גל הפיטורים באירובוטיקס נמשך, והחברה מפטרת עשרות עובדים נוספים בישראל ובאוסטרליה

חברת הרחפנים צפויה לפטר 20 עובדים לפחות מתוך כ-140 עובדים בישראל, ועובדים נוספים ממשרדיה באוסטרליה שבהם מועסקים כיום כ-60 עובדים • בנובמבר האחרון פוטרו כ-25 עובדים

גל הפיטורים בחברת הרחפנים אירובוטיקס (Airobotics) נמשך, והחברה מפטרת עשרות עובדים נוספים בישראל ובאוסטרליה, כך לפי גורמים שמעורים בפרטים. החברה צפויה לפטר 20 עובדים לפחות, מתוך כ-140 עובדים בישראל, וכן עובדים נוספים ממשרדיה באוסטרליה, בהם מועסקים כיום כ-60 עובדים. פיטורים אלה מגיעים בהמשך לפיטורי כ-25 מעובדי החברה בישראל בנובמבר האחרון, לפניהם העסיקה החברה עובדים בסך הכל, מתוכם כ-170 בישראל.

לפי מקורות בחברה אשר ביקשו להישאר בעילום שם, הבוקר (ב'), מנכ"ל החברה, יחד עם בכירים נוספים, הגיעו ממטה החברה הממוקם באריזונה, לשם עבר בשנת 2018, אל משרדי החברה בפתח תקווה וקיימו שיחה עם כלל העובדים במסגרתה הודיע מנכ"ל החברה, רן קראוס, כי במסגרת שינוי ארגוני במטרה להביא להתייעלות והתרחבות הפעילות הגלובלית, החברה תפטר חלק מעובדיה היום. מרבית המפוטרים בישראל יהיו עובדי הייצור של החברה, כחלק משינוי ארגוני בחברה, אשר כולל את המהלך הנוכחי של העברת פעילות הייצור שלה מישראל לחו"ל. בנוסף, יפוטרו כמה עובדי אופרציה, שיווק ומחקר ופיתוח. שיחה דומה צפויה להתקיים היום גם במשרדי החברה באוסטרליה.

הנהלת אירובוטיקס החליטה על ביצוע השינוי הארגוני בחודשים האחרונים של שנת 2018, במסגרתו ההנהלה הבכירה עברה למטה החברה באריזונה, וכן הוחלט על הרחבת משרדי החברה באריזונה ובאוסטליה. בנובמבר פוטרו בין 25 ל-30 מעובדי החברה, כחלק מצמצום של צוותי האופרציה והשיווק בישראל, והעברת מחלקת Delivery, האחראית לפריסה בשטח של מוצרי החברה עבור הלקוחות, לפעול מארה"ב ומאוסטרליה באופן בלעדי. בנוסף, פוטרו גם מספר עובדי מחקר ופיתוח.

שלושה חודשים לפני ההחלטה על השינוי הארגוני, אירובוטיקס גייסה 30 מיליון דולר בהובלת קרן ההשקעות האמריקאית-סינגפורית Pavilion Capital .Pavilion Capital היא קרן פרטית הפועלת מניו-יורק ומתמחה בהשקעה בחברות צמיחה. בחודש אוקטובר 2018, הובילה הקרן השקעה של 30 מיליון דולר באירובוטיקס, ומארק טן הצטרף מטעמה לדירקטוריון החברה.

פעילות הייצור בישראל נסגרת

בעקבות הפיטורים בנובמבר נמסר מהחברה ל"גלובס", כי יורחב צד הפיתוח בארץ וכי יישארו כאן כמה יחידות רגולציה, תעופה וייצור. בניגוד לדברים הללו, היום נודע כי פעילות הייצור של החברה בישראל נסגרת, וצוותי השיווק, האופרציה והמחקר והפיתוח ממשיכים להצטמצם.

אירובוטיקס הוקמה ב-2014 על ידי קראוס ומאיר קליינר, סמנכ"ל הפיתוח בחברה, וגייסה כ-100 מיליון דולר בסך הכל. החברה מפתחת רחפנים אוטונומיים לצרכים תעשייתיים, המסוגלים לבצע משימות, לצלם וידיאו ולאסוף מידע בזמן אמת. החברה מפעילה פיילוט עם כי"ל בישראל ועובדת עם מספר חברות כרייה באוסטרליה, ומאז הקמתה התמקדה בעיקר בשוק האוסטרלי. ב-2017, הודיעה הנהלת החברה כי תתחיל לפנות גם לשוק בטחון המולדת ולשוק הערים הבטוחות, אך ככל הידוע טרם החלה לעבוד עם לקוחות גדולים בתחום.

עד 2018 החברה פעלה מישראל ומאוסטרליה, ואז פתחה משרד גם באריזונה, שהפך למטה החברה. עם זאת, פעילות החברה בשוק האוסטרלי לא נשאה פירות כפי שקיוו, והחברה לא הצליחה להגיע למספיק לקוחות ולהגדיל את הכנסותיה בקצב מספק, זאת לפי גורמים המקורבים לחברה. כעת, השינוי הארגוני יכלול גם מיקוד של החברה במוצר שיפנה לשוק הערים הבטוחות, במטרה להתבסס בשוק מצומצם יותר.

אירובוטיקס אינה החברה הראשונה של קראוס, יזם סדרתי שהקים את החברה הראשונה שלו, Wisec במארס 2011, חברה שפועלת עד היום עם פיקוד העורף ופותחת מקלטים באופן אוטומטי כאשר מופעלת אזעקת צבע אדום. ב-2012 כבר המשיך הלאה והקים את חברה BladeworX , שסיפקה שירותי רחפנים מסחריים, והייתה החברה הראשונה בתחום שקיבלה אישור להטסת כלי טיס ללא טייס עד 20 קילו, ממנהל התעופה האזרחי. שנה לאחר מכן עזב, כדי להתמקד בפרויקט נוסף שהתחיל במקביל, ParaZero , חברה שהתמקדה בייצור מצנחים לרחפנים.

אירובוטיקס: "המרכז יישאר בישראל"

מחברת אירובוטיקס נמסר בתגובה כי החברה ממשיכה לצמוח, וכתוצאה מכך מעבירה את פעילות הייצור שלה לארה״ב על מנת לתמוך בייצור נרחב. לפני מספר חודשים העבירה איירובוטיקס את מטה החברה לארה״ב, כחלק ממהלך זה המנכ"ל והמייסד-שותף רן קראוס עבר לאריזונה עם צוותי הנהלה נוספים. עוד מסרה החברה כי היא נמצאת בעיצומו של תהליך גיוס של עשרות עובדים בארה״ב. מהחברה לא נמסרה תגובה לטענות לפיהן יפוטרו גם עובדי מחקר ופיתוח ועובדי יצור, וכי פיטורים נוספים צפויים גם באוסטרליה.

ממנכ"ל אירובטיקס נמסר: ״בשל העברת פעילות הייצור לארה"ב, החברה תצמצם חלק מפעילויות הייצור בישראל והיא נאלצת להיפרד ממספר עובדים (בערך 20 משרות). חשוב להדגיש כי בכל הנוגע לפעילות ה- R&D - המרכז יישאר בישראל ואף ימשיך ויצמח בהמשך להתפתחות ולצמיחת החברה".

הבהרה

בהמשך לפרסום ב"גלובס" מיום 25.2.19, השינוי הארגוני בחברת אירובוטיקס מקורו בצרכי התייעלות והעברת הייצור לחו"ל בהם נוקטת הנהלת החברה, ולא בקשר ישיר עם החלטת מי מבעלי המניות