מה עומד מאחורי השנה הגרועה של המשקיע האגדי וורן באפט, ואילו עצות ניפק אמש למשקיעים

רווחי ברקשייר האתאווי נפלו בחדות ב-2018 בין היתר בגלל מחיקת נכסים לא צפויה של החברה הבת קראפט-היינץ • וגם, מה חושב באפט על הכלכלה האמריקאית ועל הסיכון למתקפת סייבר

וורן באפט / צילום: צילום: רויטרס, Rick Wilking
וורן באפט / צילום: צילום: רויטרס, Rick Wilking

המשקיע המפורסם ביותר בעולם עבר את אחת השנים הגרועות בקריירה שלו ב-2018.

חברת ברקשייר האתאוויי של וורן באפט דיווחה בשבת האחרונה שהיא עברה להפסד של 25.4 מיליארד דולר ברבעון הרביעי בגלל מחיקה לא צפויה של נכסים של החברה הבת קראפט-היינץ, והפסדי השקעות לא מגולמים.

אבל ברקשייר רשמה רווח תפעולי של 5.7 מיליארד דולר, עלייה מ-3.3 מיליארד דולר בשנה הקודמת, בזכות רווחים מעסקי הרכבות, האנרגיה ועוד שלה. לגבי כל השנה, החברה דיווחה על רווח תפעולי של 24.8 מיליארד דולר, שיא היסטורי, לפי מכתבו השנתי של באפט לבעלי המניות.

באפט בן ה-85 לא הציע במכתבו החדש רמזים בנוגע למי שיירש אותו בבוא היום כמנכ"ל ברקשייר, אך הוא שיבח את סגניו כיו"ר, אג'יט ג'אין וגרג אייבל, באומרו שההחלטה לקדם אותם בשנה שעברה הייתה צריכה להתקבל עוד קודם לכן. השניים קודמו בינואר 2018 לתפקיד סגני יו"ר, והיום הם אחראים על רוב הפעילות היומיומית של החברה. אחד משניהם אמור להחליף את באפט כמנכ"ל.

"ברקשייר מנוהלת היום הרבה יותר טוב מאשר כשאני לבדי פיקחתי על הפעילות", כתב באפט.

איגרתו השנתית לבעלי המניות נקראת על ידי רבים וטובים בוול סטריט, הודות לתובנותיו על השווקים, השקעות והכלכלות האמריקאית והעולמית. המכתב השנה היה קצר מהרגיל, ודן בעיקר בעסקיה של ברקשייר.

כרגיל, באפט נשמע אופטימי בנוגע לכלכלה האמריקאית וכתב שהמדינה תשגשג ללא קשר לאיזו מפלגה פוליטית תהיה בשלטון. באפט, דמוקרט ותיק, כתב שהצלחת הכלכלה האמריקאית במרוצת הזמן תורמת לכולם. "זה מעבר לשחצנות לעסק או יחיד אמריקאים להתרברב שהם 'עשו הכול לבדם'", כתב באפט, והוסיף: "האמריקאים יהיו עשירים ובטוחים יותר אם כל המדינות בעולם ישגשגו".

ברקשייר דיווחה על רווח נקי של 4 מיליארד דולר ב-2018, ירידה מ-44.94 מיליארד דולר ב-2017. הרווחים גאו ברבעון האחרון של 2017 בזכות רפורמת המס שהנמיכה את התחייבויות המס הדחויות של ברקשייר על השקעות במניות שהיא מחזיקה כעת.

רווחי החברה תנודתיים במידה חריגה מפני שהיא מחזיקה במניות רבות בחברות כמו בנק וולס פארגו ואפל. חוק חשבונאות שנכנס לתוקף השנה מחייב את ברקשייר לשקף רווחים או הפסדים לא מגולמים ממניות בשורת הרווח שלה.

קראפט-היינץ תרמה 2.7 מיליארד דולר להפסד של ברקשייר ב-2018, מול רווח של 2.9 מיליארד דולר ב-2017. קראפט-היינץ הורידה ביום ה' את השווי של כמה מהמותגים הגדולים שלה, חשפה שמתנהלת נגדה חקירה של רשות ניירות ערך הפדרלית וקיצצה את הדיבידנד שלה.

ההון העצמי של ברקשייר למניה עלה ב-2018 ב-0.4%, מסרה החברה, לעומת מינוס 4.4% בתשואה הכוללת של מדד 500 P&S עם הדיבידנדים.

באפט עודד מסורתית את בעלי המניות להקדיש תשומת לב להון העצמי של ברקשייר ופחות תשומת לב לשווי שוק שלה, אך במכתבו החדש הוא כתב ששווי השוק הוא כעת המדידה הרלוונטית יותר של החברה.

ברקשייר לא עקפה משמעותית את ביצועי מדד 500 P&S בשנים האחרונות. היא לא ביצעה רכישה גדולה זה שלוש שנים, ובאפט מתקשה לאתר חברות גדולות לקנייה במחיר סביר. כאשר ברקשייר ממשיכה לגדול ולצבור מזומנים, באפט מצוי תחת לחץ לבצע עסקאות גדולות יותר ויותר כדי לשפר את רווחיותה. הרכישה הגדולה ביותר שלה בשנה שעברה הייתה בהיקף 2.5 מיליארד דולר, של חברת ביטוח למקרי רשלנות רפואית מניו יורק.

הר המזומנים ברקשייר, שמושקע בעיקר באג"ח אוצר אמריקאי, גדל לכמעט 112 מיליארד דולר בסוף השנה, והרבעון הרביעי היה השישי שבו הוא עלה על 100 מיליארד דולר.

באפט לא סיפק הנחיה מסוימת לגבי השימוש שהוא יעשה בהר המזומנים שלו, ואמר שברקשייר צפויה להשקיע יותר במניות מאשר בעסקאות קניית חברות ב-2019. "מניות רבות מציעות הרבה יותר ערך לכסף שלנו מכפי שיכולנו להשיג בקניית עסקים בשלמותם", הוא כתב. "אבל אנחנו ממשיכים בכל זאת לקוות לעסקה בגודל של פיל".

ברקשייר קנתה חזרה מהציבור קצת יותר מ-400 מיליון דולר במניות שלה ברבעון הרביעי, לעומת buybacks בסך 928 מיליון דולר שהיא ביצעה ברבעון השלישי. המשקיעים קיוו שהיא תוציא יותר מזומנים על קניית מניות שלה.

כמה מ-60 החברות הבנות של ברקשייר השלימו רכישות, אך הן נוטות להיות קטנות. ברקשייר הוציאה מיליארד דולר על עסקאות ב-2018, ירידה מ-2.7 מיליארד דולר בשנת 2017. 

כה אמר באפט

112 מיליארד דולר במזומן

"ברקשייר תישאר תמיד מבצר פיננסי. לעיתים המניה שלנו תרד, אך לעולם לא אסתכן בלהיתפס עם מחסור במזומנים".

רוצה לקנות, "המחירים בשמיים"

"מקווים להעביר הרבה מהנזילות העודפת שלנו לעסקים שברקשייר תהיה הבעלים הקבועים שלהם, אבל המחירים בשמיים. ממשיכים לקוות לעסקאות בגודל של פיל".

רכישה חוזרת של מניות

"לא סביר שבמרוצת הזמן, ברקשייר תהיה רוכשת משמעותית של מניות שלה מהציבור, בעסקאות במחירים שמעל ההון העצמי אך מתחת לאומדן ערך החברה שלנו".

לעולם לא מנסים "לקלוע" למספר רבעוני

"ברקשייר מעולם לא הייתה צריכה 'לקלוע' למספר רבעוני כלשהו. ההימנעות מהשימוש ברוח הרפאים הזו משגרת מסר חשוב למנהלים הרבים שלנו".

סכנות החוב

"אנחנו משתמשים בחוב במשורה. בסבבים נדירים ובלתי ניתנים לחיזוי, האשראי נעלם והחוב הופך לקטלני. מבחינת ברקשייר, אסטרטגיה כזו תהיה טירוף".

סיכוני התקפות סייבר

"הפתעת ביטוח גדולה יכולה לבוא ממקור מסורתי או ממתקפת סייבר עם השלכות הרסניות. כשיתרחש מגה-אסון, נשלם את חלקנו בהפסדים ולמחרת נחפש להוסיף עסקים".

"הרוח הגבית" האמריקאית

"מכירים בשמחה בכך שחלק גדול מהצלחת ברקשייר היה פשוט מוצר של מה שצריך לכנות "הרוח הגבית האמריקאית". אנחנו מאוד בני מזל, שיש לנו כוח כזה מאחורינו".