יתרוממו או לא: שורה של רפורמות מחכה לממשלה הבאה

ההצעה לביטול ההקלות בבנייה היא רק אחת משורה של רפורמות דרמטיות • כולן מבטיחות לתקן עיוותים שמשפיעים על החיים של כולנו, אך עקב המצב הפוליטי נראה שיש עוד דרך ארוכה עד שנראה אותן

משרד המשפטים / צילום: תמר מצפי
משרד המשפטים / צילום: תמר מצפי

הפצצה שהטילה בשבוע שעבר מנהלת מינהל התכנון דלית זילבר, כשהודיעה כי בכוונתה לבטל את כל ההקלות שניתנות לתוכניות בנייה עוררה רעש גדול, אבל עכשיו נצטרך לחכות זמן רב למימושה. השינוי כרוך בחקיקה ראשית בכנסת, מה שאומר שהוא יחכה לממשלה הבאה ולשר האוצר הבא ולהחלטה האם מינהל התכנון יישאר בכלל באחריות משרד האוצר או יחזור למשרד הפנים או למקום אחר. אפשר גם להניח שהקבלנים לא יישבו בחיבוק ידיים כשמדובר בשינוי שיפגע בזכויות הבנייה, ולפיכך להניח שעד שהיוזמה תגיע לחקיקה, עוד יוכנסו בה אי אלו שינויים.

ההצעה לביטול ההקלות היא רק אחת משורה ארוכה של רפורמות שעומדות בפתח. כולן מבטיחות לתקן עיוותים שמשפיעים על החיים של כולנו, כולן יוזמה של הדרג המקצועי במשרדי הממשלה, אך עקב המצב הפוליטי נראה שיש עוד דרך ארוכה עד שנראה אותן מתממשות.

כזו היא למשל, ההצעה של משרד המשפטים להורדת רוב בעלי הדירות הנדרש לאישור פרויקטים של התחדשות עירונית לשני שלישים מכלל בעלי הדירות - לעומת 80% הדרושים כיום. גם הצעה זו (עוד על היתרונות והחסרונות שלה בעמוד 28) צפויה למתקפה של לוביסטים ואינטרסנטים מכיוונים שונים.

במשרד המשפטים אמרו ל"גלובס" כי "בחינת העניין נעשית במסגרת שימוע ציבורי רחב של גורמים שונים שעוסקים בהתחדשות עירונית, על מנת להבין את צרכי השוק", כלומר, המטרה היא להגיע עם הצעה "מבושלת" ככל האפשר, שתיתקל בכמה שפחות התנגדויות בזמן האישור, אולם גם כאן הכל תלוי בהרכב הממשלה הבאה.

כשכולנו תקועים בפקקים כל יום - אחת הרפורמות הוותיקות והחשובות ביותר בתחום התכנון היא הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות - שבינתיים תקועה. ניתוח שערכו משרדי האוצר והתחבורה ב-2012 מצא כי ב-34 מתוך 35 המטרופולינים הגדולים ביותר בעולם המפותח ישנן רשויות כאלה - והאחת שאין בה היא ישראל. ב-2017 נפלה האופציה להקים רשות מטרופולינית בגוש דן בגלל מאבק אישי על סמכויות בין שר התחבורה ישראל כ"ץ לראש עיריית תל אביב רון חולדאי.

בחוק ההסדרים שגובש בסוף 2017 הוקדש פרק להקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות בבאר שבע ובירושלים - אולם בשל התנגדות החרדים, שנבעה מהחשש שגוף כזה יוכל להחליט על תחבורה ציבורית בשבת - הוצא הפרק מחוק ההסדרים מה שהקטין משמעותית את הסיכוי שזה יתממש.

גם ההצעות להטלת ארנונה כפולה על דירות רפאים, מיסוי מלאי של דירות קבלנים ורישוי עצמי של קבלנים, יחכו לכנסת הבאה, או לאיזה גלגול אחר.