בג"ץ דחה את עתירת הליכוד לעצור את פרסום החלטת היועמ"ש בתיקי נתניהו

(עדכון) - בג"ץ: "דין הבקשה להידחות לנוכח השיהוי הכבד בהגשתה" • הליכוד טען בעתירה כי "הודעת היועמ"ש על כוונתו לפרסם היום את הודעתו היא תוצאה של לחץ בריוני של השמאל ב-3 השנים האחרונות, שמטרתו להפיל את ממשלת הימין ולנצח בבחירות שלא באמצעות הקלפי"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מאיר אמירי
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מאיר אמירי

הוסרה החסימה האחרונה לפרסום המלצות היועץ המשפטי לממשלה בתיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו: בהחלטה קצרה ותמציתית דחו שופטי בג"ץ נעם סולברג, מני מזוז ואלכס שטיין על הסף את העתירות שהגישו עמותת הרצליה למען תושביה ועו"ד יוסי פוקס (אשר אל עתירתו ביקשה סיעת הליכוד להצטרף), במסגרתן ביקשו למנוע מהיועמ"ש אביחי מנדלבליט לקבל החלטה עקרונית ביחס לתיקי החקירה של ראש הממשלה נתניהו, וזאת עד לאחר הבחירות העתידות להתקיים ביום 9.4.2019.

בפסק הדין, שנכתב על-ידי השופט סולברג ובהסכמת יתר חברי ההרכב, נקבע כי הדברים שקבע בג"ץ במסגרת עתירה קודמת שהגיש עו"ד פוקס בעניין זה, ונדחתה על הסף, "עודם שרירים וקיימים ותקפים".

השופט סולברג ציין כי "בית המשפט לא ייעתר, דרך כלל, לעתירה ציבורית, מקום שברקע העניין מצויים אדם או גוף אשר נפגעים באופן ישיר מנושא העתירה". לדבריו, כך הוא מצב הדברים במקרה זה - "ואין עילה לחרוג מן הכלל".

סולברג הוסיף כי עמותת הרצליה "מתעברת על ריב לא לה; ועו"ד פוקס מחרה-מחזיק אחריה, כאשר הנפגע הישיר - ראש הממשלה - יכול לייצג את עניינו-שלו במישרין, טוב יותר מכל עותר אחר".

שופטי בג"ץ הסכימו שראש הממשלה נתניהו הוא אמנם אישיות ציבורית. אולם הם הדגישו כי "החלטת היועץ למשפטי לממשלה - אם להעמידו לדין אם לאו - נוגעת בראש ובראשונה לו-עצמו, ככל אדם, גם אם בעקיפין נודעת לכך השלכה על הציבור הישראלי כולו".

בקשר לבקשת הליכוד ציין בג"ץ כי "אפשר שהיה מקום לדון בשאלת זכות עמידתה של תנועת הליכוד בנדון דידן. זיקתה לאינטרס הנפגע ולסעד המבוקש רבה יותר לכאורה מזו של העותרים דנן", כתבו בבג"ץ.

"אולם בנסיבות העניין, דין הבקשה להידחות, לנוכח השיהוי הכבד בהגשתה. כזכור, עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, ולפיה אין מניעה לקבל החלטה עקרונית ביחס לתיקי החקירה של ראש הממשלה עוד לפני הבחירות, פורסמה ברבים ביום 2019.2.1. תחת הגשת עתירה עצמאית מוקדם ככל הניתן, הגישה תנועת הליכוד בקשת הצטרפות 'דחופה' לעתירה קיימת, של עותר אשר לגביו כבר נקבע כי הוא נעדר זכות עמידה, וכל זאת ברגע האחרון ממש, הרבה מעבר ל'דקה ה-90'. די בכך כדי לדחות את הבקשה".

מהליכוד נמסר בתגובה: "מצער שבג"ץ לא מנע מהשמאל התערבות בוטה בבחירות. בג"ץ עצמו קבע בזמנו, בעניינו של צחי הנגבי, כי יש להימנע מפרסום החלטות יועמ"ש בתקופת בחירות, ומתח ביקורת על היועץ המשפטי דאז שעשה זאת. חבל שבג"ץ לא הקשיב לבג"ץ".

רגע לפני הפרסום ביקשה הליכוד להצטרף לעתירתו של עו"ד פוקס

מוקדם יותר היום ורגע לפני פרסום החלטות היועמ"ש על הכרעתו בתיקי נתניהו, ביקשה מפלגת הליכוד מבג"ץ להצטרף לעתירתו של עו"ד פוקס, המבקשת לעצור את פרסום הודעת היועמ"ש על תיקי ראש הממשלה עד לאחר הבחירות. לפי הודעת הליכוד, "הודעת היועמ"ש על כוונתו לפרסם היום את הודעתו היא תוצאה של לחץ בריוני של השמאל ב-3 השנים האחרונות, שמטרתו להפיל את ממשלת הימין ולנצח בבחירות שלא באמצעות הקלפי.

בעתירה נכתב, בין היתר, כי "ייתכן שכתוצאה מפרסום החלטת היועץ תקבלנה מפלגות שהינן חלק מגוש הימין התומך בראש הממשלה פחות מושבים בכנסת, וזאת על אף שהחלטה זו עשויה להתהפך ב-180 מעלות כתוצאה מהשימוע שיתקיים רק לאחר הבחירות, אך יהיה זה מאוחר מדי עבור המפלגות שאיבדו ייצוג בכנסת ו/או תפקידים בממשלה שתקום, כתוצאה ישירה מהפרסום הזה.

"המדובר במקרה חסר תקדים מאז קום המדינה, שבו תימסר החלטה מסוג זה כנגד ראש ממשלה מכהן, והזהירות הנדרשת והמתבקשת גדולה לאין שיעור בכל הנוגע למניעת התערבות במערכת הבחירות", נכתב בבקשה.

ממפלגת העבודה נמסר בתגובה לפניית הליכוד לבג"ץ: "די, נתניהו. תתמודד עם המציאות וכבד את הכרעת היועץ המשפטי. הגיע הזמן לשים סוף לתרבות השחיתות השלטונית שיצרת". 

***

חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והחשודים האחרים בתיקים עודם בראשיתם. כל החשודים מכחישים את המיוחס להם, ועומדת להם חזקת החפות.