היום שאחרי תחילת הפרידה מהבנקים: חברות כרטיסי האשראי סגרו שנה סוערת, עכשיו המפץ יוצא לדרך

עד לאחרונה הן היו כמו עוד מחלקה בבנק, אבל מעתה נאלצות חברות כרטיסי האשראי להתמודד עם אתגרים חדשים: לאומי קארד מנוהלת בידי קרן זרה, ישראכרט עוברת ייסורי פרידה מהפועלים וכאל מפעילה מבערים אבל מתמודדת עם רמת סיכון גבוהה • על התרחבות מתן האשראי לצרכנים - עוד נשלם בעליית הריבית

רון וקסלר / צילום: איל יצהר
רון וקסלר / צילום: איל יצהר

אחד הענפים שעובר את הטלטלות הדרמטיות ביותר בתקופה זו הוא ענף כרטיסי האשראי. מענף מנומנם שבו חברות כרטיסי האשראי היו למעשה סוג של מחלקה בבנק שהחזיק בהן, הן הופכות בחלקן לגופים עצמאיים ונכנסות לתחומים חדשים. רק לפני כשנה ישראכרט, לאומי קארד (ששינתה בימים אלה את שמה למקס) וכאל עדיין היו דומות זו לזו במאפייני הפעילות ושמרו פחות או יותר על אותם נתחי שוק. בשנת 2018 כבר החלו להיראות ההבדלים, והשונות בין החברות רק תלך ותגבר.

1. לאומי הפכה מבעלים למתחרה

מקס, בניהולו של רון פאינרו, החליפה בשבוע שעבר בעלות ועברה מידי בנק לאומי לקרן ההשקעות ורבורג פינקוס. השנה האחרונה לא הייתה פשוטה לחברה, שסבלה גם מאי ודאות בנוגע לזהות בעלי השליטה שלה, גם מיחסים מתוחים עם לאומי, שהפך בהדרגה מבעלים למתחרה, ובנוסף התמודדה עם אובדן מועדון שופרסל לטובת המתחרה כאל, שפגע בנתח השוק שלה.

אלא שכעת מקס יוצאת לדרך חדשה, עם בעלים בעל כיסים עמוקים מאוד - יותר עמוקים משל בנק לאומי. בנוסף היציאה מבנק לאומי תאפשר למקס להיכנס לתחומי פעילות חדשים שנמנעו ממנה בשל היותה חלק מתאגיד בנקאי. רק אתמול (ג') הודיע פאינרו כי מקס תיכנס השנה לפעילות בתחום הביטוח. החיסרון של מקס הוא בתחום המימון - היא עדיין לא תיהנה ממקורות מימון זולים מבנק לאומי כמו בעבר, אבל חשוב לסייג ולומר במסגרת הסכם המכירה, לאומי ימשיך להעניק לה מסגרות מימון במחיר אטרקטיבי לתקופה מסוימת.

פעילות ההלוואות של חברות כרטיסי האשראי ממשיכה לצמוח
 פעילות ההלוואות של חברות כרטיסי האשראי ממשיכה לצמוח

2. ייסורי הפרידה מהפועלים

בעוד אצל מקס ימי אי הוודאות כבר חלפו, בישראכרט, בניהולו של רון וקסלר, הם בשיאם. ישראכרט צריכה להיפרד עוד השנה מבנק הפועלים, ומסתמן שהפרידה תיעשה באמצעות הנפקה והפיכתה לחברה ללא גרעין שליטה. האי ודאות והיחסים המתוחים עם בנק הפועלים מתבטאים בפעילות החברה, שמתמקדת כיום בעיקר בשמירה על הקיים. החברה אמנם הציגה תוצאות טובות לשנת 2018 ועלייה קלה ברווח, אך נראה שעיקר המהפך של החברה עדיין לפניה ויקרה לאחר שתושלם הפרידה מבנק הפועלים.

היעדרו של גרעין שליטה הוא חיסרון לעומת מקס, שנהנית מבעלים עם גב כלכלי חזק. מנגד, היא תאפשר שלטון מנהלים בישראכרט, ועל החברה יופעל פחות לחץ להציג שיפור ברווחיות, בניגוד למקס שנמצאת תחת בעלות של קרן השקעות שרכשה אותה לפרק זמן קצוב.

פעילות ההלוואות של חברות כרטיסי האשראי ממשיכה לצמוח
 פעילות ההלוואות של חברות כרטיסי האשראי ממשיכה לצמוח

3. חוסה עדיין תחת דיסקונט

מי שלפחות בינתיים נהנית מכך שמתחרותיה עוברות טלטלה היא חברת כאל, שנותרה בבעלות בנקאית של בנק דיסקונט. רפורמת שטרום אילצה רק את הבנקים הגדולים להיפרד מחברות כרטיסי האשראי, והבעלות של כאל תחת דיסקונט תישקל שוב רק בהמשך.

בכאל, בניהולו של לוי הלוי, השכילו לנצל את תקופת הביניים שבה המתחרות סובלות מאי ודאות ומתיחות עם הבנקים, ופתחו מבערים. החברה, שפרסמה היום את תוצאותיה לשנת 2018, רשמה את הצמיחה החדה ביותר בהיקף הפעילות שלה. מחזור העסקאות בכרטיסי כאל זינקו ביותר מ-16% ל-93.4 מיליארד שקל. כאל, שהייתה כמעט בנתח שוק זהה כמו לאומי קארד, עקפה אותה אשתקד והפכה לחברה השנייה בענף (לשם השוואה, היקף המחזור בכרטיסי אשראי של לאומי קארד עמד אשתקד על 82.2 מיליארד שקל).

הזינוק בכאל נרשם בעיקר כתוצאה מחבירה לשופרסל, שנחשב למועדון האשראי החוץ-בנקאי מהגדולים בשוק. בזכות חיבור זה גם הפכה כאל לחברה הגדולה בענף בתחום המועדונים החוץ-בנקאיים. מספר הכרטיסים החוץ-בנקאיים הפעילים של כאל עמד אשתקד על 1.18 מיליון - זינוק של 65% בתוך שנה, לעומת 936 אלף כרטיסים חוץ בנקאיים פעילים לישראכרט, שירדה למקום השני.

אלא שלצמיחה החדה הזו היה מחיר והוא פגיעה ברווחיות של כאל. ההשקעה הרבה במועדון שופרסל פגעה בשנת 2018 ברווחי כאל, שנחתכו ב-25% ל-157 מיליון שקל. גם השנה תירשם פגיעה ברווחיות, שכן יש עדיין הוצאות בגין מועדון שופרסל והוצאות בגין חידוש מועדון מצליח אחר של כאל - מועדון פליי קארד עם אל על. אולם בטווח הארוך יותר מדובר במהלכים שיחזקו את החברה ויגדילו את היקף פעילותה בשוק. הישארותה של כאל בבעלות בנקאית מקנה לה יתרון משמעותי בכל הקשור למקורות מימון. מצד שני הוא מגביל אותה להיכנס לפעילויות מסוימת כמו ביטוח, שכן היא עדיין חלק מקבוצה בנקאית.

4. רוח גבית מהחוק לצמצום במזומן

בסיכום שנת 2018 הרוויחו שלוש חברות כרטיסי האשראי 653 מיליון שקל, בדומה לרווחיהן ב-2017, אך יציבות זו אינה משקפת את מצב הענף, שנמצא בתקופה סוערת. דוחות החברות בשנים הקרובות ייראו שונים למדי מהתוצאות שראינו עד כה.

בתחום הפעילות הבסיסי של החברות - שימוש בכרטיסי אשראי, נהנות החברות מעלייה נאה. היקף השימוש בכרטיסי אשראי צמח ב-2018 ב-8.5% והגיע לכ-330 מיליארד שקל. המגמה הזו צפויה להימשך ואולי אף להתעצם. הסיבה לכך היא שהשימוש בכרטיסי אשראי הופך לנפוץ יותר בתחומים שונים. כך למשל היקף הרכישות בחו"ל (הן כתוצאה מנסיעות לחו"ל והן בשל הזמנות אונליין) נמצא במגמת גידול חדה, ומהווה מנוע צמיחה חשוב.

בנוסף לכך השימוש בכרטיסי אשראי גבר בשנים האחרונות בתחומים כגון תשלום חשבונות למוסדות מדינה ותחבורה. רוח גבית נוספת מגיעה מכיוונו של המחוקק, שקבע את החוק לצמצום השימוש במזומן. כתוצאה מחוק זה, שנכנס לתוקף בתחילת השנה, נרשם גידול חד של 15% בעסקאות גדולות של יותר מ-10 אלפים שקלים, ומגמה זו תוסיף ותתחזק.

אלא שמבחינת חברות כרטיסי האשראי לא מדובר בבשורה מסעירה, שכן הרווחיות מפעילות זו הולכת ונשחקת, הן בשל ירידה בעמלה הצולבת (עמלה מפוקחת המהווה את מחיר הרצפה לעמלת הסליקה שמשלמים בתי העסק), וכן מכיוון שהסכמי התפעול החדשים שחתמו החברות עם הבנקים מיטיבים עם הבנק בחלוקת ההכנסות. על כן בחברות לא נשענים על פעילות זו וממשיכים להשקיע במנוע הצמיחה המרכזי שלהן בשנים האחרונות - האשראי הצרכני.

5. רמת הסיכון בהלוואות עולה

גם השנה צמחה פעילות האשראי הצרכני בענף, אם כי בשיעור מתון יותר לעומת השנים הקודמות. תיק האשראי הצרכני של החברות גדל ב-9.3% ל-13.2 מיליארד שקל. את הצמיחה החדה ביותר רשמה ישראכרט, עם גידול של קרוב ל-25% בתיק.

אולם הנתון המעניין יותר היא העלייה ברמת הסיכון בהלוואות, שמתבטאת בעיקר אצל מקס. מקס, שהיא השחקנית הגדולה בתחום האשראי הצרכני, עם תיק הלוואות של 5.4 מיליארד שקל, החליטה להקטין פעילות בתחום האשראי לרכישת רכב, הנחשב אשראי בסיכון נמוך אך גם ברווחיות נמוכה, לטובת אשראי צרכני.

שינוי המדיניות הזה הביא מצד אחד לעלייה של 36% בהכנסות המימון של החברה, אך מנגד גם לזינוק של 60% בהפרשות להפסדי אשראי, שעמדו על 114 מיליון שקל. וכמובן שהדבר מתבטא גם בריבית הממוצעת בתיק ההלוואות של מקס, שקפץ תוך שנה מ-6.5% ל-7.4%. מגמת הגדלת הסיכון קיימת גם בישראכרט, שהריבית הממוצעת אצלה עלתה מ-8.2% ל-8.5% תוך שנה. כאל היא החברה היחידה שבה נרשמת מגמה הפוכה, של ירידה בסיכון, וירידה בריבית הממוצעת, אך עדיין היא זוכה בתואר החברה עם הריבית הממוצעת הגבוהה ביותר, והיחידה עם ריבית דו-ספרתית ממוצעת של 10.5%. אם בעבר היה הבדל משמעותי ברמת הסיכון בתיק של כאל ומקס, הפערים הללו הולכים ומצטמצמים.