סין בולמת: הנמיכה את תחזית הצמיחה לקצב הנמוך ביותר זה 30 שנה

צופה צמיחה של 6%-6.5% ב-2019 • נקבה בטווח של צמיחה במקום במספר ספציפי כדי לאפשר להנהגה יותר גמישות בעמידה ביעד • ראש הממשלה הציג תוכנית להאצת הצמיחה וקרא לתת למשקיעים זרים גישה רחבה יותר לשווקים הסיניים ולאפשר לחברות זרות להיכנס ליותר מגזרים ללא שותפים מקומיים

ראש ממשלת סין משתחווה אחרי שנאם בכינוס השנתי של הפרלמנט הסיני/ צילום: רויטרס, Jason Lee
ראש ממשלת סין משתחווה אחרי שנאם בכינוס השנתי של הפרלמנט הסיני/ צילום: רויטרס, Jason Lee

סין הורידה את תחזית הצמיחה הכלכלית הרשמית שלה ל-2019 ל-6%-6.5%, הקצב האיטי ביותר זה 30 שנה, והכירה בכך בהאטה המעמיקה במשק שלה, שלא ניתן לעצור במהירות בלי להחמיר את רמות החוב הגבוהות בלאו הכי.

תחזיות מונמכות
 תחזיות מונמכות

בפתח הכינוס השנתי של הפרלמנט הציג ראש הממשלה לי קקיאנג תוכניות לבלימת הסיכונים לכלכלה ולשמירה על שיעור אבטלה יציב. האמצעים החשובים ביותר להאצת הצמיחה הם הוצאה תקציבית מוגדלת, קיצוצי מס חדשים ועוד הקלות בעמלות לעסקים, בסך 2 טריליון יואן או 2% מהתמ"ג הסיני שהיקפו 13 טריליון דולר. אמצעי נוסף הוא הגדלת ההלוואות הבנקאיות לעסקים קטנים ופרטיים ב-30%.

לי הודה ב"חוסר ודאויות בחיכוכי הסחר עם ארה"ב" שמעיקות על הצמיחה ועל הדיונים לפתרון הסכסוך. הטיוטה הכלכלית שהוא הציג קוראת למתן גישה רחבה יותר לשווקים הסיניים למשקיעים זרים, ומתן היתר לחברות זרות להיכנס ליותר מגזרים ללא שותפים סינים. חוק השקעות זרות חדש, הוא אמר, ישווה את מגרש המשחקים לחברות זרות ומקומיות - דרישה מרכזית של וושינגטון.

סין תקיים יותר דו-שיח עם ארה"ב, אמר לי בנאומו שנמשך מעט 100 דקות בפני כ-3,000 צירים ב"היכל הגדול של העם". הוא הוסיף, עם זאת, ש"נעמוד בהתחייבויותינו ונגן בתקיפות על זכויותינו והאינטרסים שלנו".

הישיבה בת 11 הימים של קונגרס העם הלאומי הטקסי בעיקרו היא בדרך כלל עיתוי נוח לראשי המפלגה הקומוניסטית ולאנשי ממשל לדבר בביטחון על מצבה של סין. אבל המליאה של השנה מתכנסת על רקע האטה כלכלית שהייתה חזקה מכפי שמנהיגי המדינה צפו כשהקונגרס התכנס לפני שנה.

הצמיחה צפויה להיחלש

הצמיחה בסין, שהיא עדיין חזקה בסטנדרט של מדינות רבות, נחלשה בשנה שעברה ל-6.6%, הקצב הרשמי האיטי ביותר בכמעט 30 שנה, ורק מעט מעל היעד הרשמי שהיה 6.5%. היא צפויה להמשיך להיחלש השנה, לפי כמה כלכלנים, כאשר מנועי ההתרחבות העיקריים, מהיצוא דרך ההשקעות ועד הצריכה, מצויים כולם תחת לחץ.

אימוץ טווח של צמיחה השנה במקום מספר ספציפי מעניק להנהגה יותר גמישות במערכת שבה עמידה ביעדים מוצהרים נשארת חשובה מבחינה פוליטית. הפעם האחרונה שבייג'ין נהגה כך הייתה בתקופת גמגום בצמיחה בתחילת 2016, ואז נקבע יעד צמיחה של 6.5%-7%.

ההנהגה מתייחסת להאטה הנוכחית בצורה שונה מתקופות דומות בעבר, מאחר ששנים של צמיחה שלובתה על ידי חובות הגיעו למגבלה שלהן. המדיניות בשנתיים האחרונות נועדה לעצור את ערימות חוב הגבוהות של חברות ושל רשויות מקומיות. הריסון הזה הוריד מהאנרגיה של הכלכלה והחריף את ההאטה.

מדיניות עידוד הצמיחה שעליה הכריז לי הבוקר תואמת את הגישה המתונה שבייג'ין נוקטת בחודשים האחרונים להקלה חוזרת של מגבלות מתן האשראי וההוצאה התקציבית. ההנהגה דוחה את מה שהיא מכנה "תמריצים של שיטפון", מחשש שאלו יחמירו את בעיות החוב במשק, את כושר הייצור התעשייתי העודף ואת מלאי הדירות הלא מכורות.

כלכלה חלשה מוסיפה לסיכונים הפוליטיים שהנשיא שי הזהיר מפניהם את חברי המפלגה בתחילת שנה זו. הם עלולים, לדוגמה, להוביל ליותר מחאות של עובדים לא מועסקים שהגיעו לערים הגדולות, או של חיילים משוחררים שיקבלו פחות הטבות. בנאומו הבוקר הבטיח ראש הממשלה לי להגדיל את ההטבות והשירותים לשתי הקבוצות הללו, וכן לכל הגמלאים, והתחייב לשפר את שירותי הבריאות והביטוח הרפואי.

היעד הראשון - תעסוקה

דוברים רשמיים סינים אמרו שעמידה ביעד צמיחה של 6%-6.5% תשגר לעולם איתות שסין תישאר מנוע של צמיחה עולמית, ולסינים עצמם מסר שיצירת מקומות עבודה נשארת בעדיפות גבוהה. "תעסוקה תהיה היעד הראשון", אמר לי.

בין יוזמות הגדלת התעסוקה יהיו תקציבים של 800 מיליארד יואן (1119 מיליארד דולר) לבניית קווי רכבת ושל 1.8 טריליון יואן לסלילת כבישים ובניית תחבורה על נהרות.

לעסקים תוצע גם יותר עזרה בריכוך ההשלכות של מתיחויות הסחר עם ארה"ב. חברות שניזוקו יקבלו סיוע כדי למנוע פיטורי עובדים שלהן, לפי דוח נפרד של ועדת הפיתוח והרפורמות הלאומית, סוכנות התכנון הכלכלי הבכירה במדינה.

עדיפויות נוספות יהיו הגדלת ההוצאה הצבאית ב-7.5% ל-1.19 טריליון יואן, לעומת הגדלה של 8.1% בשנה שעברה, אבל עדיין קצב מהיר יותר מהגידול הכללי בתקציב ההוצאה של המדינה.

גם תקציב המאבק בזיהומי האוויר והמים יוגדל, כדי לעמוד בדרישות מעמד הביניים לשיפור בתנאי המחיה. היעד כאן התברר כקשה להשגה. כאשר הקונגרס נפתח, בייג'ין סבלה מרמה מסוכנת של זיהום אוויר זה היום הרביעי ברציפות.

לי מתח גם ביקורת על ביורוקרטיה ששי תיאר ככזו שפוגעת במדיניות הרשמית. לי קרא לצמצום הניירת, הישיבות וה"פורמליות חסרת התוחלת", ואמר שמועצת המדינה, הזרוע הביצועית של הממשל הסיני, תפחית את מספר הישיבות שהיא מקיימת ואת נפח המסמכים שהיא מפרסמת ביותר משליש.

"אנחנו צריכים לשחרר את עובדי המדינה מהררי המסמכים והישיבות שלא מסתיימות, מההגזמה של ההערכות והבדיקות, ומכתיבת דוחות ומילוי טפסים, ולהשקיע במקום זאת את האנרגיה שלנו בפתרון בעיות אמיתיות", הוא אמר לקול מחיאת כפיים.