ערב טוב יונית, את מפוטרת: הכירו את מגישת החדשות הרובוטית הראשונה

סוכנות הידיעות של סין חשפה אתמול "מגישת חדשות" שמבוססת על בינה מלאכותית ומסוגלת לחקות הבעות גוף

פיתוחים בתחום הבינה המלאכותית נוטים להעלות חששות מאובדן עבודות רבות, שיהפכו לאוטומטיות. לרוב מדובר על עבודות פיזיות, אבל פיתוח חדש בסין עלול לגרום גם לעיתונאים להתחיל לחשוש. סוכנות הידיעות הרשמית של ממשלת סין, Xinhua (שינווה), השתמשה אתמול (א') במגישת חדשות רובוטית בשידוריה. הרובוטית היא דמוית אדם, ופרט לדיבור אנושי, היא מסוגלת לחקות הבעות פנים ושפת גוף, והיא עוצבה בהשראת שדרנית חדשות אנושית של שינווה, קו מנג, עם תספורת קצרה, חולצה ורודה ועגילים.

הרובוטית זכתה לשם "Xin Xiaomeng", וכרגע היא אמונה על סיקור פגישות Two Sessions של צמרת הממשל הסיני. היא מצטרפת לשני רובוטים ששינווה חשפה בנובמבר ועוצבו בהשראת מגישים גברים בסוכנות, קיו האו וז'נג ז'ו, כאשר אחד הרובוטים משדר בסינית והשני באנגלית. שלושת הרובוטים פותחו על-ידי שינווה וחברת הטכנולוגיה הסינית Sogou שמפעילה מנוע חיפוש ועוסקת גם בטכנולוגיות זיהוי קול. לפי שינווה, מאז ששני הרובוטים הוצגו לראשונה בכנס האינטרנט העולמי שנערך בעיר ווז'ן שבדרום סין, הם כבר פרסמו 3,400 דיווחים, במשך 10,000 דקות שידור בסך-הכול.

עוד הצהירה הסוכנות כי יכולות ההגשה של הרובוטית החדשה הן טובות משמעותית משני הרובוטים הקודמים, מאחר שהטכנולוגיה בבסיסה מתקדמת יותר; והוסיפה כי שיפרה את אחד הרובוטים הקיימים, כך שיוכל לעמוד ולא רק לשדר בישיבה, וגם להזיז את פיו באופן שנראה טבעי יותר.

למרות זאת שינווה שלחה מסר מרגיע לעיתונאים, לפי דיווחים, כשהצהירה כי הרובוטים עדיין לא יכולים לעבוד באופן עצמאי, ודורשים שיזינו אליהם תוכן חדשותי, ולכן לא מהווים איום על עבודות של עיתונאים אנושיים. לפי דיווחים, בנובמבר הסוכנות אמרה גם כי הטכנולוגיה של הרובוטים לא מוגבלת להגשת חדשות, והמערכות שבבסיסם יכולות להיות מותאמות אישית עבור לקוחות שונים בתעשיות שונות.

מאמציה של שינווה בתחום החלו לפני מספר שנים. ב-2017, באירוע בעיר הסינית היפיי, שינווה נתנה לרובוטית אחרת בשם "Jia Jia" לראיין מומחה לבינה מלאכותית ואת המייסד השותף של מגזין הטכנולוגיה "ווירד", קווין קלי. אותה רובוטית לא הצליחה במשימתה כמו הפיתוחים החדשים יותר של הסוכנות - היא התקשתה לענות לחלק מהשאלות של קלי, תשובותיה היו קצרות ולעתים לא הגיוניות, וזמן התגובה שלה היה ארוך.

סין היא כרגע המדינה היחידה בעולם בה יש שדרנים רובוטיים, אך לפי דיווח של "Tech Times", גם הרובוטית היפנית Erica צפויה להפוך למנחה בקרוב.

סין היא כוח גלובלי מוביל בתחום ה-AI, וביולי 2017 ממשלת סין הכריזה על תוכניתה להפוך למובילה העולמית בתחום וליצור תעשייה בשווי 150 מיליארד דולר עד 2030. לצורך המטרה השאפתנית הממשלה הסינית משקיעה תקציבי ענק ומשתפת פעולה עם חברות הטכנולוגיה הסיניות הגדולות.

קיימים חששות לגבי העוצמה שהטכנולוגיה מעניקה לממשלת סין, שממנפת אותה גם לצורכי מעקב אחרי אזרחיה, בין היתר באמצעות מערכות זיהוי פנים מבוססות בינה מלאכותית. לאחרונה דווח כי בשנת 2018 סין הגבילה את התנועה של אזרחיה, כשמנעה מהם 23 מיליון פעמים לרכוש כרטיס לטיסה או לרכבת מהירה, בעקבות "קרדיט חברתי" נמוך שצברו במערכת הממשלתית שמנטרת פעולות שונות שלהם.