לא ההשקעה הכי מושחזת: לידר רוכשת השליטה בגמל שריד לפי שווי של 45 מיליון שקל בלבד

לפני כארבע שנים השקיעה לידר ביצרנית מוצרי ההשחזה הקיבוצית לפי שווי של כ-115 מיליון שקל "אחרי הכסף" – פי 2.5 מהשווי בעסקה הנוכחית • מאז צברה גמל שריד הפסדים של כ-12 מיליון שקל

מוצרים של גמל שריד / צילום: אתר החברה
מוצרים של גמל שריד / צילום: אתר החברה

אחרי כמה חודשים של מו"מ בין חברת לידר השקעות  לבין קיבוץ שריד, גיבשו הצדדים גיבשו הסכם למכירת החזקות הקיבוץ בחברה הקיבוצית גמל שריד לידי לידר, אחרי הנחה של כ-10% במחיר ביחס לתמורה הקודמת שעליה דיווחו.

לידר השקעות עדכנה הבוקר כי תרכוש את החזקות הקיבוץ (70%) בגמל שריד תמורת כ-31 מיליון שקל, סכום המשקף לחברה הנרכשת שווי של כ-45 מיליון שקל, וזאת לעומת תמורה של כ-35 מיליון שקל שעליה דיווחה לידר בעדכון הקודם שלה בנושא, בחודש דצמבר, ששיקף לגמל שריד שווי של כ-50 מיליון שקל.

שווי החברה בעסקה נמוך בכ-45% משווי של כ-80 מיליון שקל שלפיו נכנסה לידר השקעות לשותפות בגמל שריד במהלך שנת 2015, אז השקיעה כ-35 מיליון שקל ברכישת 30% ממניות גמל שריד באמצעות הקצאת מניות, מהלך ששיקף לגמל שריד שווי של כ-115 מיליון שקל "אחרי הכסף" - גבוה פי 2.5 משווי העסקה הנוכחית.

לפי ההסכם שנחתם כעת, לידר תשלם לקיבוץ שריד כ-15 מיליון שקל במועד השלמת העסקה, הצפויה תוך 30 יום ממועד חתימת ההסכם, ו-16 מיליון שקל נוספים עד סוף שנת 2020, או מוקדם יותר במקרה של מכירת מניות גמל שריד או מכירת חלק מפעילותה.

במסגרת העסקה תפרע גמל שריד חובות שוטפים נטו של קרוב ל-4 מיליון שקל לשריד, והקיבוץ מצידו ימחל לגמל על יתרת חוב בגין דמי ניהול בסך של כ-3 מיליון שקל.

להבטחת התשלומים לידר תשעבד את המניות הנרכשות במלואן בשעבוד ראשון, שיוסר עם תשלום מלוא התמורה.

עוד סיכמו הצדדים לקצר את תקופת השכירות של מפעל גמל שריד בקיבוץ לשמונה שנים, במקום 18 שנה, עם אופציה להארכה, וכן כי עד סוף השנה גמל שריד תקלוט את חברי הקיבוץ בהעסקה ישירה.

עיקר פעילותה של גמל מתרכז בייצור ושיווק מוצרי השחזה, חיתוך וליטוש לתעשיות שונות, בהן תעשיית המתכת, הבנייה, התעופה, העץ והרכב. בסוף 2017 היא העסיקה כ-320 עובדים, מרביתם בישראל.

מנתוני לידר השקעות עולה, כי הכנסותיה של גמל בתשעת החודשים הראשונים של 2018 הסתכמו ב-156 מיליון שקל, לצד הפסד של כ-1.5 מיליון שקל.

ב-2017 ירדו הכנסות החברה הנרכשת ב-5% ל-204 מיליון שקל, בהשפעת ירידת שער הדולר ביחס לשקל, לצד רווח נקי של כ-400 אלף שקל. זאת, אחרי הפסד של יותר מ-5 מיליון שקל ב-2016 והפסד של כ-6.5 מיליון שקל ב-2015 - השנה שבה נכנסה לידר להשקעה בחברה (בחודש מאי). כך, הפסדיה של גמל שריד משנת הכניסה של לידר להשקעה בה מצטברים לכ-12 מיליון שקל.

רכישת חלק הקיבוץ בגמל שריד נעשית על רקע סכסוך בין השותפים בחברה התעשייתית, שהגיע להליך בוררות.

עם כניסתה של לידר להשקעה בגמל שריד היא קיבלה אופציה להגדלת החזקותיה לשיעור של עד 50%, בהשקעה של 28 מיליון שקל נוספים, שיכולה להתממש שלוש שנים מחודש מאי 2018 (שלוש שנים ממועד השלמת העסקה), ועד לתום חמש שנים ממועד ההשלמה.

ואולם, מהעדכונים של לידר בנושא עולה, כי כבר ב-2017 היא פנתה לקיבוץ שריד בדרישה "לשיפוי בגין מצגים מסוימים בהסכם ההשקעה", ולאחר שהמו"מ בין הצדדים בנושא נכשל, בחודש יוני האחרון החל הליך בוררות בין הצדדים "בעניין טענותיה של החברה (לידר א' ל') עם הסכם ההשקעה".

את חילוקי הדעות שהתעוררו בין הצדדים ייחסו בלידר כקשורים "לסעיפים מסוימים בדוחות הכספיים של גמל, שעל בסיסם נערכה עסקת ההשקעה". במסגרת הליך הבוררות דרשה לידר כאמור שיפוי "בגין מצגים שניתנו לחברה במסגרת ההסכם", וקיבוץ שריד מצידו, דחה את טענותיה של לידר.

לידר, הנסחרת בשווי של 140 מיליון שקל, נמצאת בשליטת יורשי דן דוד, ומנוהלת על-ידי היו"ר צחי אפלויג והמנכ"ל ליאור בן ארצי. החזקתה המרכזית של לידר השקעות היא בחברת אטראו, שבאמצעותה היא מחזיקה ב-50% מבית ההשקעות ילין לפידות.