"הוט לא תוכל לממן ולשדר את משחקי ליגת העל בכדורסל"

הוט שלחה היום מכתב למשרד התקשורת ולמועצת הכבלים והלוויין במחאה על עלויות זכויות השידור של ליגת העל בכדורסל • "ניסיונותיה של מינהלת הליגה בכדורסל לדרוש מחיר כפול עבור הזכויות מוכיחה את התנהלותה הדורסנית" • דורשת התערבות מיידית של הרגולטורים

כדורסל / צילום: shutterstock
כדורסל / צילום: shutterstock

ברקע סגירת המכרז על זכויות השידור של ליגת העל בכדורסל, חברת הוט שלחה הבוקר (ד') מכתב לשר התקשורת איוב קרא, למנכ"ל המשרד נתי כהן ולמ"מ יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, מכתב שבו היא מתריעה כי לא תוכל לשאת בעליית המחירים של ליגת הכדורסל.

על-פי הוט, מינהלת הליגה בכדורסל פרסמה מכרז לרכישת זכויות השידור של משחקי הליגה בסכום מצטבר של כ-22 מיליון שקל. "מדובר בהאמרת מחירים מהותית ביותר שצפויה להגיע לכדי למעלה מ-50% מהסכומים המשולמים היום", נכתב.

בהוט טוענים כי האסדרה המפלה והלא שוויונית יוצרת כשל שוק שגרם לעלייה של מאות אחוזים במחיר זכויות השידור של הליגות השונות.

מרבית המשחקים המוצעים במסגרת המכרז הם כאלה שהפלטפורמות המפוקחות נדרשות לשלם עליהם מכוח החלטת מדינה. הוט טוענת כי מינהלת הליגה מנצלת סיטואציה זאת כדי "לסחוט כספים" מהוט ו-yes. "ניסיונותיה של מינהלת הכדורסל לדרוש מחיר כפול בעבור אותן זכויות מוכיחה את התנהלותה הדורסנית המנצלת את הכללים הרגולטוריים הקיימים לטובת האינטרסים הכלכליים שלה".

אבל הבעיה של הוט איננה רק עם מינהלת הליגה בכדורסל. למעשה, המכרז הנוכחי הוא מבחינתם הקש ששובר את גב הגמל, והבעיה האמתית היא הרגולציה המחייבת אותם לשדר את המשחקים, אך אוסרת עליהם לרכוש את הזכויות; בעוד לפלטפורמות האחרות כמו סלקום ופרטנר מותר לרכוש זכויות שידור, אך הן פטורות מכל מחויבות לשדר משחקים.

המשמעות היא שכל אחת מהשחקניות הלא מפוקחות יכולה להתמודד על זכויות השידור, ואף עשתה זאת בעבר, ובכך "דחפה" את המחירים למעלה. לא סלקום ולא פרטנר רכשו בסופו של דבר זיכיונות משמעותיים, והן נשארו בידי גורמים כמו צ'רלטון, אך מאחר שהוט ו-yes מחויבות לשדר את המשחקים העיקריים, האמרת המחירים התגלגלה בסופו של דבר אליהן, שכן בפועל אין להן אפשרות לסרב לשדר.

בשורה התחתונה, זכויות שידורי הספורט התייקרו בשנים האחרונות בעשרות אחוזים, ואילו הרווחים של הפלטפורמות המשדרות ממנויים נשחקו.

במכתב מתייחסת הוט למספר נקודות שהיא דורשת לשנות. הנקודה הראשונה היא החלת הכלל לגבי איסור שידור בבלעדיות של מפעלי ספורט על כל מי שעוסק בשידור תכנים.

על-פי המכתב, הוט מחויבת על-ידי הרגולציה לכלול בערוצי הספורט שהיא משדרת מפרט שידורים רחב עד לרמה פרטנית - מה שמקנה לבעלי הזכויות במפעלי הספורט, שהוט נדרשת לשדר, כוח מיקוח גבוה.

לעומת זאת, הערוצים המסחריים, ובראש ובראשונה תאגיד השידור הציבורי "כאן", הפסיקו במהלך השנים לשדר את המשחקים המרכזיים במפעלי הספורט הישראלים או משחקי קבוצות בחו"ל. לטענתם, "עם סגירת רשות השידור והחלפתה בתאגיד השידור הישראלי, חדל הערוץ הציבורי בצעד תקדימי וחד-צדדי לרכוש את זכויות השידור למשחק המרכזי בליגת העל בכדורסל, ועל כן המשחק משודר רק לצופים המנויים ומשלמים על שירותי טלוויזיה רב-ערוצית, כאשר מימון זכויות השידור חל על פלטפורמות השידור".

נזכיר כי כבר הייתה הצעת חוק לגבי שידור אירועי ספורט משמעותיים, שקודמה על-ידי הממשלה ואמורה הייתה לפתור את המצב הקיים בשוק, אך היא סוכלה.

בהוט דורשים כעת התערבות מיידית מצד מועצת הכבלים והלוויין ומשרד התקשורת. אמנם את החוק לא ניתן כעת לשנות בגלל שהכנסת פוזרה, אך בחברה מבקשים לכלול כבר כעת הצהרה כי בכוונתם לפעול כדי להחיל איסור שידור בלעדיות על כל השחקנים, לחייב את הערוצים הפתוחים בשידור המשחקים המרכזיים בליגות הישראליות ומשחקי נבחרת ישראל ולצמצם באופן משמעותי את כמות שידורי הספורט שמועצת הכבלים והלוויין דורשת מהפלטפורמות.

"המצב הקיים" מסכם המכתב, "מעמיד בסכנה ברורה ומיידית את יכולתה של הוט להמשיך ולשאת על גבה את עלויותיהן המופרזות של זכויות השידור, ואנו מוצאים לנכון להתריע כי הוט לא תוכל לממן ולשדר את משחקי ליגת העל בכדורסל המחויבים בשידור על-פי הרגולציה הקיימת".