כמה עולה ההגנה המשפטית של נתניהו? זאת שאלת 2 מיליון הדולר

צוות ההגנה של נתניהו כולל היום 5 סנגורים, בהם עו"ד פנחס (פיני) רובין, עו"ד נבות תל-צור, השופט בדימוס עודד מודריק, עו"ד טל שפירא ועו"ד עמית חדד - והם ממש לא עובדים בחינם

עו"ד נבות תל-צור / צילום: איל יצהר
עו"ד נבות תל-צור / צילום: איל יצהר

השבוע נדחתה בקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להתיר לו לקבל 2 מיליון דולר לצורך מימון הגנתו בשלל התיקים הפליליים המרחפים מעל ראשו, משני אלי הון זרים - מקורבו ספנסר פרטרידג' ומבן-דודו נתן מיליקובסקי. זאת, תוך שהוועדה קבעה כי על נתניהו לשלוח יד אל כיסו ולמצות את משאביו האישיים, לפני שיפנה לקבל תרומות מאחרים למימון הגנתו.

בתזמון מעניין, באותו יום בדיוק, פורסם דירוג הפוליטיקאים העשירים של המגזין "פורבס", שממנה עולה כי הונו של נתניהו מוערך ב-50 מיליון שקל, מה שמציב אותו במקום הרביעי בקרב הפוליטיקאים העשירים בישראל.

כנראה שכסף לצורך מימון ההגנה לא חסר לנתניהו, אבל הוא לא מוותר על המאבק שלו לקבל מימון חיצוני ממקורביו, והבהיר כי בימים הקרובים יפנה לבג"ץ נגד ההחלטה.

ברור לכל כי במאבק לקבלת סיוע במימון ההגנה עוד לא נאמרה המילה האחרונה, אבל כמה תעלה ההגנה הזאת לנתניהו? זאת שאלת 2 מיליון הדולר או 10 מיליון השקלים.

צוות ההגנה של נתניהו כולל היום 5 סנגורים, בהם עו"ד פנחס (פיני) רובין, ראש משרד גורניצקי ושות', שהצטרף לאחרונה לצוות; עו"ד נבות תל-צור שמוביל את הצוות; השופט בדימוס עודד מודריק; ועורכי הדין טל שפירא ועמית חדד.

בכל הקשור לעו"ד רובין ועו"ד תל-צור, השירותים המשפטיים שהם מעניקים מוערכים במיליוני שקלים בשלבים הראשונים, ועשויים/עלולים לחצות את סף 10 מיליון השקלים בשלבים הבאים, ואף הרבה יותר, בהתאם להתקדמות התיק. גם שאר עורכי הדין בתיק לא עובדים בחינם.

אחד מעורכי הדין בצוות ההגנה אמר ל"גלובס" לאחרונה כי אף אחד מעורכי הדין לא עובד בהתנדבות, וכי נתניהו יכבד את הסכמי שכר-הטרחה עליהם הוא חתום. ייתכן כי האמירה הזאת תתברר כמוקדמת מדי או אופטימית מדי, וייתכן כי חלק מעורכי הדין יצטרכו ליהנות בעיקר מהיוקרה ומהפרסום הנלווים לייצוג ראש ממשלה מכהן, ואולם בינתיים נדמה כי נתניהו עצמו חשף טפח מהדרישות של עורכי דינו וההוצאות שהוא מוציא על-מנת להתמודד עם החשדות המרחפים מעל ראשו.

במסגרת בקשתו לאשר לו לקבל סיוע למימון הוצאות ההגנה, ביקש נתניהו לאפשר לו "בשלב ראשון" "תקציב הגנה ראשוני" בסך מיליון דולר - חצי מיליון דולר מכל תורם - המיועד לייעוץ המשפטי שכבר ניתן לו עד כה, ועד לקבלת החלטת היועץ המשפטי לממשלה בתיקים השונים (לא כולל הליכי שימוע); כאשר בהמשך הדרך, ובמידת הצורך, ציינו באי-כוחו של נתניהו בבקשה (בסוג של אופטימיות, יש לציין, כאילו קיים סיכוי שההליכים יסתיימו בקרוב) כי יוגשו בקשות נוספות לקבל מאותם תורמים סכומים נוספים, עד לתקרה כוללת של 2 מיליון דולר. עוד הודיע ראש הממשלה בטובו לוועדת ההיתרים כי גם הוא עצמו ישתתף במימון ההוצאות.

הבקשה נדחתה במלואה - תוך שהוועדה קובעת עיקרון הפוך שלפיו על נתניהו למצות את הונו העצמי בטרם יפנה לקבל נדבה מבעלי ההון - אך עצם הבקשה חושפת לכאורה כי סכומי שכר-הטרחה שגבו הסנגורים (כל אחד מהם לפי מעמדו) הגיעו כבר עתה לכ-4 מיליון שקל, וזה עוד לפני שהתקבלה החלטת היועץ המשפטי לממשלה.

הזרקור הזה שנתניהו הדליק לכאורה על הוצאותיו, מעלה תהיות בנוגע להיקף שכר-הטרחה שיגבה ממנו בשלב הבא, באם היועמ"ש אביחי מנדלבליט יכריע כי הוא יועמד לדין בפרשות המרחפות מעל ראשו, וכל חומר החקירה יועבר לסנגורים. כבר עתה ידוע כי מדובר בהררי חומר, אלפי עמודים הכוללים חוות-דעת מומחים הפרושות על מאות עמודים, חקירות עדים ועוד.

הסנגורים יצטרכו להפעיל סוללה של עורכי דין ומתמחים על-מנת לנתח כל פיסת מידע שיכולה לסייע לנתניהו לצלוח את השימוע - וזה יעלה לנתניהו כסף. הרבה כסף.

וכל זה עוד לפני שדיברנו על המשפט הפלילי עצמו, במקרה שיתנהל כזה נגד ראש הממשלה. 

*** חזקת החפות: ראש הממשלה בנימין נתניהו לא הורשע בכל עבירה באף אחת מהחקירות המתנהלות נגדו, ועל כן הוא זכאי ליהנות מחזקת החפות. חוקרי החקירה בפרשות 1000,2000 ו-4,000 מצויות על שולחן הפרקליטות, אשר אמורה להכריע האם יש להעמידו לדין או לא. יש לזכור כי חשודים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.