אקסון מצאה מאגר גז גדול בקפריסין; "מדובר בגילוי דרמטי; יעודד יצירת HUB אזורי"

לפי פענוח מוקדם של קידוח האקספלורציה של המאגר, ענקית החיפוש מדווחת על גז בהיקף של 8-5 TCF בבלוק 10 שבקפריסין • לאומי שוקי הון: "הרעיון של HUB אזורי לא נראה מופרך כעת; הצטרפות של עוד גורם אמריקאי רק יכול לתרום לגז הישראלי"

אסדת קידוח / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אסדת קידוח / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ענקית החיפוש אקסון מובייל דיווחה היום (ה') על מציאת גז בהיקף של 8-5 TCF בבלוק 10 שמול חופי קפריסין. מדובר בכמות גז השקולה ל-230-140 BCM. לשם השוואה, כמות הגז בתמר מוערכת בכ-280 BCM. הדיווח של אקסון מבוסס על פענוח מוקדם של קידוח האקספלורציה של המאגר. 

אלה פריד, אנליסטית בכירה בלאומי שוקי הון, אמרה ל"גלובס", כי "מדובר בגילוי דרמטי שכן הרעיון של HUB אזורי לא נראה מופרך כעת. יחד אפרודיטה מדובר כבר בכמות גז הקרובה לזה שבמאגר תמר. מעבר לכך, נוכחות של חברה אמריקאית עשויה להיות פחות רגישה לנקודות פוליטיות באזור. מבחינת חלומות ה-HUB האזורי של מצרים וישראל, הצטרפות של עוד גורם אמריקאי רק יכול לתרום לגז הישראלי לטווח הארוך. מאד חשוב לישראל שיהיו כאן גורמים מלבד האירופאים, כמו למשל Eni, וחברת BP, שכן הרגישות של האירופאים לקשר עם הנסיכויות גבוהה יותר. חוץ מנובל אנרג'י אין אף חברה אמריקאית שפועלת בים התיכון המזרחי".

בהקשר של יצירת HUB אזורי צריך לציין כי למרות המכרז של שר האנרגיה שטייניץ שקרא לחברות זרות לחפש גז בישראל, נכון להיום אף חברה זרה לא ניגשה למכרז צריך. מנגד, אם יהיה ניתן לחבר מספר מאגרים יחד, בעידוד שיתופי פעולה עתידיים, הדבר עשוי להיות חיובי לגז הישראלי. מאגר אפרודיטה של השותפות הישראליות נמצא בסמוך (מה שהיה בעבר בלוק 12). 

"לאקסון יש יתרון לגודל, ואם אנו מדברים על יצירת HUB אזורי, הגז הישראלי גם יכול להיות שותף בו בעתיד. גם ביוון יש קידוחים, וגם בטורקיה, יש פה נוכחות אזורית שיש בה משמעות. עדיין יש יתרון למאגר לווייתן שהוא קרוב להפקה בעוד כולם עוד קודחים. אני רואה את הדיווח של אקסון כחשוב מאד לאגן הים התיכון", אמר פריד.

המחזיקות ברישיון ישי, הזדמנות ישראלית ונמקס (החברה של בני שטיינמץ) אמרו על גילוי מאגר הגז החדש בקפריסין: "הגילוי הנוכחי בקפריסין צפוי להאיץ את המאמצים, שכבר מתרחשים, לפתח את מאגר אפרודיטה שבבעלות דלק, נובל וממשלת קפריסין, ושחלקו שייך לישראל. היות ומדובר במאגר משותף, ההכנסות הצפויות לקופת המדינה נאמדות בלמעלה משלושה מיליארד שח. אנו קוראים לממשלת ישראל לעמוד על זכויותיה של ישראל ולמנוע את המשך פיתוח מאגר אפרודיטה ללא התחייבות של ממשלת קפריסין ושותפיה להבטיח את חלקה של ישראל במאגר".

עוד דווח היום, כי מצרים תגדיל את אספקת הגז לירדן פי 3.5. על כך אומרת פריד, כי "חוזה הגז הקיים ממצריים לירדן נאמד בכ-0.3 BCM בשנה. מהידיעות לא ברורה הכמות אבל ייתכן שבשל עונת החורף והביקושים הנמוכים בעונה זו מצריים הגדילה את האספקה עונתית. מצרים נותנת אספקה ספורדית לירדן, אך מדובר בכמות סמלית. ההסכם בין מצרים לירדן הוא לאספקה של 10% מהתצרוכת של חברת החשמל הירדנית. אני לא חושבת שהם יספקו להם יותר מזה".