עסקה חריגה לג'נסיס: מוכרת את הקרן הרביעית במאות מיליוני דולרים

קרן ההון סיכון ג'נסיס גייסה לפני עשור 90 מיליון דולר • אינסייט פרטנרס - קרן אמריקאית בהיקף של מיליארדי דולרים - רוכשת את ההחזקות במאנדיי, Sisense ,JoyTunes ועוד • ג'נסיס החריגה מהעסקה את ההחזקות בריסקיפייד

אדי שלו, ג'נסיס / צילום: תמר מצפי
אדי שלו, ג'נסיס / צילום: תמר מצפי

קרן ההון סיכון ג'נסיס מתקרבת לסיום דרכה בעקבות עסקה חריגה עם הקרן האמריקאית אינסייט פרטנרס (Insight Venture Partners). במסגרת העסקה, ג'נסיס מוכרת את החזקות הקרן הרביעית שלה תמורת סכום של מאות מיליוני דולרים. הקרן הרביעית, שגייסה 90 מיליון דולר לפני כעשור ונחשבת למוצלחת, כוללת החזקות בחברות Sisense, חברה לניתוח מידע; מאנדיי, שמפתחת תוכנה לייעול עבודת צוותים בארגונים; ו-Joytunes, אפליקציה ללימוד נגינה.

בג'נסיס החליטו לשמור לעצמם את ההחזקה בריסקיפייד, חברה למניעת הונאות באינטרנט, שהיא בשלב בשלות מתקדם יותר ושוויה מוערך שלה במאות מיליוני דולרים. בקרן מעריכים שריסקיפייד יכולה להגיע להנפקה בתוך שנתיים. השותפים בג'נסיס הם ד"ר איל קישון, אדי שלו, גרי גנות, ג'וני סאקס והדר קיריתי.

ג'נסיס היא קרן ותיקה, שהוקמה ב-1996, ומתמקדת בהשקעות בחברות בשלבים מוקדמים. הקרן מנהלת יותר מ-600 מיליון דולר על פני ארבע קרנות, וביצעה יותר מ-30 אקזיטים מוצלחים בחברות כמו אודיוקודס, סולאראדג' ופאנדטק. לאחר מכירת הקרן הרביעית יישארו בידי הקרן החזקות בריסקיפייד וכן החזקות באמצעות הקרן השלישית בחברות ולאנס, שפיתחה שבבים לתעשיית הרכב ואינוביד, שפיתחה פלטפורמה לשיווק פרסומות. לפני כשנה וחצי, במהלך ניסיון לגייס קרן חמישית, החליטו השותפים לוותר על גיוס של קרן נוספת - מהלך לא שגרתי, במיוחד לאור העובדה כי הקרן הרביעית נחשבת למוצלחת.

המודל של קרנות הון סיכון עובד כך: הן מגייסות כסף ממשקיעים מוסדיים, משקיעות את מרבית הכסף לפי מדיניות ההשקעות במשך 3-4 שנים ואז במשך 8-9 שנים נוספות מבצעות השקעות המשך ועוזרות לחברות להתפתח. בתקופה זו הקרנות נוהגות בדרך כלל לגייס קרן נוספת ולהתחיל להשקיע גם ממנה. בשנים האחרונות, לאור מיעוט הנפקות ורצון של חברות להישאר פרטיות זמן ממושך יותר, זמן הקרן הולך ומתארך.

בג'נסיס החליטו שלא לחכות עוד שנתיים-שלוש, למכור את כל ההחזקות ולהחזיר את הכסף למשקיעים. "במקום למכור חברה אחר חברה, נוצרה פה הזדמנות למכור כבר אחרי 10 שנים את כל הפורטפוליו לקרן מאוד גדולה שרוצה להשקיע בחברות האלו", אומר קישון. "אם מסתכלים על החברות עצמן, הן קיבלו בעל מניות גדול שיכול להשקיע עוד הרבה כסףב חברות. תמיד מדברים על מה צריך לקרות כדי שחברות ישראליות לא ירוצו לעשות אקזיט. כדי שזה יקרה צריך יותר זמן, ולהערכתי היה לוקח לנו בין 5 ל-7 שנים לממש את ההחזקות. אינסייט ביצעה את הרכישה באמצעות קרן הון סיכון שגוייסה לפני כשנה כך שיש לחברות אורך רוח להתפתח", מוסיף קישון. ג'נסיס לא מפרטת מי המוסדיים שהשקיעו בה, אבל הם כוללים שני גופים ישראלים וכ-10 גופים זרים.

הקשר בין הצדדים נוצר בעקבות החזקות משותפות בשלוש חברות מתוך הפורטפוליו של ג'נסיס. אינסייט, קרן אמריקאית בהיקף של 6.5 מיליארד דולר, רצתה להגדיל את החזקותיה בחברות האלו על ידי רכישת המניות של ג'נסיס, אך הקרן רקמה עסקה רחבה יותר. למרות שאינסייט תגדיל את ההשפעה שלה בחברות האלו, קישון מציין כי הן לא צריכות לאשר כניסה של משקיע חדש. עם זאת, הוא הוסיף כי בקרן עידכנו מראש את המנכ"לים של החברות. הוא סיפר כי הם עבדו על העסקה במשך שנה.

בשאר החברות של ג'נסיס, יישאר נציג של הקרן בדירקטוריון, בעקבות בקשת אינסייט. המשמעות היא שהקרן האמריקאית מרחיבה פעילותה בישראל. כיום יש לה החזקות בשלוש חברות מבטיחות: Walkme, ג'יי פרוג ולייטריקס. נכון לעכשיו אין לקרן נציג בישראל.