לטיסנקרופ"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רפי קוץ
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רפי קוץ

האם ראש הממשלה בנימין נתניהו היה בעל מניות בחברה שעשתה עסקים עם יצרנית הצוללות והספינות טיסנקרופ, שמככבת ב"פרשת הצוללות"? החלטת ועדת ההיתרים במשרד מבקר המדינה חושפת היום (א') פרט מידע חדש שלא היה ידוע עד כה, והוא העובדה שבשנת 2009 ביקש נתניהו - ואף קיבל - היתר לקבל הלוואה מבן-דודו האמריקאי נתן מיליקובסקי לכיסוי חוב למס הכנסה שנוצר עקב החזקותיו, בשותפות עם מיליקובסקי ובני משפחתו, בתאגיד תעשייתי העוסק בתוספי פלדה. בהחלטה שניתנה ב-18 באוגוסט 2009 קיבל נתניהו היתר אישי לקבלת ההלוואה.

כל זה לכאורה שייך להיסטוריה, ואולם המשפט הבודד הזה מתוך ההחלטה מעלה תהיות מיהי אותה ספקית פלדה - וביתר דיוק: האם מדובר בחברה שסיפקה פלדה לחברת טיסנקרופ.

השאלה הזאת מתבקשת לאור חשיפת תאגיד השידור "כאן" ממרץ 2017, לפיה בן-דודו האמריקאי של נתניהו, נתן מיליקובסקי, החזיק עד לפני כשנתיים, יחד עם אחיו דניאל ובני משפחה נוספים, ב-11% ממניות יצרנית הפלדה GrafTech International, אשר עשתה עסקים עם טיסנקרופ.

טיסנקרופ, נזכיר, עומדת בלב פרשת הצוללות, במסגרתה נחקרו ההליכים שקדמו וסבבו את רכישתם של 3 צוללות ו-4 ספינות מהתאגיד הגרמני טיסנקרופ. לפי החשד, ההחלטות על רכש כלי השיט התקבלו בצמרת המערכת הביטחונית משיקולים זרים, תוך ניגוד עניינים והעברת כספי שוחד לגורמים שליוו את העסקאות. נציג טיסנקרופ בארץ, מיקי גנור, חתם על הסכם עד מדינה; ראש הממשלה נתניהו העיד בחקירה מספר פעמים, וכך גם צמרת הממשל באותה תקופה - ובהם חבר הכנסת יאיר לפיד והשר לשעבר משה (בוגי) יעלון.

בנובמבר אשתקד הסתיימה חקירת פרשת הצוללות, ופורסמו המלצותיה הדרמטיות של המשטרה להעמיד לדין את החשודים שנחקרו - דמויות בולטות בכוורת המקורבים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובהם בן-דודו, עו"ד דוד שמרון; השר לשעבר ויו"ר קרן היסוד, אליעזר (מודי) זנדברג; ודוד שרן, שהיה ראש מטה משרד ראש הממשלה. לצידם, מככבים בהמלצות המשטרה על העמדה לדין בפרשה דמויות הבולטות בזירה הביטחונית: קציני הצבא הבכירים לשעבר המעורבים בפרשה לכאורה - תא"ל (מיל') אבריאל בר-יוסף, תא"ל (מיל') שי (שייקה) ברוש ואלוף (מיל') אליעזר (צ'ייני) מרום.

נתניהו, נזכיר, לא נחקר במסגרת פרשת הצוללות, כי אם מסר עדות כגורם מפתח בעסקאות הצוללות והשייט. כעת קשה להתנער מהשאלה האם היו לנתניהו אינטרסים אחרים בעסקאות מול טיסנקרופ, והאמנם הוא היה בעל מניות בה בתקופה שקדמה לכהונתו השנייה כראש הממשלה, שהחלה בשנת 2009.

על-פי החשיפה של כתב "כאן" דאז, גור מגידו, בני-דודיו האמריקאים של נתניהו החזיקו בכוח שליטה לא מבוטל בחברת GrafTech עד לאחרונה, ויכלו למנות 3 מתוך 7 חברי הדירקטוריון בחברה. עוד נכתב בחשיפה של מגידו כי מיליקובסקי החזיק באגרות חוב של החברה בשווי מאות מיליוני דולרים והיה מחזיק האג"ח הגדול ביותר של החברה.

חברת GrafTech סיפקה לטיסנקרופ חומרים החיוניים לייצור פלדה. מהכתבה שפורסמה ב"כאן" עולה כי היקף המסחר בין החברות הוערך בעשרות עד מאות מיליוני אירו בשנה. 

מטעם ראש הממשלה נמסר: "הכול פייק ניוז. ראש הממשלה היה בעלים של מניות בחברה של בן-דודו כשהיה אזרח פרטי. כשנה לאחר שנבחר לראשות הממשלה הוא מימש את מניותיו בחברה של בן-דודו, באישור מלא של הרשויות. מזה כעשור אין לראש הממשלה שום קשר לחברה, ולא ידוע לו אם היה לה או לא היה לה קשר לחברת טיסנקרופ".