יותר פרטיות ברשת? פייסבוק תשיק השנה כלי "מחיקת היסטוריה"

הפיצ'ר החדש יאפשר למשתמשים לראות מידע על אפליקציות ואתרים איתם היו באינטראקציה, ולמחוק את המידע מחשבונות הפייסבוק שלהם • הדבר צפוי להקשות על פייסבוק להשתמש בדאטה שנאספה באמצעות חברות צד שלישי כדי להתאים פרסומות למשתמשים באופן אפקטיבי

מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

פייסבוק תשיק השנה כלי "נקה היסטוריה" שיאפשר למשתמשים לראות מידע על אפליקציות ואתרים איתם היו באינטראקציה, ולמחוק את המידע מחשבונות הפייסבוק שלהם - כך אמר אמש (ג') סמנכ"ל הכספים של פייסבוק, דיוויד ווהנר, במסגרת כנס של מורגן סטנלי בסן פרנסיסקו.

ווהנר הודה כי הפיצ'ר צפוי להקשות על פייסבוק להשתמש בדאטה שנאספה באמצעות חברות צד שלישי כדי להתאים פרסומות למשתמשים באופן אפקטיבי. פרסום מותאם אישית הוא מקור ההכנסות העיקרי של פייסבוק.

פייסבוק הודיעה לראשונה כי היא מתכננת להשיק פיצ'ר כזה בכנס המפתחים שלה F8 שנערך במאי 2018, בעיצומה של שערוריית קיימברידג' אנליטיקה, בעקבותיה פייסבוק ספגה ביקורת רבה על הפרקטיקות שלה הנוגעות לאיסוף מידע ושמירה על פרטיות המשתמשים.

לפי דיווח של באזזפיד, מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, הציע לצוות שלו לפתח את הכלי ממש לפני החזרה לכנס, בתגובה למשבר בו החברה הייתה נתונה. צוקרברג אמר על בימת הכנס כי "זה יהיה כלי פשוט שיאפשר לנקות את היסטוריית הגלישה בפייסבוק - על מה לחצתם, אתרים שביקרתם בהם ועוד".

בפוסט רשמי שפרסם צוקרברג באותה תקופה, הוא הוסיף כי "ברגע שנוציא את הכלי הזה, תוכלו לראות את המידע על האפליקציות והאתרים שביקרתם בהם, ותוכלו למחוק את המידע מהחשבון שלכם. תוכלו אפילו למנוע ממידע כזה להיות מאוחסן בחשבון מלכתחילה".

בשלב זה אין פרטים רבים על אופן פעולת הכלי החדש, או תאריך ברור להשקתו. רק לאחרונה פייסבוק ספגה ביקורות נוספות על פרקטיקות איסוף המידע שלה, כאשר מספר תחקירים חשפו כי אפליקציות פופולריות שלחו מידע רגיש ואישי לפייסבוק מבלי ליידע את המשתמשים, וכי פייסבוק עוקבת אחרי המיקום של משתמשים מסוימים בזמן אמת, גם במקרה זה, ללא ידיעתם. בנוסף, פייסבוק הפסיקה לאחרונה את פעולתן של שתי אפליקציות שעקבו אחרי משתמשים לטובת מחקר שוק, בהן אונבו הישראלית.