הקמפיין עם עדי אשכנזי בצרות? "אין לבורסה סמכות להמליץ לציבור לרכוש ני"ע"

כך טוענים שני עורכי דין - יצחק אבירם ושחר בן-מאיר - שדורשים לבטל את מסע הפרסום תוך 72 שעות, שאם לא כן, יגישו בקשה לצו מניעה כנגד הבורסה

הקמפיין שהעלתה הבורסה לניירות ערך בשבוע שעבר, במטרה לעודד את הציבור לרכוש ניירות ערך, כבר הוביל לדרישה מצד עורכי הדין יצחק אבירם ושחר בן-מאיר לבטל את מסע הפרסום, בטענה להפרת הוראות חוק ניירות ערך.

נזכיר כי בשבוע שעבר השיקה הבורסה מהלך שמטרתו "להסיר את מחסום הפחד של הציבור מהשקעה ישירה בבורסה", באמצעות קמפיין שאותו מובילה הקומיקאית עדי אשכנזי וכן השקת אתר מקוון ייעודי ("הפחד לא משתלם") שיכלול סט פתרונות ומחשבון.

בפנייתם לבורסה טוענים אבירם ובן-מאיר כי במסע הפרסום שהבורסה מקדמת, "ההצעה לציבור לרכוש מדדים, בין שבתעודות סל או בכל דרך אחרת, היא הצעה לרכוש ניירות ערך"; וכי "הצעה שכזאת אינה יכולה להתבצע בלא תשקיף ובלא היתרים מתאימים. הצעה כזו גם אינה יכולה להתבצע במסגרת פרסום בידורי קליל, לא כל שכן בטלוויזיה".

בהתאם, הם דורשים להודיע תוך 72 שעות על הפסקתו המוחלטת של מסע הפרסום, ומאיימים כי אחרת יגישו בקשה לצו מניעה כנגד הבורסה.

בפנייתם לבורסה ולראשיה, היו"ר אמנון נויבך והמנכ"ל איתי בן-זאב, הם טוענים כי "אין לבורסה, לא לפי הוראות החוק ולא בהוראות הרישיון, סמכות להמליץ לציבור על רכישת ניירות ערך בכלל או בפרט, או לייעץ לו. הבורסה היא לא יותר מאשר מערכת למסחר בניירות ערך. הא ותו לא. הבורסה כבורסה אינה יכולה לייעץ לגבי רכישת ניירות ערך, אינה יכולה להמליץ על רכישת ניירות ערך, בכלל או מסוימים, אין לה את הכישורים המתאימים או הידע הנדרש להתאמת ניירות ערך לציבור אליו מופנית ההצעה, והדבר כלל אינו מצוי בגדר סמכויותיה או מטרותיה".

עוד מוסיפים השניים כי "הצעה להשקיע בכלל, במתכונת שבה היא מובאת, גם אמורה לטעמנו לכלול אזהרות מתאימות ומידע מתאים, ולא נכחד כי ראוי יהיה להביא אזהרות דומות לגבי הימורים כמקובל במפעל הפיס. לא כל שכן יהיה ראוי להביא אזהרה המבהירה כי הגוף העומד מאחורי הפרסומת מעוניין בהצלחתה, שכן הדבר יניב לו רווחים כספיים ברורים".

לפי אבירם ובן-מאיר, "מטרת ההמלצה היא להעלות את מחזורי המסחר ולגרום לביצוע הנפקות ופעולות נוספות שמביאות בסופו של דבר עמלות ורווח לבורסה עצמה. כך שהבורסה היא גורם מעוניין ובעל אינטרס אישי בפרסום, שהוא לא יותר מאשר פרסומת למוצר שהמרוויח בצידו השני הוא הבורסה".