אז יש עתיד בעד או נגד צעדים מדיניים חד-צדדיים? | המשרוקית של גלובס

המשנה לראש המוסד לשעבר והמועמד לכנסת מטעם יש עתיד, רם בן ברק, טען בביטחון כי מפלגתו תומכת בהיפרדות מהפלסטינים, גם באופן חד-צדדי וללא הסכם • האם זו אכן עמדת המפלגה? בדקנו • המשרוקית של גלובס

רם בן ברק / צילום: איל יצהר
רם בן ברק / צילום: איל יצהר

יומיים לפני שהוכרז האיחוד בין המפלגות חוסן לישראל-תל"ם ויש עתיד, התראיין רם בן ברק מרשימת יש עתיד לתוכניתו של אראל סג"ל ב-103 FM, ונשאל על הפערים בתפיסות המדיניות בין המפלגות. "איך אתם איתם מבחינת המתווה המדיני? אתם תומכים בצעדים חד-צדדיים אם אין הסכם, נכון?", שאל סג"ל. בן ברק השיב כי "אנחנו תומכים בלהגיע להפרדות מהפלסטינים, רצוי בהסכם ואם לא בהסכם אז באופן חד-צדדי, כאשר אנחנו שומרים על גבולות הביטחון שלנו, שזה אומר שבקעת הירדן בכל מקרה נשארת ישראלית לפחות במאה חמישים השנה הקרובות".

אלא שבמצע המפלגה כתוב אחרת. בפרק המדיני-בטחוני במצע יש עתיד לבחירות 2019 נכתב כך: "ניזום ועידה אזורית יחד עם מדינות ערב שואפות היציבות, ונתחיל במהלך של היפרדות מהפלסטינים, תוך שמירה בלתי מתפשרת על האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל". בהמשך הפרק כתוב: "יש עתיד מתנגדת למהלכים חד-צדדיים. ההיסטוריה הוכיחה שגם מהלך ראוי, המבוצע באורח חד-צדדי, מוביל את האויב בהכרח למסקנה שההתנגדות האלימה שלו הכריעה את אותנו. לא נחזור על טעות זו". בנקודות הסיכום של פרק זה במצע כתוב: "נתנגד לכל מהלך חד-צדדי".

גם יו"ר המפלגה יאיר לפיד הביע לא אחת בשנים האחרונות את התנגדותו לנקיטת מהלכים חד-צדדיים לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. במאי 2014, בזמן שיש עתיד הייתה חברה בממשלה, דיבר לפיד בכנס לשכת עורכי הדין ואמר: "אין פתרון זולת שתי מדינות לשני עמים. אין עוד אופציה, לא חד-צדדית ובוודאי לא סיפוחים למיניהם".

גם בכנס הדיפלומטי של הג'רוזלם פוסט בדצמבר 2014 חזר לפיד על הדברים. "ישראל לא תתחיל מהלך ארוך וכואב של פינוי התנחלויות מבודדות כדי לאפשר הפרדה, ללא ערבויות יציבות וארוכות טווח לכך שכל הסכם כזה מסמל את סופו של הסכסוך ואת הסרת האיום מגבולותינו". בחודש מארס 2017 המשיך לפיד לדבוק באותו עיקרון, כשאמר בראיון ליעקב אילון באתר וואלה כי "אנחנו לא נרשה לעוד מדינת חמאס לקום לידינו ולא נעשה שום צעדים חד־צדדיים. אנחנו נלך לוועידה אזורית, ומתוך הוועידה הזאת נתחיל תהליך מאוד איטי ומדורג על פני 20-15 שנה".

בשורה התחתונה: דבריו של בן ברק אינם נכונים. מצע יש עתיד לבחירות 2019 קובע בבירור כי המפלגה מתנגדת לנקיטת מהלכים חד-צדדיים מול הפלסטינים. גם יו"ר המפלגה יאיר לפיד חזר בצורה מפורשת על עמדה זו בהזדמנויות שונות בשנים האחרונות. בן ברק מסר בתגובה כי הדברים שאמר מייצגים את דעתו האישית.