הפעם הפיקוח יאשר? דלק תמכור את ההחזקות בחברת הפניקס בעד 2.5 מיליארד שקל

לאחר חמישה ניסיונות כושלים, נחתם מזכר הבנות עם קרנות סנטרברידג' וגלטין, שישלמו 1.6 מיליארד שקל עבור 30.1% ממניות הפניקס • דלק עשויה לקבל עוד 800 מיליון שקל בתלות בתוצאות או שתשיב לרוכשות עד 200 מיליון שקל במקרה של תשואה נמוכה

יצחק תשובה / צילום: תמר מצפי
יצחק תשובה / צילום: תמר מצפי

בעוד שקבוצת הביטוח הקטנה יחסית איילון נקלעת למאבק שליטה דה-פקטו, בעל השליטה בקבוצת הביטוח הגדולה הפניקס, יצחק תשובה, חתם על הסכם הבנות שישי בשנים האחרונות - בתקווה שהפעם הוא יצליח למכור אותה. קבוצת דלק, שבניהול אסי ברטפלד, דיווחה היום כי חתמה על הסכם למכירת החזקותיה בקבוצת הפניקס (30.1%), לקרנות ההשקעה הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בתמורה ל-1.6 מיליארד שקל.

כמו כן, דלק דיווחה כי אם בתום חמש שנים תהיה לקרנות הרוכשות תשואה דו ספרתית, מעל רף שלא פורסם, היא תקבל עוד כ-800 מיליון שקל (או שתשיב לרוכשות במקרה של תשואה נמוכה, עד 200 מיליון שקל). כמו כן, דלק "התחייבה להסדיר לרוכשות רכישה של2.5% נוספים מההון המונפק של הפניקס עד תום שנת 2019", שהיא מכרה בעסקאות החלף במהלך 2018, ושיניבו לה הכנסה נוספת של כ-132 מיליון שקל.

שווי הבסיס של הפניקס בעסקה במזכר ההבנות הוא בהתאם לשווי החברה בבורסה, שנסק בשנים האחרונות ומניב לדלק מחיר ראוי, למרות שהוא נמוך מההון העצמי שלה לסוף הרבעון השלישי אשתקד בכ-16% (כשההון לסוף 2018 צפוי להיות גבוה יותר). הרוכשות יממנו מחצית מהתמורה ממקורותיהן, כשדלק התחייבה "להסדיר לרוכשות הלוואה למימון מחצית מהתמורה" - כלומר בהיקף של 800 מיליון שקל, שתהיה ל-5 שנים ובריבית של עד 4% לשנה. את ההלוואה תעמיד דלק בעצמה בהלוואת מוכר או באמצעות מתן ערבות לבנק שיממן את הקרנות או כל גורם פיננסי חיצוני אחר.

החתימה על מזכר ההבנות התאפשרה לאחר שראשי סנטרברידג' ושותפתה לעסקה נפגשו מוקדם יותר השבוע עם הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת, וככל הנראה שמעו ממנו שאין לו בעיה עקרונית עם מכירת השליטה בקבוצת ביטוח גדולה לידי קרנות השקעה זרה. זאת, שלא בהתאם לתפיסה שרווחה עד לאחרונה בקרב גופי הרגולציה הפיננסית, לפיה יש להימנע מלמכור גוף מרכזי לקרנות השקעה - אך בהמשך לעסקת הענק שאישר בנק ישראל בימים האחרונים, למכירת לאומי קארד לקרן ורבורג פינקוס ושלושה שותפי מיעוט מקומיים. ברקת היה בעבר יו"ר הפניקס, מטעמה של דלק והפסיק לעבוד עם דלק במאי 2015.

לדברי מנכ"ל דלק ברטפלד, "אנו מאמינים שעסקה זו תאושר על ידי הרגולטורים, לאור זהות הרוכשים, איכותם וניסיונם. עם השלמת העסקה הקבוצה תהנה מתזרים מזומנים גדול, ומכירת גרעין השליטה בהפניקס יאפשר לנו להתמקד בתחומי האנרגיה בארץ ובעולם". בן לנגוורת'י, מנהל בכיר בשותפות סנטרברידג', הסביר מצדו כי "שוק הביטוח הישראלי אטרקטיבי במיוחד", כשלי סאקס, שותף מייסד ומנהל בגלטין פוינט, מסר כי "אנו מתרגשים מאד לעבוד עם חברת הביטוח המובילה בשוק דינמי המצוי בצמיחה".

בלעדיות לא מחייבת ל-60 יום

הקרנות הזרות מבקשות לרכוש את השליטה בקבוצת הפניקס, שכוללת גם את בית ההשקעות אקסלנס וחברות נוספות כמו גמא ועד 120. הן חתמו עם דלק על הסכם בלעדיות ל-60 ימים, שבמהלכם ישלימו את בדיקת הנאותות ויגישו בקשה מסודרת לפיקוח על הביטוח להעברת אמצעי השליטה בהפניקס. הצדדים קבעו כי ייחתם הסכם מחייב ביניהם עד תום התקופה האמורה, כשהם לא קבעו "קנסות" בגין אי השלמת עסקה. נציין כי האישור ההכרחי מהרגולטור המקומי רחוק מלהיות מובטח.

סנטרברידג' מלווה בעסקה זו גם על ידי אלי יונס, לשעבר מנכ"ל מזרחי טפחות והפועלים וגם החשכ"ל. הקרן קיימה בעבר מגעים לרכישת פסגות מקרן אייפקס, אך ככל הידוע היא אינה מעוניינת עוד בקידום עסקה זו, כשהיא ניסתה ללא הצלחה לרכוש את לאומי קארד.

בשנים האחרונות חתמה דלק על חמישה הסכמים עם רוכשים פוטנציאליים נוספים, שגוועו ללא שהבשילו לכדי עסקה: עם סיריוס האמריקנית-סינית, עם פוסון הסינית, עם משפחת קושנר האמריקנית, עם חברת AmTrust האמריקנית ועם יאנגו הסינית.

דלק מקווה כי הפעם היא תצליח למכור את הפניקס ו"להיפטר" מהשליטה בה, כך שתעמוד בהוראות חוק הריכוזיות, שמכריח אותה למכור החזקותיה בהפניקס עד תום 2019. למעשה, דלק מעוניינת למכור את הפניקס לאל קשר להוראות החוק, וזאת בשל שינוי מבני שהיא מובילה, לטובת התמקדות בעסקי האנרגיה.

אם דלק לא תצליח למכור את הפניקס לרוכש אסטרטגי היא תמכור אותה דרך הבורסה, וזאת בהמשך למכירת יותר מ-15% ממניות הפניקס שביצעה אשתקד בבורסה המקומית.