סמארטפון גדול יותר, מהיר יותר וממכר יותר? בואו לראות איך אומרים די ונגמלים

ישראל נמצאת במקום השני בדירוג העולמי בשיעור בעלי הסמארטפון - ל-88% מהישראלים יש טלפון חכם • הסמארטפונים משתפרים מדור לדור - וקשה לנו להניח אותם מהיד • מי שמנסה להיגמל מוזמן להכיר את הטרנד הנגדי - טלפונים טיפשים ומינימליסטיים שמנסים להוכיח שפחות זה יותר

משתמשי סמארטפונים / צילום: רויטרס
משתמשי סמארטפונים / צילום: רויטרס

הסמארטפונים הפכו בשנים האחרונות למפלצות. הטלפונים שלנו הופכים לחזקים, מהירים וגדולים יותר ואנחנו לא מסוגלים להניח אותם מהיד. סקר של מכון המחקר Pew שנערך בחודש שעבר מגלה את מה שכולנו יכולים לראות בעבודה, ברחוב ובבתי קפה - כולנו עבדים לסמארטפון. ל-88% מהישראלים יש סמארטפון, נתון שמציב אותנו במקום השני בדירוג העולמי, אחרי דרום קוריאה ששם אחוז החדירה עומד על 95%.

ההתמכרות הזו למכשיר שהולך איתנו לכל מקום הובילה גל של תגובת נגד. הטרנד הזה כולל אפליקציות שחוסמות את השימוש ברשתות חברתיות ; אתרי נופש להתנתקות מטכנולוגיה; וחזרה לטלפונים 'טיפשים'. ב-2018, יצרניות הטלפונים, ובראשן אפל, החלו לכלול במכשירים תוכנות לניהול ולמעקב אחרי השימוש בהם .

טרנד נוסף המהווה קונטרה להתמכרות שלנו לנייד, אך לא תפס עדיין בישראל, הוא טרנד הטלפונים המינימליסטיים. מדובר במכשירים קטנים שמסוגלים לבצע את המינימום הדרוש מטלפון עכשווי, באופן מהיר, ובלי פיצ'רים זוהרים ומיותרים. בלי אימוג'ים, בלי גיימינג ובלי עריכת תמונות. הטלפונים האלה מאפשרים להשתמש באפליקציית וואטסאפ ולשלוח מיילים ולחלקם יש מצלמה לא רעה, אבל הקו המנחה הוא "יותר זה פחות".

בעולם המפותח, הטלפונים המינימליסטיים פופולאריים במיוחד ביפן, בה, לפי Pew, עשרות אחוזים מהאוכלוסייה משתמשים בפיצ'ר-פון - טלפונים שמחוברים לאינטרנט ומציעים יכולות מולטימדיה שונות, לצד מקלדת מקשים, כמו הנוקיה 8110 4G .

לא מסוגלים לוותר על הסמארטפון שלכם? חלק מהטלפונים המינימליסטים משווקים כטלפון משני. הרעיון הוא שטלפון נוסף דווקא יעזור להפחית את השימוש בטלפון, כאשר בחופשות, בילויים, או בסופי שבוע, ניתן להשתמש בטלפון המשני בלבד, ולשכוח מהטלפון הרגיל - על האפליקציות וההתראות הבלתי נפסקות שלו - מבלי לוותר עליו לגמרי. אם אתם מוכנים לשקול אופציה של גמילה - הנה שישה טלפונים מינימליסטיים.

כולנו עבדים
 כולנו עבדים

Kyocera KY-01L

מחיר: 330 דולר (כ-1,200 שקל)

יצרן: Kyocera, יפן

מה הוא יודע לעשות: הטלפון יכול להיכנס למחזיק כרטיסי ביקור, ושוקל רק 47 גרם. למרות שהוא מריץ אנדרואיד, אין לו אפליקציות, אך יש לו דפדפן אינטרנט, אימייל, יומן, אנשי קשר, שעון מעורר והודעות, בנוסף כמובן לשיחות טלפון. המקלדת על המסך קטנה במיוחד אך היא כוללת סידור מקשים ייחודי, שמאפשר הקלדה נוחה ביפנית. המסך דמוי הנייר אינו מסיח את הדעת ולא תופס את העין, בעיקר משום שהוא לא כולל צבע. ולפני שתשאלו - אין במכשיר מצלמה. המכשיר משווק דרך מפעילת הסלולר היפנית NTT Docomo, מאז סוף 2017, והוא זמין בשחור או בלבן, ביפן בלבד.

מפרט: גוף מתכת, מסך מגע E-paper בגודל 2.8 אינץ', בטרייה של 380mAh, תמיכה ב-LTE, מערכת הפעלה אנדרואיד וטעינה בכבל מיקרו USB.

Light Phone

מחיר: 150 דולר (545 שקל)

יצרן: The Light Phone Inc, ארה"ב

מה הוא יודע לעשות: המכשיר הזה לקח את המינימליזם לקצה. הוא נראה כמו מלבן פלסטיק קטן וקליל במיוחד, שכולל תצוגה, ולוח מקשים של 10 ספרות ושני מקשי ניווט - כולם מופיעים על גוף המכשיר באמצעות תאורה. אין לו מצלמה, אין לו מקלדת, והוא יכול לעשות רק דבר אחד: להוציא ולקבל שיחות.

בימים אלה החברה מפתחת את ה-Light Phone 2, לאחר קמפיין מימון המונים מוצלח. המכשיר צפוי להגיע לשוק מאוחר יותר השנה ולכלול תצוגת E-Ink, תמיכה ב-LTE, אפשרות להודעות SMS, ופונקציות נוספות כמו שעון מעורר ויומן. הוא צפוי לעלות 400 דולר, וניתן לרכישה מוקדמת ב-300 דולר דרך עמוד קמפיין הגיוס.

בינתיים, ה-Light Phone הראשון זמין לרכישה דרך אתר החברה בשחור או לבן, מאז פברואר 2017, ויעבוד גם בישראל.

מפרט: גוף פלסטיק, תמיכה ברשת 2G, מתאים לננו-SIM, ללא מסך.

4G NichePhone - S

מחיר: 166 דולר (600 שקל)

יצרן: FutureModel, יפן

מה הוא יודע לעשות: אם לשלם 150 דולר על מכשיר שלא ממש עושה כלום נראה לכם מוגזם, ה- NichePhone - S 4Gמציע קצת יותר במחיר דומה. הוא כולל לוח מקשים, ואותיות יפניות, ומאפשר, בנוסף לשיחות טלפון, שליחת הודעות SMS והודעות מידיות, האזנה למוזיקה, הקלטת רשמים קוליים, וחיבור Bluetooth. המכשיר זמין לרכישה בשחור או בלבן ביפן מאז סתיו 2018, ויעבוד גם בישראל.

מפרט: עשוי פלסטיק, Android 4.2, תמיכה ב-4G, מעבד MediaTek MT6572A, ננו-SIM, בטרייה של 550 mAh, לוח מקשים.

BLLOC ZERO18

מחיר: 359 יורו (1,480 שקל)

יצרן: Blloc, גרמניה

מה הוא יודע לעשות: ה-BLLOC ZERO18 מציע גישה שונה למינימליזם, בלי לוותר על כמעט אף פיצ'ר של סמארטפון עכשווי. במקום להפחית, הבלוק מציע לארגן מחדש - הוא כולל שלושה מסכים שונים שנועדו לאפשר שימוש מלא בטלפון, בלי לפתוח אפליקציות, והכל בשחור לבן.

הרעיון הוא שפתיחה של אפליקציות גורמת לשיטוט מיותר, והבלוק מסודר בצורה שנועדה לעזור למשתמש להתרכז במה שחשוב. עמוד הבית כולל מסך של לבנים, שכל אחת מהן מייצגת אפליקציה. התראות מוצגות על גבי כל לבנה, והן כוללות אפשרויות שליטה מינימלית בכל אפליקציה (למשל לעצור או לדלג על שירים באפליקציות מוזיקה). ניתן גם לבטל את ההתראות של כל אפליקציה לחלוטין, ולהחשיך את הגוון של כל לבנה, כך שתתפוס פחות תשומת לב.

במשיכה ימינה נמצא מסך המאפשר שימוש בכל האפליקציות המותקנות על המכשיר מבלי לפתוח אותן, כמו הצגה של תחזית מזג האוויר וכותרות מאתרי חדשות וקביעת שעון מעורר. במשיכה שמאלה מעמוד הבית, נמצא פיד התראות מאוחד, הכולל הודעות נכנסות מכל האפליקציות כמו הודעות SMS, וואטסאפ, אינסטגרם ואימייל.

בנגיעה בקורא טביעות האצבע על גב המכשיר, ניתן גם לשנות את התצוגה לצבעונית, כדי לצלם תמונות למשל.

הבלוק זמין לרכישה באתר החברה מאז אוקטובר 2018, עם משלוחים לרחבי אירופה, והוא יעבוד עם כל מפעילות הסלולר בישראל.

מפרט: מסך 5.5 אינץ' עם מגרעת, מצלמת 13 מגה פיקסל שמצלמת וידיאו באיכות 4K, זיכרון של 4 ג'יגה, בלוטות', טעינה מהירה בכבל USBC, תמיכה בשני כרטיסי SIM, קורא טביעות אצבע, ותמיכה ב-LTE.

INFOBAR XV

מחיר: 460 דולר (1,660 שקל)

יצרן: (KDDI (AU, יפן

מה הוא יודע לעשות: האינפובר 15 הוא פרויקט לחגיגות ה-15 שנים לאינפובר הראשון, מכשיר משנת 2003, פרי שיתוף פעולה בין מפעילת הסלולר היפנית והמעצב התעשייתי נאטו פוקאסאווה. הפרויקט הוליד סדרת מכשירים בעלי עיצוב דומה לאורך שנות ה-2000, בהם מכשירי פיצ'ר-פון וסמארטפונים. המכשיר מגיע בעיצוב דומה לזה של האינפובר 2 מ-2007, אך כולל חיבוריות LTE, מצלמה של 8 מגה-פיקסל, ומסוגל להריץ אפליקציות אנדרואיד.

הוא זמין לרכישה דרך מפעילת הסלולר AU ביפן בלבד, מאז אוקטובר 2018, בשלושה צבעים: קלאסי, חציל ודובדבן.

מפרט: מסך 3.1 אינץ', מצלמת 8 מגה-פיקסל, בטרייה של 1,500mAh, תמיכה ב-LTE, ומקלדת מקשים.

AQUOS K

מחיר: 375 דולר (1,360 שקל)

יצרן: (KDDI (AU, יפן

מכשיר פליפ-פון שנראה כאילו הגיע הישר מ-2005, אך כולל חיבור LTE ומריץ אפליקציות. הוא אף כולל פאנל מגע לצד מקלדת להקלדה נוחה, אם כי כזו הדורשת לחיצות רבות על כל מקש בשביל מעבר בין תווים. הוא נמכר על מדפי חנויות KDDI, לצד מאות דגמי פליפ-פון אחרים, חלקם נמכרים מזה עשרות שנים, וחלקם גרסאות חדשות מהשנים האחרונות. בתור מכשיר מינימליסטי, הרעיון הוא שהשימוש במכשיר ישן יותר ופשוט יותר, לא ייצור את אותה ההתמכרות כפיי שיוצרים הסמארטפונים, בזכות התחושה הטבעית והאינטואיטיבית שהם מספקים בעת השימוש.

מפרט: תמיכה ב-LTE, מעבד 1.2 GHz quad-core, בטרייה 1,410 mAh, מצלמת 13.1 מגה-פיקסל, מסך HD בגודל 3.4 אינץ'.