זמן לטייל: השבוע נפתח פסטיבל האוכל הכפרי במטה יהודה

מהיום ובשלושת ימי השישי הקרובים של הפסטיבל, כאשר האזור נמצא בשיא הפריחה ובצדי הדרך ניתן לראות כלניות, נרקיסים ותורמוסים בהמוניהם • 57 מושבים, קיבוצים, יישובים קהילתיים, חוות ומנזרים מציעים מסלולים קולינריים, אטרקציות ופריחה עונתית

אביב במטה יהודה / צילום: אלדד מאסטרו
אביב במטה יהודה / צילום: אלדד מאסטרו

הוא נולד בירושלים, למד ביולוגיה של הצמח ברחובות וטייל בפינלנד - שם התאהב ונישא לרות. הוא חי ארבע שנים בארץ הצפונית הקרה, עבד בחווה חקלאית, חקר את הגנטיקה של תפוחי האדמה, אבל "הגעגועים למזג האוויר, לאור הארץ-ישראלי ולמרבדי הפריחה של שפלת יהודה", קראו לאלון צבן לחזור למשק המשפחתי במושב טל שחר, הוא אומר.

שם הוא חי כיום עם רות וחמשת ילדיהם, מטפח עדר עיזים קטן (חמישים חולבות ושלושים צעירות המלחכות להן עשב חופשי-חופשי בשדות), מייצר יוגורט ומגבן גבינות בוטיק, שנמכרות רק ב"עיזה פזיזה" במושב טל שחר, המציעה חוויית אירוח כפרי, סדנאות להכנת גבינה (מומלץ לילדים!) ואם יתמזל מזלכם בחודש הקרוב - גם צפייה בהמלטות. כי בתזמון מצוין לכבוד ארבעת סופי השבוע הקרובים, שבהם יתקיים באזור פסטיבל האוכל הכפרי מטה יהודה, שלושים מהעיזים של אלון עתידות להמליט ממש בקרוב. "החלטנו לאפשר לגדיים לגדול בתנאים הכי טבעיים, ובמקום להגמיע אותם בעצמנו, הם נשארים עם האימהות שלהם עד גיל חודשיים, ויונקים מהן באופן חופשי", הוא אומר כאשר הוא מדבר על "חקלאות-בוטיק שנותנת כבוד לעיזים".

אלון צבן, הגבן של עיזה פזיזה / צילום: אלדד מאסטרו
 אלון צבן, הגבן של עיזה פזיזה / צילום: אלדד מאסטרו

כבוד הוא חולק גם ליקיריו, כך מתברר כאשר הוא נותן לטעום מ"שושנה", "רות", "יונתן" וגבינות רבות הנושאות את שמות הוריו, אשתו וחמשת ילדיו - החל ב"רוני", גבינה משובחת בסגנון מנצ'גו הנקראת בשם אביו, וכלה ב"אביב", גבינה חצי קשה ועדינה המוקדשת לינוקא, בן השש.

מהיום ובשלושת ימי השישי הקרובים של הפסטיבל, כאשר האזור נמצא בשיא הפריחה ובצדי הדרך ניתן לראות כלניות, נרקיסים ותורמוסים בהמוניהם, ייערכו ב"עיזה פזיזה" סיורים חינם, שאליהם תוכלו להצטרף לפני או אחרי טיולים באינספור מקומות יפהפיים, כולם במרחק של כחצי שעת נסיעה.

איפה? לא חסר. החל בגבעת הרקפות ביער ישעי (חוצים את המושב וממשיכים בשביל כורכר משובש, עוברים מעל גשר ופסי רכבת ומגיעים לשבילי היער המנוקד באינספור רקפות), עבור בגבעת התורמוסים בתל שוכה שממש מתפוצצת עכשיו מהכחול-הסגול הזה, חירבת חנות ועין מטע או פארק מערות עדולם, וכלה בטיול שקדיות בנתיב הל"ה, שמורת נחל דולב ומערת הנטיפים או סיורים מודרכים באזור שמציע בית ספר שדה שער הגיא www.s-hagay.co.il.

מטה יהודה היא מועצה אזורית ענקית, המשתרעת על כחצי מיליון דונם, מירושלים במזרח, לכיוון השפלה במערב, וכוללת לא פחות מ-57 מושבים, קיבוצים, יישובים קהילתיים, חוות חקלאיות ומנזרים באחד האזורים היפים והאטרקטיביים ביותר לטיול, במיוחד בתקופה זו של השנה, שבה הכול פורח. כמעט בכל מקום שתניחו עליו את האצבע במפת האזור יש מסלולי טיול רגליים (וגם לאופניים) ברמות שונות של קושי, ובארבעת סופי השבוע הקרובים, כמעט בכל יישוב בסביבה מוצעים סיורי אוכל וחוויות קולינריות ייחודיות, בדגש על מעדנים מקוצ'ין, כורדיסטן, אוכל מרוקאי יהודי ומוסלמי ושאר מאכלי עדות, שיוגשו בבתים פרטיים ובמסעדות.

המון אטרקציות מציע הפסטיבל (פרטים בתוכנייה שתחולק באזור ובלינק למטה).
לטובת חובבי ההליכה נזכיר את סיורי הליקוט בהרים שמציעה נורה במושב מטע בכל שבת, שאחריהם מוגשת ארוחת שש מנות טבעונית המבוססת על ליקוטי העונה (נורה - סיורי ליקוט ומטבח מקומי, מושב מטע, שבת 15:00-12:00, טל' 052-8333844 www.nura-cooking.co.il בהזמנה מראש).

עוד נזכיר את סיורי החינם בימי שישי של הפסטיבל (10:00, 12:00, 14:00); את טיולי המשפחות בחורבת טורא ודיר-א-שייח; את טיול המשפחות "בשביל הבורות והבארות" בפארק בריטניה ואת הסיורים הקולינריים המודרכים שייצאו בכל אחד מימי השישי בפסטיבל (150 שקל לאדם כולל הסעה, הדרכה וטעימות. בהרשמה מראש).

לקינוח - או מוטב אולי לפתיחה, כדי שיהיה לכם כוח לטייל - נמליץ על ארוחת הבוקר הצרפתית במושב נחושה אצל נטלי, קונדיטורית בוגרת הקורדון בלו שעלתה מצרפת. במרפסת יפהפייה בביתה, הפונה לנוף שאין כמותו, היא מגישה ניוקי מבצק רבוך כמו שהיו מכינים בבית ילדותה, סלטים, מאפים, וגולת הכותרת - חלת בריוש מענגת, שלצורך הכנתה משתמשת נטלי ב-400 (!) גרם חמאה על כל קילו קמח (Chez Natalie, אצל נטלי, מושב נחושה, שישי 15:00-09:30, טל' 055-6670749
www.cateringnatalie.com בהזמנה מראש). אחרי זה, צאו לטייל!

הפסטיבל יתקיים בתאריכים 23-1 במרץ, במהלך ארבעה סופי שבוע. חלק מהמקומות פתוחים בכל ימות השבוע, חלק רק בשישי או רק בשישי ושבת. כל הפרטים ותוכנייה מפורטת:
http://www.tour-yehuda.org.il. באתר גם הצעות ל-48 מסלולי טיול באזור.